PRAMANA VIPARYAYA VIKALPA NIDRA SMRITAYAH ||6||

प्रमाण विपर्यय विकल्प निद्रा स्मृतयः ॥६॥

pramāṇa viparyaya vikalpa nidrā smṛtayaḥ ||6||
pramāṇa = правильне знання
viparyaya = хибне (неправильне) знання
vikalpa = фантазія, уява
nidrā = сон 
smṛti = пам'ять. 
 

Сутра 6. Ці різновиди (види активності) розуму такі: правильне знання, неправильне знання, фантазія, пасивність (сон) і пам’ять.

Тут є широка сфера знання, яку видющий повинен рано чи пізно усвідомити. Езотеричні психологи, як правило, визнають існування трьох способів пізнання:

1. Пряме пізнання за посередництва відчуттів, причому кожне відчуття при користуванні ним вступає в контакт з вібраціями певного діапазону, що виявляються як форми.

2. Дедукція, або висновок, – це використання тим, хто пізнає, логічних здібностей розуму щодо того, що в момент пізнання не може бути сприйняте безпосередньо. Для того, хто вивчає таємну науку, це використання Закону Відповідності, або Аналогії.

3. Пряме пізнання йогіна, або провидця, центрованого в свідомості “Я”, Его на своєму власному плані. Воно досягається правильним вживанням розуму як органу бачення і передачі.

Дедукція – ненадійний метод для достовірного пізнання, і решта три різновиди стосуються головним чином неправильного застосування здібності створювати о́брази (уяви), до викликаної самою людиною пасивності розуму (стану пів-трансу) і до утримання мислеформ в ментальній аурі за допомогою пам’яті. Кожен з них обговорюється Патанджалі далі в окремій сутрі.

  

Інші варіанти перекладу цієї сутри: 

Сутра 6. П'ять типів врітті. П'ять типів проявів розуму - це правильне знання, неправильне знання, фантазія, сон і пам'ять.

В останніх трьох сутрах ми говоримо про слово «врітті». Для учня йоги важливо правильно зрозуміти це слово. Після тривалого обмірковування ви усвідомлюєте, що остаточна мета йоги є ніщо інше, як тотальне руйнування шаблонів вияву свідомості. Це ілюструє такий приклад. Різні фігурки або моделі форми можуть бути виліплені з глини і, коли вони руйнуються, то знову стають глиною. Так само золотих справ майстер робить із золота різні прикраси, форми яких відомі під різними іменами, але коли вони руйнуються чи плавляться, вони знову стають золотом. Подібним чином у космічному природному процесі різні речі та структури проходять через розум і називаються різними іменами.

Розум, або свідомість, має бути позбавлений всіх своїх форм для того, щоб свідомість залишалася безіменною і безформною, що є остаточною метою йоги.

Припинення усвідомлення світу – це лише частина йоги. Це не кінцева мета, як це помилково розуміють багато послідовників. Вони закривають свої очі та вуха, забувають про всі зовнішні речі та звуки, після чого у них з'являються дивовижні внутрішні бачення. Вони думають, що досягли кінцевої мети йоги, але навіть це має бути зруйновано. Має бути покінчено з усім, що є природним проявом розуму.

Тому перед тим, як ви почнете практику йоги, ви повинні отримати ясне уявлення про те, що ви збираєтеся робити, і в цьому допоможе Патанджалі. Іноді нам кажуть «взяти [свідомість] назад», відвести свою свідомість, але що таке свідомість? Ви відводите свідомість від зовнішніх звуків, але чи можете ви відвести її від сну? Ні, тому що ви навіть не вважаєте, що глибокий сон ментально обумовлений, ви думаєте, що глибокий сон не є ментальним станом. Йога каже, що глибокий сон – також ментальний стан, і далі в сутрах Патанджалі говориться, що навіть самадхі є ментальним станом, який має бути відкинутим. Савікальпа – це самадхі початкового рівня є також видозміною розуму і тому має бути подоланим. Свамі Сатьянанда Сарасваті

 

Вріттітобто прояви активності речовини нижчого розуму (чітти) діляться Патанджалі на п’ять груп: 1) прамана – правильні ідеї; 2) віпар’я – хибні ідеї; 3) вікальпа – фантазії; 4) нідра – ідеї в стані сну; 5) смріті – спогади. Теософський словник