Мудрість Еннеаграми – Дон Різо та Рас Хадсон

Дон Річард Різо (Don Richard Riso) відомий американський дослідник еннеаграми особистості, засновник Міжнародної Асоціації Еннеаграми. Його чотири книги-бестселлера перекладені на німецьку, італійську, японську, китайську, корейську, іспанську та російську мови. У 1995 році, Дон Різо та Рас Хадсон заснували Інститут Еннеаграми в Нью-Йорку.

 У 1999 році Різо та Хадсон видають книгу «Мудрість Еннеаграми» (The Wisdom of the Enneagram) – одну з найкращих книг з еннеаграми. Ця книга була перекладена і видана російською мовою у 2010 році.

Відгук Кена Уілбера про книгу «Мудрість Еннеаграми»:

 «МУДРІСТЬ ЕННЕАГРАМИ — дуже важлива і потрібна книга. Поєднавши горизонтальні типи Еннеаграми із системою вертикальних рівнів розвитку, Різо та Хадсон створили одну з найперших по-справжньому інтегральних моделей людської душі. Крім важливості і потрібності цієї воістину новаторської роботи вона оголює повну неспроможність будь-якого іншого більш обмеженого підходу, крім повномасштабної моделі людського зростання і розвитку. Дуже рекомендується.»

(Кен Уілбер, американський філософ, який розробив теоретичні та практичні положення інтегрального підходу.)

Відгук Станіслава Грофа, психолога, доктора медицини, про книгу «Мудрість Еннеаграми»:

«МУДРІСТЬ ЕННЕАГРАМИ — це не лише чіткий і вичерпний опис та обговорення цієї древньої особистісної топології, але також найбільший та справжній внесок у її застосування і подальший розвиток. Дон Різо та Рас Хадсон розробили просте практичне керівництво, а також тести, за допомогою яких можна легко визначити тип особистості будь-якої людини, щоби використовувати ці знання для зцілення і психологічної та духовної трансформації».

Будь-яка більш-менш повна психологічна система повинна обов'язково враховувати і горизонтальну, і вертикальну складові. Горизонтальна складова описує лише характеристики дев'яти типів, тоді як для отримання повної картини необхідно брати до уваги вертикальні елементи, що і дають Рівні Розвитку, які діляться на здорові, середні та нездорові.

Рівні Розвитку в Еннеаграмі за Доном Різо тут >>>

 *     *     *

Історія еннеаграми

(З книги «Мудрість Еннеаграми», Розділ 2. Стародавні коріння, сучасний погляд, скорочено)

Щоб зрозуміти історію еннеаграми треба розрізняти СИМВОЛ ЕННЕАГРАМИ і ДЕВ’ЯТЬ ТИПІВ ОСОБИСТОСТІ. Сучасна теорія еннеаграми – це своєрідний гібрид із декількох древніх мудрих традицій, інтегрованих із сучасною психологією. Ентузіасти еннеаграми придумали величезну кількість міфів про її історію та розвиток, але більша частина цих міфів і легенд не відповідають дійсності.

●СИМВОЛ ЕННЕАГРАМИ дійсно старовинний, йому більше 2500 років. А ідеї, які в подальшому привели до розвитку психологічної теорії ДЕВ’ЯТИ ТИПІВ ОСОБИСТОСТІ, очевидно зародилися у четвертому столітті до нашої ери. І лише протягом двох останніх десятиліть ці два джерела знань зійшлися.

Немає сумнівів в тому, що людиною, яка принесла СИМВОЛ ЕННЕАГРАМИ в сучасний світ, був Георгій Іванович Гурджієв. Гурджієв був грецьким вірменином, що народився приблизно в 1875 році. Разом із групою друзів, які поділяли його пристрасне бажання відродити давню теорію людської трансформації, Гурджієв витратив ранню частину свого життя на спроби зібрати разом всі стародавні вчення, які тільки міг знайти. Всі разом друзі створили групу під назвою «Шукачі Істини» («САТ») і вирішили, що кожен з них буде незалежно від інших вивчати одне вчень або систем. Вони багато подорожували по Єгипту, Афганістану, Греції, Персії, Індії та Тибету, проводячи багато часу в монастирях і віддалених храмах, вивчаючи все, що тільки можна було, про древні мудрі традиції.

