VISHAYAVATI VA PRAVRITTI RUTPANNA MANASAH STHITI NIBANDHINI ||35||

विषयवती वा प्रवृत्तिरुत्पन्ना मनसः स्थिति निबन्धिनी ॥३५॥

viṣayavatī vā pravṛtti-rutpannā manasaḥ sthiti nibandhinī ||35||

- Or by contemplating things and impressions, which promotes mental stability and consolidation ||35||


viṣaya = об'єкт, річ, сутність
vatī = враження, відчуття
vāt = також
pravrtti = контрольовані думки, контрольована активність чітти
utpannā = викликати, виникати, приходити з
manasaḥ = розум, дух, розуміння
sthiti = стійкість
nibandhanī = консолідувати, об'єднувати

 

35. Розум можна тренувати в стійкості за допомогою тих видів зосередження, які зв’язані зі сприйманням через органи відчуттів.

Цікаво відзначити тут вчення про використання язика і всієї ділянки носа і піднебіння. Ортодоксальне східне учення дає наступні натяки:

Метод Відчуття Результат
1. Концентрація на кінчику носа нюх запахи
2. Концентрація на корені язика слух звуки
3. Концентрація на кінчику язика смак смак
4. Концентрація на середині язика дотик вібрація
5. Концентрація на піднебінні зір образи, видіння

Прагнучий не повинен розуміти це буквально або старатися медитувати сліпо, наприклад, на кінчику язика. Урок, який слід засвоїти за законом Аналогії, полягає в тому, що мова символізує творчу здатність, Третій Аспект в його п’ятискладовій природі. Зв’язок п’яти відчуттів (синтезованих в області рота) з п’ятьма Променями, що створюють синтез під управлінням Махачохана (Владики Третього Променевого Аспекту нашої планети), прояснить це питання. Учням буде корисно виробити аналогію між згаданими п’ятьма Променями, п’ятьма відчуттями і ротом, як органом мови. У міру вивчення стане видно, що два інших фізичних органи, гіпофіз і шишковидна залоза, відповідають решті двом Аспектам: Любові-Мудрості і організуючій могутності – Волі, або Меті. Ці сім крапок в голові (всі вони розташовані в порівняно невеликій області) є символами у фізичній матерії Трьох Великих Аспектів, що виявляються як Сім.

Тому, коли прагнучий займає позицію правителя почуттів і аналізатора усіх своїх чуттєвих сприйняття, він поступово стає більш розумово зосередженим, і просунутий йог може в будь-який момент ідентифікувати себе з будь-якою з променевих енергій, виключаючи за своїм бажанням інші.

Студента попереджають, щоб він не вважав, що цей «благодатний спокій» може бути досягнутий шляхом певної медитації на будь-яке конкретне почуття. Через розуміння законів творення і звуку, розглядаючи вуста, як резонатор і засіб, за допомогою якого стає можливим мовлення, можна досягти пізнання світових творчих процесів, і людина може досягти розуміння законів, за якими виникають усі форми. Почуття всіх йогів природньо надзвичайно загострені, і цей факт слід пам’ятати.

 

Інші варіанти перекладу цієї сутри:  

Або ще стійкість розуму може бути збільшена шляхом введення його в активність чуттєвого досвідуСвамі Сатьянанда Сарасваті

Способи зосередження, які викликають незвичайні чуттєві сприйняття, допомагають і старанності розуму. Свамі Вівекананда