Еннеа-тип 5 - Спостерігач

З книги «Подорож всередину себе. Еннеаграма як теорія особистості» Арнальдо Панґрацці (Arnaldo Pangrazzi), скорочено.

 ПОЗИТИВНІ РИСИ СПОСТЕРІГАЧА

 Слово «спостерігач» стосується тенденції цієї особистості споглядати довколишній світ, щоб видобути нові знання та зростати в мудрості. Спостерігач не любить провідні ролі, він віддає перевагу функціям, в яких він почуватиметься вільним, щоб накопичувати досвід та інформацію, завдяки яким він стає більш приготованим до різних життєвих перипетій. Спостерігачі є тими, хто любить свободу та незалежність: не люблять, коли їх контролюють або коли вони залежні від когось. Знання та різного роду інформація є тим, чого вони прагнуть всім своїм єством, їх заохочує та притягає все те, що передає знання, їхня енергія виражається через систематичність та самобутність їхньої думки. Вони несуть у собі природну, вроджену цікавість, що штовхає їх до постійного розширення їхніх горизонтів та дослідження того, що ще незнане: люблять подорожувати, пізнавати інші культури, вивчати іноземні мови, брати участь у семінарах та конференціях, здобувати дипломи в різних галузях знань. 

На роботі віддають перевагу праці в самотності, а не в групі, здібні вносять оригінальний та новаторський вклад, користуючись раціональними методами. Багато геніїв, першовідкривачів та філософів, що зробили свій вклад у розвиток людства, належать до цього типу особистості. їх можна відрізнити за здібністю до аналізу та синтезу; їм легко поєднувати між собою визначення та концепції, знаходити приховані зв'язки між різними ідеями та опрацьовувати нові системи. Комп'ютер, символ могутності та різноплановості людського розуму, є їхнім улюбленим засобом праці, вони можуть віддаватися йому по кілька годин без перерви, тому що завжди знаходять для себе щось цікаве.

Мають чудові критичні здібності та вміння оцінювати ситуацію та стан справ. Люблять обговорювати проблеми, зокрема абстрактні, у цьому випадку дискутують, вживаючи логічні та об'єктивні аргументи. їм не подобається, коли співрозмовники піддаються імпульсам та почуттям, що, на думку спостерігачів, творить безлад. Ці люди схильні приглушувати власні почуття, оскільки вони заважають неупереджено оцінювати ситуацію.

Стиль побудови стосунків, як правило, рівний та доброзичливий: знають, коли треба вислухати, зробити простір для інших чи зберегти секрети тих, хто їм довіряє. Мають підвищену потребу у приватному житті, у власному просторі та часі, у певній емоційній дистанції, яка сприяє інтелектуальному та пізнавальному збагаченню. Відчувають необхідність утримувати контроль над тим, що відбувається, щоб таким чином передбачити можливі проблеми; не люблять несподіванок, ризику, виглядати смішними.

За характером спостерігачі як правило інтроверти, сором'язливі та усамітнені.

Професійні орієнтири. Спостерігачі найбільше виявляють свої таланти у тих професіях, які передбачають фундаментальні знання, дослідження, наукове програмування. Між ними викладачі, бібліотекарі, монахи, філософи, фотографи, дослідники, знавці антикваріату, науковці (особливо в галузях фізики, астрономії,
математики).

Ідеалізація власного образу (базова ілюзія): «Якби інші так прагнули бути логічними та об'єктивними, як ми, життя було б цікавішим для всіх».

НЕСВІДОМА ДИНАМІКА СПОСТЕРІГАЧА

 П'ЯТІРКИ уникають почуття невідповідності стандартам та внутрішньої порожнечі: вони живуть в ілюзії, що знання про життя є тим самим, що і саме життя. Для об'єктивності, на їхню думку, потрібні роздуми та глибокі знання. «Для них життя складається більше з роздумування та прийняття, ніж з участі та взаємодії з іншими людьми».

Для них думка про те, що у них може не виявитися ідей, є неприйнятною; не хочуть здаватися невченими, неприготованими, нездатними думати. Вважають, що краще не говорити нічого про справи, в яких не володіють достатньо певними знаннями, щоб уникнути незручного становища та неприємностей; працюють над вдосконаленням власного знання, беручи участь у зустрічах, подорожуючи та читаючи книжки, здобуваючи ступені та дипломи. Для них знання є засобом для заповнення внутрішньої порожнечі: вони цікавляться психологією, законами спадковості, культурними традиціями, комп'ютером та багато чим іншим. Вони прагнуть нагромадити велику кількість знання, щоб заповнити всі прогалини. Люблять досліджувати, та не хочуть, щоб їх досліджували, люблять спостерігати, та самі уникають, щоб за ними спостерігали; люблять відкриття, та не хочуть, щоб відкривали їх.

