SHRUTA ANUMANA PRAJNA ABHYAM ANYA VISHAYA VISHESHA ARTHATVAT ||49||

श्रुतानुमानप्रज्ञाभ्यामन्यविषया विशेषार्थत्वात् ॥४९॥

śruta-anumāna-prajñā-abhyām-anya-viṣayā viśeṣa-arthatvāt ||49||


śruta = почутий, отриманий
anu = від
māna = розум, розуміння
anumāna = висновок
prajñā = свідомість, справжнє знання
anya = інший, відмінний
viṣayā = об'єкт, зміст
viśeṣa = особливий
artha = образ, картина, правда
arthatvāt = правда щодо, ставлення до

 

49. Це особливе сприйняття унікальне і відкриває те, що раціональний розум (використовуючи докази, міркування і висновки) не може відкрити.

Сенс цього можна визначити таким чином: розум людини, в його різних аспектах і сферах застосування, може відкрити те, що має стосунок до об’єктивності, але тільки ототожнення з Духом може відкрити природу і Світ Духу. «Бога ніколи не бачив ніхто, Сина Єдинородного, що в лоні Отця, Він об’явив Його». Доки людина не пізнає себе як Сина Божого, доки Христос у кожній людині не проявиться і Христове життя не отримає повного вираження, і поки людина не стане єдиною з тією внутрішньою духовною реальністю, якою є її справжнє Я, особливе знання, про яке йдеться тут (пізнання Бога і духу, незалежних від матерії чи форми) неможливе. Свідчення століть вказують на Духовну Силу, або Життя, в світі; життєвий досвід мільйонів людей приводить до висновку, що Дух існує; розгляд світу, або великої майї, веде до висновку, що за цією майєю приховується Причина, яка є само-збережною і само-сущою. Однак, лише той, хто може проникнути за всі форми і трансцендувати обмеження трьох світів (розум, емоції і відчуттєві сприйняття або ж “світ, плоть і диявола”), може беззаперечно і впевнено знати, залишивши позаду усілякі дискусії і аргументи, що Бог є і що він сам є Богом. Тоді він знає Істину, і вона робить його вільним.

Поле пізнання, інструменти пізнання та саме знання трансцендуються, і Йог приходить до великого визнання, що немає нічого, окрім Бога; що Його Життя Єдине і пульсує як в мікроскопічному атомі, так і в атомі макрокосмосу. З цим Життям Йог ототожнює себе. Він знаходить це Життя в серці своєї власної істоти і там може злитися з Життям Бога як існуючою основою в первинному початковому атомі, або ж розширювати свою свідомість до тих пір, доки не пізнає себе як Життя Сонячної системи.

  

Інші варіанти перекладу цієї сутри: 

Це знання відрізняється від знання, одержуваного через доказ і висновок, оскільки воно має особливий об'єкт. Свамі Сатьянанда Сарасваті

Його знання більше не ґрунтується на спогадах чи висновках. Воно спонтанне, безпосереднє і, як за рівнем, так і за інтенсивністю, значно перевищує звичайне. Т.К.В.Десикачар

 Знання, отримане у вигляді свідчень і висновків, стосується звичайних речей. Знання, отримане у вищезгаданому самадхі, є знання вищого порядку, бо розкриває те, що не розкривається через свідчення чи умовиводи. Свамі Вівекананда