YOGASH CHITTA VRITTI NIRODHAH ||2||

योगश्चित्तवृत्तिनिरोधः ॥२॥

yogaś-citta-vṛtti-nirodhaḥ ||2||

yogaḥ = йога
citta = свідомість, розум
vṛtti = активність, вирування, видозміни
nirodhaḥ = зупинка, затухання, блокування.
 

2. Це Об’єднання, чи Йога, досягається шляхом підпорядкування психічної природи і приборкання активності чітти, чи розуму.

Прагнучий до об’єднання повинен зробити дві речі:

-        Добитися контролю над “мінливою психічною природою”;

-        Перешкодити розуму набувати численних форм, що останній з такою легкістю робить. Зазвичай їх називають “різновидами мислячого принципу”.

 Виконанням цих двох пунктів здійснюється контроль над емоційним тілом і, тим самим, над бажанням та контроль над ментальним тілом і, тим самим, над нижчим манасом, або розумом. Учню слід пам’ятати, що неконтрольоване бажання і неврегульований розум перегороджують доступ світлу Душі і відкидають Духовну свідомість. Поки існують ці перешкоди, об’єднання неможливе, і тому Вчитель спрямовує увагу учня (на початку його навчання) до необхідної практичної роботи з вивільнення цього світла так, щоб воно могло “засяяти у тьмі”, тобто на фізичному плані. Слід мати на увазі, що, окультно кажучи, коли нижча природа перебуває під контролем, вона може проявляти вищу. Коли підкоряється, або трансмутується, другий аспект нижчого особистісного я, емоційне тіло, то бачиться світло Христа (другий егоїчний аспект). Згодом в його світлі виявляється Монада, Отець, Єдиний. Аналогічно, коли приборкується перший аспект нижчого особистісного я, ментальне тіло, пізнається аспект Волі Его, і через його активність пізнається мета самого Логосу.

 У духовному житті існують дві основні лінії найменшого опору, і по них вивільняються певні сили, або енергії.

1.      Емоційні… Інтуїтивні-Буддхічні… Монадні… спрямовані до серця прагнучого

2.      Ментальні… Духовні-Атмічні… Логосичні… спрямовані до голови прагнучого

Тому учню дається СЛОВО приборкання, або контролю, що служить ключем до всіх його устремлінь.

 Чітта – це розум, або речовина розуму, ментальне тіло, здатність мислити і створювати мислеформи, загальна сукупність ментальних процесів; з цієї матерії під управлінням Его, або Душі, створюються мислеформи.

 “Психічна природа” – це кама-манас (бажання-розум), емоційне, або астральне, тіло, злегка забарвлене розумом; це матеріал, в який вдягаються всі наші бажання і відчуття. Вони виражаються саме з його допомогою.

 Ці два типи субстанції мають свої власні лінії еволюції, яким вони повинні слідувати і слідують. Згідно з планом Логосу, духи, або божественні іскри, ув’язнюються в цих субстанціях, будучи спочатку притягнутими до них завдяки взаємодії духу і матерії. Через встановлення контролю над перерахованими субстанціями і приборкання їх інстинктивної активності ці духи набувають досвіду і зрештою досягають звільнення. Тим самим здійснюється возз’єднання з Душею. Це возз’єднання пізнається і проживається у фізичному тілі, на плані найщільнішого прояву, за допомогою свідомого розумного контролю над нижчою природою.

 

Інші варіанти перекладу цієї сутри: 

Коли ви перебуваєте в стані йоги, всі омани (врітті), які можуть існувати в мінливому аспекті людської істоти (чітті), зникають. 

Йога – це блокування типових проявів свідомості. Свамі Сатьянанда Сарасваті