Їхнім механізмом захисту є ізоляція та відчуження. Мають фізичну потребу в самотності та віддаленні від інших, хочуть емоційно віддалитися від інших, щоб побути наодинці з собою; для них приватна сфера має надзвичайно велику вагу. Вважають, що для того, щоб мати об'єктивне бачення справи, потрібні простір та приватність. Можуть навіть покинути зустріч, у якій брали участь, тільки тому, що спілкування в групі стало занадто поверховим, та чимчикують до власної кімнати, щоб читати якусь цікаву книгу; або в ході якоїсь зустрічі ізолюватися подумки, щоб пропрацювати інформацію та прийти до якогось власного висновку.

Зрештою, коли вони вже готові представити свій внесок, група може вже не бути зацікавленою у такій інформації, тому що вже перейшла до наступного етапу роботи. Дуже часто їхня ізоляція є не зовнішньою, а внутрішньою, це відбувається, коли П'ЯТІРКИ розділяють життя на частини та інтелектуальна його частина стає самодостатньою, відділяючись таким чином від емоційних переживань.

ТІНЬОВІ СТОРОНИ СПОСТЕРІГАЧА

 Переживання спостерігача, які блокують його свободу та творчість, пов'язані з переконанням: «Зі мною все добре, якщо я розумний». Спостерігач найкраще почувається в світі думок, а не в світі почуттів чи діяльності. Він вважає, що знання є найбільш благородною формою життя, та докладає всіх зусиль, щоб знання перетворилося на мудрість.

Йдучи за власною логікою, вони сортують знання за розділами та категоріями, де зберігають всю необхідну для життя інформацію. Розум стає засобом для втримування контролю та порядку в хаотичному світі. Але, незважаючи на все те, чого вони навчилися, спостерігачі не почуваються готовими взяти на себе відповідальність та серйозно зайнятися якоюсь конкретною справою.

Якщо хтось наважиться сумніватися в їхній логіці чи насміхатиметься над їхніми думками, може виявитися агресія, в інших ситуаціях прихована. Зазвичай спостерігачі скеровують свою тривогу на інтелектуальні цілі; якщо хтось їх питає, що вони «відчувають», то вони, як правило, відповідають, про що «думають». Певною мірою вважають почуття чимось нижчим від думок та ідей. Їм важко керувати власними почуттєвими станами, виявляти себе у близькості та інтимності. Їхня стриманість та емоційний контроль, до якого постійно вдаються, можуть справляти враження, що вони холодні та невразливі, навіть якщо в глибині вони насправді чутливі.

Часом вони відгороджуються від світу, щоб закритися у власному помешканні для читання улюблених книг та займатися іншими цікавими справами. Вони можуть почуватися невідповідними, іншими на людському рівні, навіть якщо їхнє почуття гумору та гострий розум роблять їх бажаними в компанії. Люблять гармонію та уникають просити того, в чому мають потребу. Наскільки можуть, уникають конфліктів, тому що вони могли б викликати гнів, який приховують, щоб не виглядати смішними.

Інші можуть дратуватися через надмірну скритність та ореол таємничості, через повільне впровадження в життя їхніх ідей, через надмірний емоційний контроль.

СТИЛЬ СПІЛКУВАННЯ СПОСТЕРІГАЧА

 Вербальна комунікація. Спостерігачі турбуються про те, як краще пояснити речі, вживають раціональний спосіб викладу, логічний та аналітичний. Завданням, яке вони перед собою ставлять, є зрозуміти суть речей та пояснити це іншим. Якщо їм зробили медичні аналізи, вони потребують додаткових пояснень, щоб краще співпрацювати з лікарями; якщо бони проводять лекцію в університеті, то викладають та розвивають тему дохідливо, перепитують: «Це зрозуміло?», «Я пояснив добре?», «Зараз переходимо до наступного пункту».

Жести. Ці люди часто забувають, що голова прикріплена до тіла. Вони так захоплені поступовим розвитком їхньої думки, що забувають вливати життя та жвавість у свої ідеї за допомогою тіла. Як наслідок, їхня інформація виглядає сухою, відстороненою, холодною. Щоб зростати у мистецтві спілкування, вони мали б приділяти більше уваги своєму тілу та невербальній комунікації.

Використання простору. Люблять строгі та важливі місця, що віддзеркалювали б їхні інтереси. У їхніх помешканнях джерела знань (книги, бібліотека) розташовані на найкращих місцях. Вони потребують особистого простору, що гарантуватиме їм приватність та відокремлення.

Ставлення до часу. П'ЯТІРКИ вважають час чимось абстрактним та безособовим. Якщо вони зосереджені на чомусь цікавому, наприклад, читанні книги чи відвідинах музею, втрачають відчуття часу - час вони оцінюють в міру того, як він допомагає знати більше, як поширює їхні обрії, дає можливість спостерігати за життям; в цьому розумінні часу ніколи не буває достатньо. При організації різних життєвих подій стараються, щоб час був впорядкований і передбачений.