Десь у своїх подорожах, можливо в Афганістані або в Туреччині, Гурджієв знайшов СИМВОЛ ЕННЕАГРАМИ. Надалі він розробив свій власний образ того, що виявили він і його група «САТ». Свої пошуки він закінчив незадовго до початку Першої світової війни і почав викладати в Санкт-Петербурзі і Москві, швидко зібравши навколо себе натовпи ентузіастів.

Гурджієв започаткував велике і складне вчення, що поєднує психологію, духовність і космологію, метою якого було допомогти студентам зрозуміти своє місце у всесвіті і своє місце в житті. Гурджієв вчив також, що Еннеаграма є центральним і найбільш важливим символом в його філософії. Він стверджував, що людина абсолютно нічого не розуміла до тих пір, поки вона не починала правильно розставляти елементи того чи іншого процесу на символі Еннеаграми, таким чином пізнаючи взаємозалежність і взаємозв'язок різних частин цілого. Таким чином, теорія Еннеаграми, яку викладав Гурджієв, була насамперед моделлю природних процесів, а не психологічною типологією.

Гурджієв пояснював, що СИМВОЛ ЕННЕАГРАМИ складається з трьох частин, які представляють собою три священних закони, що керують всіма явищами. Перший з них – коло, універсальна мандала, яка використовується багатьма культурами. Коло уособлює єдність, цілісність і неповторність і є символом того, що Бог єдиний – визначальна ознака більшості західних релігій, іудаїзму, християнства та ісламу.

Всередині кола ми знаходимо наступний символ – трикутник. Традиційно у християнстві це триєдність Отця, Сина і Святого Духа. Ми бачимо прояв ідей троїстості також і в інших релігіях: буддизмі, індуїзмі; таоїзмі (даосизмі). Цікаво, що майже всі основні релігії світу вчать про те, що всесвіт являє собою не подвійність, як вчить західна логіка, а триєдність. Гурджієв назвав цей феномен «Законом Трьох» і сказав, що все, що існує – результат взаємодії трьох сил. Навіть відкриття сучасної фізики, здається, підтримують ідеї «Закону Трьох». На внутрішньоатомному рівні атоми складаються з протонів, електронів і нейтронів.

Третя частина цього потрійного символу — шестигранник (фігура, що з'єднує цифри 1 - 4 - 2 - 8 - 5 - 7). Ця фігура символізує те, що Гурджієв назвав «Законом Семи», який описує процес і розвиток в часі. Він стверджує, що ніщо не залишається незмінним, все рухається і стає чимось іншим. Навіть гори і зірки поступово трансформуються. Все змінюється, переробляється, розвивається або передається — нехай навіть передбачуваним, визначеним способом — відповідно до власної природи і відповідно до сил, які впливають на всі елементи системи. Дні тижня, таблиця Менделєєва, музична октава — все засновано на «Законі Семи».

Коли ми поєднуємо ці три елементи (коло, трикутник і шестигранник), ми отримуємо Еннеаграму. Це символ, який показує цілісність речі (коло), яким чином вона стає результатом взаємодії трьох сил (трикутник) і як вона розвивається або змінюється в часі (шестигранник).

Гурджієв навчав теорії Еннеаграми за допомогою серії священних танців, пояснюючи, що її можна сприймати як «живий символ», що рухається і динамічний, а не статичний. Однак в жодній з опублікованих робіт Гурджиєва та його студентів не давалося поняття ЕННЕАГРАМИ ТИПІВ ОСОБИСТОСТІ.

●ЕННЕАГРАМА ТИПІВ ОСОБИСТОСТІ народилася досить недавно і походить із двох головних сучасних джерел. Перше джерело — Оскар Ічазо, друге — Клаудіо Наранхо.

Оскар Ічазо народився і виріс у Болівії. Будучи молодим він, як і Гурджієв, був захоплений пошуками втрачених знань. Спочатку він поїхав у Буенос-Айрес, в Аргентину, а пізніше і в інші частини світу в пошуках стародавньої мудрості. Після подорожі по Середньому Сходу та іншим місцям Оскар Ічазо повернувся у Південну Америку і почав аналізувати отримані знання.

