Еннеа-тип 4 - Митець

З книги «Подорож всередину себе. Еннеаграма як теорія особистості» Арнальдо Панґрацці (Arnaldo Pangrazzi), скорочено.

ПОЗИТИВНІ РИСИ МИТЦЯ

 Слово «митець» тут окреслює людину, яка має певний неповторний погляд на життя, воно не вживається в традиційному значенні, тобто людини, яка є художником за професією чи має виняткові мистецькі здібності.

До цього типу належать особи, глибоко захоплені ідеєю краси, які здатні помічати прекрасне в природі чи в людях; вони оцінюють все естетичне, ця їхня чутливість до всього відображає, здається, бажання досконалості, яку вони самі хотіли б осягнути.

Мають розвинуте почуття елегантності: одяг, який носять, та середовище, в якому живуть, говорить до них та про них. Митці багаті емоційно, у них виражена чутливість до внутрішніх переживань, розвинута інтуїція, що дозволяє їм розуміти те, що інші відчувають чи думають. Глибокі пристрасті та виражена потреба у близькості складають зміст та значення їхнього життя.

Митці є особами, які почуваються «іншими», і велика частина їхньої енергії витрачається на те, щоб зрозуміти, чому вони себе так почувають. Часто їхнє життя перетворюється на театр, в якому, розмовляючи з самими собою, вони грають різні ролі: від режисера до статиста, від головного героя до мас. Ця здатність до внутрішнього діалогу компенсує ті труднощі, які зустрічають у власному спонтанному вираженні назовні.

Практично, митець переживає широкий спектр різноманітних внутрішніх емоцій, кольори та відтінки яких він не в силі висловити. Велика частина його особистого дискомфорту та страждання пов'язана саме з цією об'єктивною недосконалістю засобів спілкування та з баченням себе самих як неприйнятих іншими людьми.

Найбільший дар, який йому можуть зробити, - це увійти в його внутрішній храм та захопитися красою його вітражів, тому що ззовні неможливо побачити всієї краси, яку він таїть у собі. Щоб розкрити свій складний внутрішній світ, митець вдається до поезії, живопису та тих форм самовираження, що стають відображенням його чутливості. Також у спілкуванні часто використовує символи (квітка, свічка та ін.).

У серці кожного митця залишається певне почуття ностальгії, що відносить його в минуле, або ж хвиля фантазії та творчості, яка штовхає його вимальовувати краще майбутнє. В такому випадку він мріє про ніжну взаємну любов, про якусь важливу посаду чи роль, якусь незвичайну можливість, яка компенсує йому всі страждання минулого, що він носить у собі. Митець сприймає реальність та події через призму почуттів.

Навіть в робочому середовищі те, що вважає справді важливим, - це клімат взаємин, де потреби кожного трактуються з належною людяністю та повагою, де оцінюються його творчі здібності та вміння виразити назовні складні переживання. Одним із найбільших задоволень для митця є праця поруч з особою, яка визнає його таланти та допомагає йому почуватися особливим; бути прийнятим для нього - це як ключ, яким він відкривається до життя.

За характером митці, як правило, інтроверти, задумливі. Завдяки самозаглибленню вони осягають високий рівень самоспостереження; роздумування допомагає їм бачити життя як таємницю та дбати про духовний вимір свого буття.

Професійні орієнтири. Митці добре виражають себе в тих професіях, які належать до сфери естетики, психології та духовності. Серед них є поети, письменники, танцюристи, скульптори, декоратори, стилісти, духовні провідники, психологи, терапевти та знавці антикваріату. Вони зайняті у різних рухах на захист середовища та тварин; жінки беруть участь у феміністичних рухах.

Ідеалізація власного образу (базова ілюзія): «Якби інші були такі ж чутливі, як ми, світ був би більш гуманним та гарним для всіх».

 НЕСВІДОМА ДИНАМІКА МИТЦЯ

 ЧЕТВІРКИ уникають буденності, сірості: плекають ілюзію, що вони справжні, автентичні, коли інтенсивно переживають те, що відбувається, щоправда, через почуття, а не через події. 

Вони почуваються відмінними від інших та опираються ідеї, що можуть бути звичайними, «одним з багатьох». Життя в анонімності викликає в них відразу, вони антиконформісти за природою, не хочуть ні пристосовуватися, ні прилягати до того, що виглядає їм звичайним та сірим. Їм важко бути спонтанними, безпосередніми та природними. Вважають, що життя має бути прожите по-справжньому; шукають інтенсивних емоційних переживань в красі чи трагедії особистих стосунків. Часто бувають сумними, меланхолійними, депресивними; з їхнього болю, з пережитих страждань та почуття неприйнятності часто народжуються справжні твори. Уява стимулює їх вийти поза звичайне коло теперішнього та мріяти про незвичайні хвилюючі та бурхливі стосунки. Віддають перевагу діалогу з самими собою, де тлумачать, багато разів програють ті ж самі ситуації, що допомагає їм «переписати»
реальність наново.

