TATRA SHABDARTHA JNANA VIKALPAIH SANKIRNA SAVITARKA SAMAPATTIH ||42||

तत्र शब्दार्थज्ञानविकल्पैः संकीर्णा सवितर्का समापत्तिः ॥४२॥

tatra śabdārtha-jñāna-vikalpaiḥ saṁkīrṇā savitarkā samāpattiḥ ||42||

 
tatra = це, ці
śabda = слово
artha = образ, картинка, об'єкт
jñāna = знання
vikalpaḥ = уявлення, ілюзія, омана
saṁkīrṇa = перекошений, спотворений, змішаний
savitarka = з прийняттям
samāpattiḥ = стан просвітлення
savitarka samāpattiḥ = особлива форма самапатті

  

42. Якщо слово, ідея (чи сенс) і об’єкт змішуються до купи, то такий ментальний стан називається розсудним розумінням.

У цій і подальшій Сутрах Патанджалі розвиває раніше дане формулювання істини (див. Сутру 7). Медитація є двох видів:

1. З об’єктом, або з насінням, котра використовує раціональний міркуючий розум, ментальне тіло з його конкретизуючою здатністю і умінням створювати мислеформи.

2. Без об’єкту, або без насіння, яка використовує іншу здатність, що є можливим тільки тоді, коли конкретний розум вивчений і правильно використовується. Правильне використання розуму означає здатність “усмирити видозміни розуму”, привести “чітту” (речовину розуму) в стан спокою, з тим щоб вона могла забарвлюватися Сяйвом вищого Знання і відображати вищі Реальності.

Сприймаючий повинен прийти до пізнання вищого, спочатку усвідомлюючи зовнішню форму, потім проникаючи крізь зовнішню форму до внутрішнього стану цієї форми, до того, що, будучи певного роду силою, створює це зовнішнє, поки не осягне те, що є причиною обох. Ця трійця в цій Сутрі іменується:

Ідея – Причина, що стоїть за об’єктивною формою.

Слово – Звук, який створює форму.

Об’єкт – Форма, створена Звуком, щоб виразити Ідею.

У творчій роботі адепт починає з внутрішньої сторони і, знаючи Ідею, яку він хоче втілити у форму, вимовляє певні Слова або Звуки, викликаючи певні сили, що створюють (при своїй взаємодії) ту або іншу форму. Чим вищий рівень, на якому працює адепт, тим більше піднесені Ідеї, з якими він стикається, і простіші та синтетичніші видавані Звуки.

Учні Раджа Йоги повинні засвоїти елементарні факти, що стосуються всіх форм, і ознайомитися самі, в своїй медитації, з роботою щодо розділення трійць, щоб зрештою бути здатними контактувати з будь-яким з аспектів, що становлять ці трійці, за власною волею. Тим самим досягається розуміння природи свідомості, оскільки Сприймаючий (який натренований проводити такі розділення) може входити в свідомість атомів, що становлять будь-яку речовинну форму, і просуваючись далі входити в свідомість Енергій, які проводять об’єктивне тіло. Буквально, Енергії це ті, хто був названий “Воїнством Голосу”. І нарешті, він може вступити в контакт із Свідомістю того Великого Життя, Яке відповідальне за Початкове Слово. Ось великі віхи; між ними є багато ступенів Життів, відповідальних за проміжні Звуки, і, отже, з ними можна контактувати.

 

Інші варіанти перекладу цієї сутри: 

У цьому стані (самадхі) свідомість здійснює переходи між словом, істинним значенням та чуттєвим сприйняттям; цей змішаний стан розуму відомий як савітарка самапаті. Свамі Сатьянанда Сарасваті

Спочатку, через вплив минулого досвіду та старих ідей, наше розуміння об'єкта спотворене. Все почуте, побачене, прочитане чи відчуте втручається у наше сприйняття. Т.К.В.Десикачар