Одяг. Своєю манерою одягатися віддають перевагу практичності та придатності. Вони не є людьми, що ганяються за модою, їхньому одягу не притаманна елегантність чи яскравість. їм більш подобається залишатися непоміченими та не привертати до себе надмірної уваги.

ПРИСТРАСТІ СПОСТЕРІГАЧА

 Головний недолік спостерігачів - це скупість. Якщо помічники мимоволі схильні дарувати себе іншим, то спостерігачі - зберігати себе для себе. Після того, як вони важкими зусиллями збудували свою інтелектуальну спадщину чи свій внутрішній світ, ці люди не хочуть позбуватися того, що мають чи знають, боячись збідніти. Скупість в інтелектуальній сфері виявляється як притримування для себе набутих знань; в емоційній сфері - як схильність не ділитись власними почуттями та бути емоційно відстороненим; в соціальній сфері - як спротив спільній дії або схильність не марнувати власного часу на «поверхові справи»; в матеріальній сфері - як перебільшена прив'язаність до улюблених речей. Особливості, через які може проявлятися скупість:
 - автономія: П'ЯТІРКИ мають яскраво виражену потребу в особистому просторі та незалежності; мають сильні здібності до виживання, ведуть скромний спосіб життя;
 - розумові схильності: ця особистість відрізняється тим, що вміє розвивати свої інтелектуальні здібності через роздуми, участь у дискусіях, в тому числі щодо абстрактних речей; через читання цікавих творів;
 - емоційне відсторонення: ця схильність виявляється через обмежене усвідомлення власних емоцій та переживань, вразливість у стосунках, які передбачають обмін почуттями, страх сильних
емоційних переживань, які б могли призвести до небезпеки залежності;
 - втеча від зобов'язань: не люблять брати на себе зобов'язання на довгий строк, тому що це могло б ущемити їхню незалежність. Можуть, наприклад, уникати подружжя, оскільки народження дітей могло б вимагати значних витрат часу та енергії, які вони не готові уділити від інших сфер життя;
 - відкладання діяльності: розумове та логічне обґрунтування життя з часом призводить до внутрішнього спустошення, якщо не втілюється у конкретних справах. Спостерігачі подорожують
більше власними роздумами та спостереженням дійсності, схиляючись відкладати справи та відмовляючись бути провідником.

 ЧЕСНОТИ: МАРШРУТИ ДО ДУХОВНОГО ЗРОСТАННЯ

 Шляхом до зростання для спостерігачів є вироблення щедрості та великодушності, які виявляються так:
 - ділитися своїми знаннями, не боятися від того збідніти;
 - не вважати власний спосіб мислення кращим за інші, усвідомлювати, що існують різні способи пізнання світу;
 - дарувати іншим свій час, вважаючи це цінним;
 - виявляти ініціативу та не приховувати свої почуття, будуючи міжособистісні стосунки та інтимність;
 - включатися в діяльність разом з іншими, щоб зменшити самоізоляцію;
 - брати активну участь у житті групи, позбуватися недовіри до інших;
 - дозволити собі вчитися на власному досвіді, не залежати тільки від уявлень та знань про дійсність;
 - будувати позитивний контакт зі своїм тілом, спрямовувати енергію у діяльність.

ТЕОРІЯ СТРІЛОК

 Процес інтеграції: П'ЯТІРКИ рухаються у напрямку до ВІСІМОК: 
 - перетворюють свої знання у діяльність;
 - мають відвагу діяти, навіть коли всього не знають;
 - краще розуміють своє тіло та його потреби;
 - більше довіряють своїм бажанням;
 - відмовляються від самотності, діяльно зацікавлюючись світом;
 - стають більш мотивованими та рішучими у реалізації важливих речей.
П'ЯТІРКИ можуть набути негативні риси, рухаючись у напрямку до ВІСІМОК:
 - чинять нераціонально;
 - стають схильними карати інших.

Процес дезінтеграції: П'ЯТІРКИ рухаються у напрямку До СІМОК:
 - заглиблюються у світ фантазії та замикаються в собі;
 - перекреслюють страждання та уникають їх;
 - планують діяльність нашвидкуруч та імпульсивно;
 - стають невпорядкованими та розсіяними;
 - переходять від ізоляції до істеричності;
 - стають схильними до неврівноваженої та небезпечної поведінки
П'ЯТІРКИ можуть набути позитивні риси, рухаючись у напрямку до СІМОК:
 - більше цікавляться зовнішнім світом;
 - менше турбуються про себе самих.

Тріада відсторонених (за Карен Хорні)

 Відсторонені типи застосовують дистанцію як єдино правильну стратегію для самореалізації, утвердження свого «Я» та власних цінностей. Їхнім найкращим захистом є ізоляція. П'ЯТІРКИ почуваються впевнено, коли ознайомлюються з реальністю, вивчаючи її та роздумуючи над нею; вони чинять спротив, коли інші порушують їхню приватність.