Ічазо досліджував багато елементів Еннеаграми і на початку 1950 року він відкрив зв'язок між СИМВОЛОМ ЕННЕАГРАМИ і ТИПАМИ ОСОБИСТОСТІ. ●ДЕВ’ЯТЬ ТИПІВ ОСОБИСТОСТІ, які він з'єднав СИМВОЛОМ ЕННЕАГРАМИ, походили з давньої традиції пам'яті про дев'ять священних атрибутів, відображених у людській природі. Ці ідеї з'явилися спочатку у неоплатоністів, якщо не раніше, а потім виявилися у Плотінуса в «Еннеадах» у третьому столітті нашої ери. Вони потім з'явилися у християнстві, але вже у вигляді своїх протилежностей: дев'ять атрибутів перетворилися на Сім Смертних Гріхів (або «Головних Гріхів» або «Страстей») плюс ще два (страх і обман). Ічазо простежив історію розвитку древніх ідей про Дев'ять священних атрибутів від грецьких ідей до ідей отців-пустельників четвертого століття, які вперше розвинули концепцію Семи Смертних Гріхів, а звідти вони перекочували в середньовічну літературу, включаючи «Кентерберійські історії» Чосера і «Чистилище» Данте.

Спільним в Еннеаграмі та Семи Смертних Гріхах є ідея про те, що один з них проявляється знову і знову, в той час як ми володіємо ними всіма. В цьому криється корінь нашої незбалансованості.

Геніальність Ічазо дозволила йому вперше в середині 1950-х рр. точно і в правильній послідовності розташувати весь цей матеріал на символі Еннеаграми. Тільки тоді різні напрямки думки злилися воєдино і утворили ту головну модель Еннеаграми, яку ми знаємо зараз.

У 1970 р відомий психіатр Клаудіо Наранхо (Claudio Naranjo), який працював над програмою гештальт-терапії в Есаленському інституті в Біг-Сурі, штат Каліфорнія, а також кілька інших мислителів із числа прихильників руху «за людський потенціал» поїхали в Чилі для навчання у Оскара Ічазо. Ічазо вів інтенсивний спеціально розроблений 40-денний курс, який допомогав студентам знайти шлях до самореалізації. З самого початку курсу він навчав Еннеаграмі та дев'ятьом типам особистості, або, як він називав їх, «его фіксацій».

 

 

 

 *     *     *

Бібліографія

Personality Types: Using the Enneagram for Self-Discovery. 1987, 1996.

Understanding the Enneagram. The Practical Guide to Personality Types. 1990, 2000.

* Enneagram Transformations. Releases and Affirmations for Healing Your Personality Type. 1993.

* The Wisdom of the Enneagram. 1999.

*  Discovering Your Personality Type. 2003.

 *     *     *

Біографія

Дон Річард Різо (1946 – 2012) виріс у Новому Орлеані, штат Луїзіана (США), навчався у Стенфордському Університеті. У 1962 році він вступає до Товариства Ісуса (Єзуїтського ордена). На початку 70-х років в Товаристві Ісуса та інших Католицьких закладах Північної Америки почали вивчати Еннеаграму. У 1974 році Дон Різо знайомиться із вченням Еннеаграми у Єзуїтській семінарії в Торонто, Канада. Він захопився Еннеаграмою і в 1975 році залишив орден Єзуїтів, так і не пройшовши посвяти у сан. Дон Різо починає досліджувати Еннеаграму і розробляє описи еннеа-типів.

У 1987 році він публікує книгу «Типи Особистості: Використання Еннеаграми для пізнання себе» (Personality Types: Using the Enneagram for Self-Discovery), над якою він працював 12 років.

У 1991 році Рас Хадсон приєднується до Дона Різо для розробки тесту для визначення еннеа-типу. Разом вони видають книжки та засновують у Нью-Йорку Інститут Еннеаграми, який сьогодні має філіали у 15-ти країнах світу.

  *     *     *

Рас Хадсон (Russ Hudson) — один з провідних послідовників і передових мислителів в світі Еннеаграми сьогодні. Співавтор книжок Дона Різо, співзасновник Інституту Еннеаграми.

 *     *     *

 Сайт Інституту Еннеаграми (Нью-Йорк): www.enneagraminstitute.com

 

 

 

 

Еннеа-тип 1: Реформатор 

З книги Дона Різо "Мудрість Еннеаграми" (скорочено)

Тип 1: Реформатор (учитель, активіст, хрестоносець, мораліст, перфекціоніст, організатор)

Раціональний, ідеалістичний тип: принциповий, цілеспрямований, володіє добрим самоконтролем, перфекціоніст.

