ВЕЛИКА ЕЗОТЕРИЧНА ЕНЦИКЛОПЕДІЯ

 Езотерична енциклопедія

список термінів

А  Б  В  Г  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  

Ї   Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С 

Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Ю  Я

 


  Robert Fox - Voices From The Inner Ear

 

Танматра

Танматра, танматри (множ.), tanmātras        Танматри – тонкі сутності п’яти елементів. Шрі Рамана Махарші  Типи або зачатки п’яти стихій; тонкі сутності стихій, позбавлені всіх якостей  і  тотожні  властивостям  землі,  води,  вогню, повітря і ефіру; тобто танматри, в одному зі своїх аспектів, суть: нюх, смак, дотик, зір і слух. Теософський словник    Один з п’яти тонких станів елементів, що перебувають за межею відчуттів звичайної людини і є як причиною, так і наслідком; потенційна енергія, більш тонка за електронні, протонні і нейтронні сили. Раммурті Мішра   Атом; першо-стихія; першо-елементи матерії, що перебувають в не-проявленому стані. Шрі Свамі Шівананда

Тонке тіло

Оболонки (тонкі тіла) – це провідники, через які принципи можуть виражати себе в певному типі матерії, тобто це принципи у прояві. Оболонка – матеріальне вираження принципу в просторі. Оболонка служить Внутрішньому Жителю інструментом, за допомогою котрого той взаємодіє по горизонталі з іншими Системами Життя, що проявлені в цій же матерії (астральній, ментальній, тощо).

Центри (чакри) – енергетичні вихорі, які дозволяють Внутрішньому Жителю переносити свою точку свідомості з оболонки до оболонки по вертикалі, виходячи в той чи інший континуум і взаємодіючи в ньому з іншими Системами Життя за допомогою оболонок.

Трікая

Трікая, trikāya              “Три тіла або форми” – надзвичайно окультне і складне вчення, яке пояснює таємницю всілякої тріади або трійці і є ключем до будь-якого троїстого метафізичного символу. Сюди належить і такі концепції як: трілока (три сфери), тріратна (три скарби).  Трікая – це концепція про три типи тіл, “три одіяння” звільнених істот:

нірманакая, nirmānakāya – перше тіло, “безтілесне тіло”; це та ефірна форма, яку приймають, покидаючи фізичне тіло і залишаючись в тонкому – плюс всі знання адепта. Бодхісаттва розвиває її, просуваючись по Шляху. Досягнувши мети і відмовившись від плодів, він залишається на землі як Адепт, а вмираючи, замість того, щоб відправитись в Нірвану, залишається в цьому чудовому тілі, яке створив для себе і яке є невидимим для непосвяченого людства, щоб оберігати і допомагати людям.

самбхогакая, sambhogakāya – друге тіло, “тіло відшкодування, спокутування”; тут додається слава досконалості – повне усунення всіх земних турбот.

дхармакая, dharmakāya – “прославлене духовне тіло, одіяння блаженства”; це найвище і найтонше з цих трьох тіл, воно ставить людську істоту на поріг нірвани; це навіть не тіло, а ідеальне дихання, що злилося із Світовою свідомістю, або душа без жодних атрибутів. Досягши дхармакая, адепт припиняє будь-які зв’язки із землею і думки про неї.  Теософський словник

Трімурті

Трімурті. trimurti          “Три особи” – божественна Трійця: Шіва (Руйнівник), Вішну (Охоронець світу) і Брахма (Творець Світу). В більш ранніх ведичних джерелах Трійця складається з бога вогню Агні, бога повітря Вайю і сонця Сур’ї: земний вогонь, повітряний вогонь і небесний вогонь. У “Падма Пурані” описано виникнення сучасного варіанту Трійці: “На початку великий Вішну, забажавши створити весь світ, став троїстим творцем, хранителем і руйнівником. Щоб побудувати цей світ, Всевишній Дух еманував з правого боку свого тіла сам себе як Брахму, потім для збереження всесвіту він з лівого боку свого тіла створив Вішну, і щоб зруйнувати світ, він з середини свого тіла сотворив вічного Шіву. Одні поклоняються Брахмі, другі – Вішну, треті – Шіві; але Вішну, єдиний і все ж троїстий, створює, зберігає і руйнує, тому нехай благочестиві не роблять різниці між цими трьома”.