VRITTAYAH PANCHATAYYAH KLISHTAKLISHTAH ||5||

वृत्तयः पञ्चतय्यः क्लिष्टाक्लिष्टाः ॥५॥

vṛttayaḥ pañcatayyaḥ kliṣṭākliṣṭāḥ ||5||
vṛttayaḥ  =  прояви розуму
pañcatayyaḥ = п'ятискладова
kliṣṭa = болючий, важкий
akliṣṭaḥ = не болючий
 

Сутра 5. Існує п'ять різновидів стану розуму, вони залежні від задоволення і страждання; вони бувають болісні і не болісні.

Учень має пам'ятати, що в цій Сутрі розглядається чітта, або речовина розуму, яка є схильною до видозмін доти, доки її мінливість і активність є домінуючими чинниками. Учень не повинен випускати з уваги той факт, що ми маємо справу з нижчою психічною природою, терміном, вживаним в таємній науці до процесів, які стосуються нижчого розуму, а також до астральних, або емоційних, реакцій. Всіляка активність нижчої природи – це результат активності кама-манасу (або нижчого розуму, злегка забарвленого почуттям), бажання-волі нижчої людини. Мета Раджа Йоги полягає в тому, щоб замістити ці імпульси цілеспрямованими свідомими діями Душі, або Духовної людини, чия природа – любов, чиї дії сповнені мудрості (в окультному розумінні) і чий мотив – групове вдосконалення. Реакція страждання має бути трансцендована, як і та, що іменується задоволенням, оскільки обидві вони – наслідок ототожнення з формою. Їм на зміну повинна прийти не-прив'язаність.

Цікаво відзначити, що різновидів внутрішнього органу (розуму) – п'ять. Манас, або розум, активізуючий принцип чітти, або речовини розуму, це п’ятий принцип, і як все в природі, він виявляється як подвійність. Цю подвійність становлять:

1. Нижчий конкретний розум, що демонструється в активності ментального тіла;

2. Абстрактний розум, що демонструється як нижчий аспект Его.

У мікрокосмі, людині, ця подвійність стає трьома різновидами п’ятого принципу на ментальному плані, і в них ми маємо в мініатюрі картину прояву, макрокосмосу. Ці три різновиди такі:

1. Ментальний постійний атом, нижчий аспект духовної Тріади, або Душі;

2. Егоїчне тіло, каузальне тіло, або Карана Шаріра

3. Ментальне тіло, вищий аспект нижчого особистісного “я”.

Саме́ ментальне тіло має п'ять різновидів, або активностей, будучи віддзеркаленням, або відповідністю, п'ятого принципу, як він виявляється на п'ятому плані, ментальному. Ці різновиди є нижчою тінню манасу (або розуму в мікрокосмічному прояві), а розум цей є віддзеркалення Махату (універсального розуму), або розуму, що виявляється в макрокосмі. Це велика таємниця, але вона відкриється тільки тій людині, яка підпорядкує своїй волі п'ять різновидів нижчого розуму, яка завдяки не-прив'язаності до нижчого ототожнить себе з вищим і цим розкриє таємницю “Макари” та вступить на Шлях Кумар. Тут є натяк для більш просунутих учнів, що вивчають цю науку, про езотеричну проблему Макари, на яку натякає в “Таємній Доктрині” О.П. Блаватська.

  

Інші варіанти перекладу цієї сутри: 

Сутра 5. Класифікація врітті. Типових проявів розуму є п'ять видів, вони болісні і не болісні. Свамі Сатьянанда Сарасваті