ОСНОВНИЙ СТРАХ: бути поганим, дефективним, злим, хибним.

ОСНОВНЕ БАЖАННЯ: бути хорошим, доброчесним, збалансованим, мати цілісність.

ПОСЛАННЯ СУПЕР-ЕГО: «У тебе все добре, якщо ти робиш те, що правильно».

Ми назвали Тип 1 Реформатором, тому що в Одиниць є почуття місії, яке призводить до того, що вони хочуть якимось чином змінити світ, використовуючи той вплив, яким вони володіють. Вони прагнуть подолати несприятливу обстановку — особливо моральну несприятливу обстановку — так, щоби людський дух міг засяяти і вплинути на існуючий стан речей. Вони прагнуть до досягнення високих цінностей навіть ціною особистої самопожертви.

Історія знає безліч Одиниць, які залишили комфортне життя для того, щоби зробити щось неординарне, тому що вони відчували, що щось вище кличе їх зробити це. Одиниці — це люди практичної дії, вони хочуть бути корисними у найкращому сенсі цього слова. На певному рівні своєї свідомості вони відчувають, що у них є місія наповнити життя сенсом, принаймні, спробувати зробити все, що від них залежить, щоб зменшити безлад, який вони бачать у навколишньої дійсності.

Еннеа-типи на різних рівнях розвитку

З книги Дона Різо та Раса Хадсона «Мудрість Еннеаграми».

Будь-яка більш-менш повна психологічна система повинна обов'язково враховувати і горизонтальну, і вертикальну складові. Горизонтальна складова описує лише характеристики дев'яти типів, тоді як для отримання повної картини необхідно брати до уваги вертикальні елементи, що і дають Рівні Розвитку, які діляться на здорові, середні та нездорові.

Тип 1 -   Тип 2  -   Тип 3 -   Тип 4 -   Тип 5  -   Тип 6  -   Тип 7   -   Тип 8   -   Тип 9

Рівні Розвитку в Еннеаграмі показують принципові відмінності між існуючими типами особистості всередині кожного типу, додаючи «вертикальну» розгортку до кожного «горизонтального» зрізу.

Цілком зрозуміло, що одні люди ефективні, відкриті, збалансовані, стабільні і здатні справлятися зі стресовими ситуаціями, в той час як інші більш тривожні, реактивні, емоційно нестійкі і не можуть впоратися зі стресами.

Рівні Розвитку мають велике практичне значення і можуть широко застосовуватися у терапевтичній практиці. З їх допомогою можна добре зрозуміти, як відбувається розвиток, зростання і деградація у представників кожного типу, передбачити поведінку тієї чи іншої людини або як мінімум можна сказати, що вони є індикатором людського ментального та емоційного здоров'я.

*     *     * 

 

● ТИП 1. РЕФОРМАТОР (ІДЕАЛІСТ)

ЗДОРОВІ РІВНІ

 Рівень 1. Приймаючий, Мудрий

Одиниці перестають думати про те, що вони здатні оцінювати що-небудь об'єктивно, і починають сприймати життя таким, яким воно є, не реагуючи на нього емоційно. Парадоксально, але вони також отримують те, чого завжди хотіли, — мати цілісність і бути хорошим. В результаті їх самореалізації вони стають мудрими, проникливими, приймаючими, повними надії і часто видатними.

Рівень 2. Оцінюючий, Розсудливий

Одиниці зосереджені на тому, що їм диктує їх Суперего, яке веде їх по життю і охороняє від тих сторін самого себе, які «не в порядку». Уявлення про себе: «Я чутливий, скромний, об'єктивний».

Рівень 3. Принциповий, Відповідальний

Одиниці підкріплюють своє уявлення про себе, намагаючись жити у злагоді зі своєю совістю і розсудливістю. Вони високоетичні, дисципліновані, мають сильне відчуття мети і переконання. Чесні і здатні чітко пояснити свої думки, вони вчать своїм прикладом, відсуваючи на задній план особисті бажання заради більшого добра.

СЕРЕДНІ РІВНІ

Рівень 4. Обов'язковий, Той, що докладає зусиль

Одиниці починають боятися, що навколишні залишаться байдужими до їх принципів, тому вони хочуть переконати інших у правильності своєї точки зору. Вони стають серйозними і вмотивованими, сперечаючись з навколишніми та виправляючи проблемні ситуації, в той же час оцінюючи все, що їх оточує, і вказуючи на те, що неправильно.