Їхнім механізмом захисту, з одного боку, є сублімація, що дозволяє їм переносити на малярство, поезію, спів, дизайн та естетику їхню оригінальність та емоційну інтенсивність; з іншого боку - драматизація, що дозволяє передавати іншим всю глибину їхніх переживань за допомогою слів і мовчанки.

ТІНЬОВІ СТОРОНИ МИТЦЯ

 Тривога, що блокує свободу та творчу енергію митців, позначена переконанням: «Зі мною все добре, коли я особливий». Це люди, дуже сильно поглинуті собою та тим, що робить їх «іншими». Вони присвячують багато часу думкам про минуле, яке видається незавершеним та переповненим втраченими можливостями.

Найяскравіше переживають свою «покинутість», реальну або уявну. Переглядають власну біографію, шукаючи причин своїх страждань; ятрять старі рани та губляться в лабіринті емоцій. В щоденному житті вони можуть бути вражені неуважністю інших, невдалим зауваженням, забутими іменинами чи відсутністю дзвінка дорогої особи. Ця виражена чутливість впливає на мінливість настрою, на стан душі, нерідко сумний та меланхолічний. Вони часто думають про страждання та смерть, іноді навіть доходить до думок про самогубство.

Перебування в полоні емоцій не дозволяє їм розвинути дисципліну дії, віднімає у них довіру до себе самих як до здатних вирішувати практичні життєві справи. Коли ж вони не перейняті минулим, можуть захопитися майбутнім, щоб уявляти собі реальність та різні можливості, що роблять життя трохи цікавішим. Найбільшою трудністю для них є жити та насолоджуватися теперішнім.

Розвіяні надії, пережите почуття несправедливості та нещирість інших можуть зробити їх песимістами, зрада може стати для митців тією подією, яку вони не прощатимуть і не забуватимуть довго. Потреба опертись на якісь стосунки чи чиїхсь почуття і страх втратити цей зв'язок робить їх ревнивими чи владними. Часто переживають емоційний зв'язок з дорогою особою більш інтенсивно, коли перебувають на відстані, тому що фантазія будує їм привабливі сценарії. Їхнє завдання полягає в тому, щоб вийти поза власні душевні переживання та зорієнтувати енергію до дії.

Інші люди можуть розчаровуватися частими змінами настрою митців, їхніми нереальними очікуваннями та театральним проявом почуттів.

СТИЛЬ СПІЛКУВАННЯ МИТЦЯ

 Вербальна комунікація. Митці страждають, бо розуміють, що неспроможні висловити те, що відчувають, переживають та думають. Через це їхнє спілкування іноді має відтінок нарікання;
вони звертають увагу перш за все на те, чого бракує. Нарікання виявляється іноді у глибокому зітханні та незакінчених фразах: «не знаю, як це висловити», «не можу сказати цього так, як хочу». Вони сприймають ситуацію так, що їхній внутрішній світ не знаходить відповідного та повного словесного вираження.

Жести. Вони спілкуються на невербальному рівні через зітхання. Та погляди, що говорять більше, ніж тисячі слів. Вони досить замкнені та обережні у спілкуванні, що передбачає скорочення дистанції між співрозмовниками, наприклад, у особистих розмовах, зустрічах тет-а-тет.

Використання простору. Простір їхньої оселі має життєво важливе значення для вираження унікальності власного світу та естетичного смаку. Вони старанно вибирають речі, що стоятимуть у їхній хаті: рослини, символічні «дрібнички», картини та кольори мають говорити до них та про них.

Ставлення до часу. ЧЕТВІРКИ сприймають час через фільтри своїх душевних станів та емоційних коливань, а не завдяки годиннику. Коли вони сумні, їм здається, що час стоїть на місці; коли задоволені, тоді час летить дуже швидко. Деколи вони виглядають надто пов'язаними з минулим, що є для них повним прекрасних втрачених можливостей, таким чином справляючи враження людей, які не мають достатніх здібностей для діяльності у теперішньому. Час для них є найзрозумілішим, коли вони перебувають в гармонії зі своїми почуттями та вміють висловити їх по-творчому та приємно. «Йди туди, куди тебе веде твоє серце», - так можна назвати їхній роман-книгу, до якої вони щодня щось дописують.

Одяг. Також і одяг для людей цього типу є способом вираження власної оригінальності та унікальності. Не люблять крикливих та яскравих тонів, їм до вподоби лагідні та м'які відтінки. Одяг допомагає їм почуватися іншими; спосіб, як вони його носять, відображає їхній соціальний статус та походження.

