ETAYAIVA SAVICHARA NIRVICHARA CHA SUKSHMA VISHAYA VYAKHYATA ||44||

एतयैव सविचारा निर्विचारा च सूक्ष्मविषय व्याख्याता ॥४४॥

etayaiva savicārā nirvicārā ca sūkṣma-viṣaya vyākhyātā ||44||

If the object of concentration is of a subtle nature, these two described states are known as savichraara and nirvichara samapatti. ||44||


etayā = цим
eva = також, сам, один 
savicārā = з розмірковуванням (розрізненням) –  наступний, тонший стан самапатті
nirvicārā = без розмірковування (розрізнення) – наступний, ще тонший стан самапатті
ca = і
sūkṣma = тонкий
viṣaya = об'єкт
vyākhyātā = описаний, пояснений

 

Сутра 44. Такі ж самі два способи зосередження, з участю і без участі розсудної активності розуму, можуть бути також застосовані і до тонких речей.

Ця сутра ясна без особливих пояснень. Слово «тонкий» має широке значення, але (з точки зору Патанджалі) найчастіше застосовується до дечого істотного, і це дещо ми усвідомлюємо після того, як використаємо п'ять почуттів; тобто троянда – це об'єктивна відчутна форма, її запах – це «тонка річ» позаду форми. Це виражає її якість для окультиста і є результатом дії тонких елементів, які виробляють її прояв. Більш грубі елементи створюють форму; але всередині цієї грубої форми є більш тонка форма, з якою ми можемо зв'язатися лише через гостре сприйняття або прояснене відчуття. У коментарі, що міститься в перекладі Вудса, наступні слова можуть служити для прояснення, і, якщо над ними будуть роздумувати більш просунуті студенти, виявиться, що вони мають глибоке окультне значення:

“Атом землі створюється п’ятьма елементами вогню, серед яких вогненний елемент запаху домінує. Аналогічно, атом води створюється чотирма елементами вогню, серед яких вогненний елемент смаку домінує. Аналогічно, атом вогню створюється без участі вогненних елементів запаху і смаку трьома елементами вогню, серед яких вогненний елемент кольору домінує. Аналогічно, атом повітря створюється двома елементами вогню, коли до вогненного елементу звуку додається вогненний елемент дотику, який серед цих двох і домінує. І аналогічно, атом ефіру створюється з одного вогненного елементу звуку”.

Поширюючи цю ідею на макрокосм, ми знайдемо, що можемо медитувати над зовнішньою формою Бога в природі, як за допомогою логічних міркувань розуму, так і без них. Потім, набувши досвіду в медитації, актом волі учень може медитувати над тонкою, суб’єктивною природою Бога, якою вона виявляється під дією великого Закону Тяжіння, який має на увазі християнин, коли говорить: “Бог є Любов”. Природа Бога – велика “Любов”, або сила притягання, відповідальна за “тонкі речі”, які ховаються за зовнішніми речами.

  

Інші варіанти перекладу цієї сутри: 

Сутра 44. Інші форми самадхі. Власне цим описом пояснено савічара самадхі, нірвічара самадхі та тонкі стадії самадхі. Свамі Сатьянанда Сарасваті

Після нірвітарки існує ще чотири стадії, а саме: савічара, нірвічара, ананда та асміта. Вираз «сукшма вішайя» означає тонкі об'єкти самадхі: ананда і асміта самадхі, у яких [для свідомості] об'єктом злиття є блаженство і свідомість. У самадхі, що передує савічарі, учень усвідомлює об'єкт, його ім'я, форму та якості. Сприймаються або ці сторони об'єкта, що чергуються між собою, або сутнісна природа об'єкта. У савічарі весь процес (медитації) пронизаний міркуванням; немає присутності форми. Це важко пояснити. Ви повинні спокійно сісти і медитувати на Шіві чи іншому об'єкті. Концентрація відбувається на формі судження, але без словесного мислення.

Коли мислення позбавляється мови, це називається савічара. У савічарі є три речі: час, простір та ідея [судження]. Між санкх'єю та йогою щодо медитації існує деяка відмінність, про яку слід сказати. У санкх'ї немає станів дхарани, дх'яни та самадхі. Послідовник стає свідомим до нірахари. Він не думає про якийсь об'єкт у термінах звичайного розуміння, як у мові. Він лише свідомий шляхом бачення. Це вища садхана. У савічарі розум здійснює переходи між часом, простором та ідеєю. Ці аспекти не плутаються. Це абсолютно чисте усвідомлення кожного окремо. Час, простір та ідея називаються вічарою.

Це не мислення. Вічара визначається як процес, в якому свідомість тече без мови як основи. Слід зауважити, що медитація на формі включає мову; навіть односпрямованість ґрунтується на мові. Учень може вийти за межі мови як основи лише через переживання раптового спалаху бачення.

В ананда самадхі має місце почуття абсолютного спокою та абсолютного блаженства, але це блаженство не є станом вашого чуттєвого досвіду. Коли розум звільняється з особливої аргументації у вигляді мови, настає савічара. Це глибший план свідомості. Свідомість у савічарі називається пратьябхідною, що означає осяяне знання. У нірвічарі простір, час та ідея виводяться зі свідомості, але за цим щось залишається, і це називається сутнісною природою мислення. В асміті усвідомлення абсолютно чисте, тут немає мислення, немає усвідомлення часу чи простору, має місце повне розуміння реалізації цього усвідомлення.

  

Сутра 44. Цим же характеризується медитація з розрізненням і без розрізнення, об'єкти якої дуже тонкі. Свамі Вівекананда