VISHOKA VA JYOTISHMATI ||36||

विशोका वा ज्योतिष्मती ॥३६॥

viśokā vā jyotiṣmatī ||36||

  
viśokā = свобода від страждань, свобода від смутку
vāt = також
jyoti = внутрішнє світло
jyotiṣmatī = концентрація на внутрішнє світло

 

36. Шляхом медитації на Світло і на Сяйво можна отримати знання Духу і тим самим досягти спокою.

Відзначимо, що кожний з вищевикладених методів має відношення до певних центрів. Цих методів досягнення сім, отже, можна зробити висновок, що вони залучають до дії сім центрів.

Метод I. Сутра 33. Центр сонячного сплетення.
Спокою чітти (або матерії розуму) можна досягти практикуючи співчуття, дбайливість, наполегливість в досягненні мети, а також безпристрасність до задоволення і болю (або по відношенню до всіх форм добра і зла).

Метод II. Сутра 34. Центр в основі хребта.
Спокою чітти досягають також регулюванням прани, або життєвого дихання.

Метод III. Сутра 35. Центр між бровами.
Розум можна тренувати в стійкості за допомогою тих видів зосередження, які пов’язані із сприйняттям через органи чуття.

Метод IV. Сутра 36. Головний центр.
Через медитацію на Світло і на Сяйво можна отримати знання Духу і тим самим досягти спокою.

Метод V. Сутра 37. Сакральний центр.
Чітта стабілізується і стає вільною від ілюзії, у міру того як нижча природа очищається і їй більш не потурають.

Метод VI. Сутра 38. Горловий центр.
Спокою (стійкості чітти) можна досягти через медитацію на знанні, яке одержують в сновидіннях.

Метод VII. Сутра 39. Серцевий центр.
Спокій також може бути досягнутий через зосередження на тому, що найдорожче серцю.

Все це слід уважно розглянути, хоча деталі процедури не можуть тут повідомлятися. Учень може розглядати лише Принципи і Закони, що містяться в них. Слід також пам’ятати, що всі центри мають свої відповідності в ефірній матерії, розташованій в області голови, і що, коли сім центрів у голові пробуджені, то після цього їх двійники безпечно пробуджуються. Сім головних центрів в мікрокосмі відповідають Семи Рішам Великої Ведмедиці, прототипам семи Небесних Людей, а перелічені вище сім центрів пов’язані з енергіями, які витікають від самих Небесних Людей.

Важливо звернути увагу ще на наступне:

1. Прагнучий може символічно вважати кожен центр лотосом.

2. Цей лотос формується елементами енергії, рухомими і вібруючими особливим чином, і ці вібрації-хвилі набувають форм, які ми звемо пелюстками лотоса.

3. Кожен лотос складається з:

а) Певної кількості пелюсток.

б) Чашоподібної порожнини, або чашки, що підтримує.

в) Центру чистого білого Світла, званого “коштовністю”.

4. Кожен центр відповідає священній планеті, тілу прояву однієї Небесної Людини із семи.

5. Кожний з центрів повинен бути розвинутий шляхом вживання Слова. Це Слово – АУМ, і воно має зрештою з’явитися у вібруючому центрі. Коли воно досконало засяє в центрі колеса, або Лотоса, то цей центр буде досконало пробуджений.

6. Певні якості Сонця є якостями центрів:

а) Якість сонячного сплетення – теплота.

б) Якість центру в основі хребта – вогонь Кундаліні.

в) Якість центру аджна між бровами – світло, яке просвітлює.

г) Якість головного центру – холодне світло.

д) Якість сакрального центру – вологість.

е) Якість горлового центру – червоне світло.

ж) Якість серцевого центру – променисте, або магнетичне, світло.

Ця Сутра приписує медитацію на світло і сяйво, і ми дізнаємось, що завдяки світлу і здатності його використовувати можна досягти знання Духу. “В центрі серцевої чакри мешкає Брахма”, – говориться в древньому Писанні, і Він виявляє Себе в світлі. Тому прагнучий має стати обізнаним про “точку світла всередині колеса з дванадцятьма спицями”, і оскільки джерело світла міститься там, то це відкриває Шлях, по якому прагнучий має пройти, якщо прагне досягти своєї мети. Першою відкривається темрява, і цю обставину слід пам’ятати. В термінах західного містицизму, темрява приносить із собою “темну ніч душі”. Проте не будемо зупинятись на містичному аспекті, оскільки в наших висновках ми маємо намагатись дотримуватись окультного спрямування. Про істину, виражену словами християнського містицизму, говорилось часто і досить повно.

 

Інші варіанти перекладу цієї сутри: 

Або (розум можна контролювати) у стані світності, який за межами печалі (смутку). Свамі Сатьянанда Сарасваті