ПРИСТРАСТІ МИТЦЯ

 Заздрість є головним недоліком митців. Заздрість - почуття, спричинене бажанням мати щось недосяжне; походить від усвідомлення нестачі чогось чи когось. Це почуття може виявлятися на рівні особистих взаємин (брак спілкування з протилежною статтю), мати соціальний вимір (прагнення належати до вибраного суспільного класу чи відігравати важливу роль), матеріальний (пошук матеріального добробуту - оригінального будинку, одягу, вишуканої їжі тощо) чи інтелектуальний (захоплення освіченими, ерудованими та цікавими людьми).
Заздрість може проявлятися у таких формах:
 - маска, применшування своїх можливостей та ресурсів: заздрість людини випливає з невдоволення тим, ким вона є і чим володіє; особа переживає труднощі у сприйнятті себе самої;
 - суперництво: страх наштовхнутися на когось, хто може бути цікавішим чи більш привабливим, підштовхує ЧЕТВІРОК до змагання з іншими, щоб не втратити першість чи особливість; запереченню може підлягати чийсь суспільний образ, одяг, стиль життя, спосіб привертання уваги та ін.;
 - емоційна інтенсивність: щоб почуватися особливим, митець робить власний досвід більш інтенсивним; шукає глибокі переживання, чи то радісні, чи болючі, аби лиш уникнути рутини та буденності;
 - поєднання зі стражданням: страждання є чимось близьким, відомим, тому що зумовлює повноту переживань, робить життя багатшим, збільшує чутливість у стосунках з іншими, робить зустрічі глибшими.; іноді митці віддаються стражданням, беручи на себе роль жертви чи відкинутої всіма людини;
 - пошук емоційних переживань: митці перемагають почуття порожнечі, самотності, відкинення через пошук когось, хто б їх любив насправді; щоб перебувати у таких стосунках, можуть ставати залежними від інших.

 ЧЕСНОТИ: МАРШРУТИ ДО ДУХОВНОГО ЗРОСТАННЯ

 Гармонія. Шлях до зростання у митців полягає у вмінні віднайти рівновагу та збудувати гармонію завдяки такій поведінці:
 - спокійно приймати власні невпорядковані бажання;
 - вчитися бути задоволеними, цінувати здобутки та реальні можливості, звільнятись від напруги, що виникає через брак когось чи чогось;
 - жити теперішнім, не піддаватися тузі за минулим і не шукати компенсацію у вимріяному фантастичному майбутньому;
 - не самозаглиблюватись надміру, скеровувати енергію в конструктивне русло, вчитися працювати в групі;
 - спокійно та відкрито оцінювати як унікальне, так і звичайне в собі та в інших;
 - вбачати у стражданнях можливість краще розуміти та приймати інших;
 - віднаходити рівновагу в своєму емоційному житті;
 - любити та приймати себе самих, навчитися знаходити Добре товариство.

 ТЕОРІЯ СТРІЛОК

Процес інтеграції: ЧЕТВІРКИ рухаються у напрямку до ОДИНИЧОК: 
 - переходять від самозаглиблення до дії, від поринання у почуття до діяльності;
 - менше зосереджуються на почуттях, стають більше відкритими до цінностей та принципів;
 - стають більш об'єктивними та дисциплінованими;
 - втрачають надмірне бажання бути унікальними та особливими;
 - включаються у процес покращення суспільства, перемагаючи власні суб'єктивні упередження;
 - зосереджують увагу на теперішньому та на практичних справах.
ЧЕТВІРКИ можуть набути негативні риси, рухаючись у напрямку до ОДИНИЧОК:
 - стають критиканами, дратівливими;
 - виявляють схильність до моралізаторства та легко звинувачують інших.

Процес дезінтеграції: ЧЕТВІРКИ рухаються в напрямку до ДВІЙОК:
 - шукають емоційно забарвлених стосунків для подолання власної порожнечі, нудьги та самотності;
 - можуть ненавидіти людину, від якої залежать;
 - придушують свої потреби та пригнічують себе;
 - звинувачують тих, хто не дарує їм любов;
 - починають хворіти, щоб привернути увагу та викликати співчуття інших.
ЧЕТВІРКИ можуть набути позитивні риси, рухаючись у напрямку до ДВІЙОК:
 - менше турбуються про себе самих;
 - вчаться присвячувати себе іншим.

Тріада відсторонених (за Карен Хорні)

 У відсторонених (типи 4,5,9) приглушено інстинктивний центр.

Відсторонені типи використовують відстань (дистанцію) як єдино правильну стратегію для самореалізації, утвердження свого «Я» та власних цінностей. Їхнім найкращим захистом є ізоляція. Кожен з типів має власні мотивації для відстані та ізоляції від інших: ЧЕТВІРКИ почуваються самореалізованими, коли вони можуть глибоко переживати унікальність свого внутрішнього світу, без узагальнень та соціальних спрощень.