Рівень 5. Той, що себе контролює, Порядний

Одиниці хвилюються, що інші звинуватять їх у відхиленні від їх власних ідеалів. Висловлюючи свою точку зору, Одиниці тепер зобов'язані відповідати цим принципам весь час, тому вони намагаються організовувати себе і свій світ. Вони пунктуальні і методичні, роздратовані і напружені.

Рівень 6. Той, що осуджує, Той, що критикує

Одиниці бояться, що інші порушать їх порядок і баланс, якого вони досягли, і вони зляться на інших за те, що ті не приймають їх ідеали всерйоз. Вони реагують на це, поправляючи інших і засуджуючи їх за те, що ті живуть не за їхніми стандартами. Вони перфекціоністи, упереджені і саркастичні.

Коротко про еннеа-типи

З книги Дона Різо та Раса Хадсона «Мудрість Еннеаграми».

Найбільші страхи еннеа-типів

1 Страх бути поганим, корумпованим, хтивим і дефективним.

2 Страх бути негідним любові.

3 Страх бути нікчемним і не мати цінності.

4 Страх не мати індивідуальності і особистісної (для себе) цінності.

5 Страх бути непотрібним, некорисним, нездатним або некомпетентним.

6 Страх залишитися без підтримки і керівництва.

7 Страх потрапити в капкан болю, поневірянь та злиднів.

8 Страх того, що інші люди завдадуть шкоди або будуть контролювати їх.

9 Страх втрати і відділення.

*     *     *

Основне бажання і його спотворення

1 Бажання мати цілісність (перетворюється на критичний перфекціонізм).

2 Бажання бути любленим (перетворюється на необхідність бути необхідним).

3 Бажання бути цінним (перетворюється на погоню за статусом).

4 Бажання бути собою (перетворюється на потурання своїм бажанням).

5 Бажання бути компетентним (перетворюється на непотрібну спеціалізацію).

6 Бажання бути в безпеці (перетворюється на прив’язаність до своїх переконань).

7 Бажання бути щасливим (перетворюється на маніакальну втечу від життя).

8 Бажання захистити себе (перетворюється на постійні конфронтації).

9 Бажання бути в мирі (перетворюється на вперту недбалість).

*     *     *

Як кожен тип маніпулює іншими людьми

1 Поправляючи інших – наполягаючи, щоб інші поділяли їхні власні стандарти.

2 З'ясовуючи потреби і бажання інших – створюючи тим самим у них відчуття залежності.

3 Зачаровуючи інших і приймаючи той образ себе, який «спрацює».

4 Стаючи «людиною настрою» і змушуючи людей «ходити навшпиньки».

5 Залишаючись поглинутим своїми думками та емоційно відсторонюючись від людей.

6 Скаржачись і перевіряючи інших людей на відданість.

7 Відволікаючи увагу інших і наполягаючи, щоб інші виконували їхні вимоги.

8 Домінуючи над іншими і вимагаючи, щоб ті робили, як вони кажуть.

9 «Відключаючись» і пасивно-агресивно опираючись іншим.

*     *     *

Еннеа-типи діляться на групи в залежності від того, як вони справляються з конфліктами та складними ситуаціями

● Група Позитивного Погляду: Заперечують наявність проблем.

9 Дев'ятки: «Яка проблема? Я не думаю, що є проблема».

2 Двійки: «У тебе проблема. Я тут для того, щоби допомогти тобі».

7 Сімки: «Можливо, проблема і є, але не в мене».

● Група Компетентного Підходу: Вимикають почуття та вирішують проблеми логічно.

3 Трійки: «Цю проблему можна швидко вирішити — просто треба почати працювати».

1 Одиниці: «Я впевнений, що ми можемо вирішити проблеми як розсудливі, зрілі люди ».

5 П'ятірки: «Тут багато незрозумілих питань: дайте мені над цим подумати».

● Реагуюча Група: Сильно реагують і потребують реакції інших людей.

6 Шістки: «Я почуваюся пригніченим, мені треба випустити пар!»

4 Четвірки: «Мені дійсно боляче, мені треба виразити свої почуття».

8 Вісімки: «Я дуже злий з цього приводу, і ви про це дізнаєтеся всі! ».