VRITTAYAH PANCHATAYYAH KLISHTAKLISHTAH ||5||
वृत्तयः पञ्चतय्यः क्लिष्टाक्लिष्टाः ॥५॥
Сутра 5. Існує п'ять різновидів стану розуму, вони залежні від задоволення і страждання; вони бувають болісні і не болісні.
Учень має пам'ятати, що в цій Сутрі розглядається чітта, або речовина розуму, яка є схильною до видозмін доти, доки її мінливість і активність є домінуючими чинниками. Учень не повинен випускати з уваги той факт, що ми маємо справу з нижчою психічною природою, терміном, вживаним в таємній науці до процесів, які стосуються нижчого розуму, а також до астральних, або емоційних, реакцій. Всіляка активність нижчої природи – це результат активності кама-манасу (або нижчого розуму, злегка забарвленого почуттям), бажання-волі нижчої людини. Мета Раджа Йоги полягає в тому, щоб замістити ці імпульси цілеспрямованими свідомими діями Душі, або Духовної людини, чия природа – любов, чиї дії сповнені мудрості (в окультному розумінні) і чий мотив – групове вдосконалення. Реакція страждання має бути трансцендована, як і та, що іменується задоволенням, оскільки обидві вони – наслідок ототожнення з формою. Їм на зміну повинна прийти не-прив'язаність.
Цікаво відзначити, що різновидів внутрішнього органу (розуму) – п'ять. Манас, або розум, активізуючий принцип чітти, або речовини розуму, це п’ятий принцип, і як все в природі, він виявляється як подвійність. Цю подвійність становлять:
1. Нижчий конкретний розум, що демонструється в активності ментального тіла;
2. Абстрактний розум, що демонструється як нижчий аспект Его.
У мікрокосмі, людині, ця подвійність стає трьома різновидами п’ятого принципу на ментальному плані, і в них ми маємо в мініатюрі картину прояву, макрокосмосу. Ці три різновиди такі:
1. Ментальний постійний атом, нижчий аспект духовної Тріади, або Душі;
2. Егоїчне тіло, каузальне тіло, або Карана Шаріра;
3. Ментальне тіло, вищий аспект нижчого особистісного “я”.
Саме́ ментальне тіло має п'ять різновидів, або активностей, будучи віддзеркаленням, або відповідністю, п'ятого принципу, як він виявляється на п'ятому плані, ментальному. Ці різновиди є нижчою тінню манасу (або розуму в мікрокосмічному прояві), а розум цей є віддзеркалення Махату (універсального розуму), або розуму, що виявляється в макрокосмі. Це велика таємниця, але вона відкриється тільки тій людині, яка підпорядкує своїй волі п'ять різновидів нижчого розуму, яка завдяки не-прив'язаності до нижчого ототожнить себе з вищим і цим розкриє таємницю “Макари” та вступить на Шлях Кумар. Тут є натяк для більш просунутих учнів, що вивчають цю науку, про езотеричну проблему Макари, на яку натякає в “Таємній Доктрині” О.П. Блаватська.
Інші варіанти перекладу цієї сутри:
Сутра 5. Класифікація врітті. Типових проявів розуму є п'ять видів, вони болісні і не болісні. Свамі Сатьянанда Сарасваті