Ілюзія та реальність у світлі езотеричної (духовної) психології
Троїста природа індивідуальної мани.
В езотеричній психології розрізняють 2 види мани (glamour): індивідуальну та планетарну (яка в класичній психології називається колективним несвідомим).
Індивідуальна мана в залежності від природи виникнення ділиться на 3 види:
1) Майя (maya) – мана, пов’язана із фізичним та ефірним планами;
2) Мара (glamour) – мана, пов’язану з емоційним (астральним) планом;
3) Ілюзія (illusion) – мана, пов’язану із ментальним планом;
На шляху еволюції людина починає усвідомлювати в собі один або декілька розколів (коливань між парами протилежностей), що триватиме доти, аж доки не буде побачено серединний шлях. Це можуть бути:
А) Майя – розкол між ефірним і фізичним тілом, що призводить до нестачі життєвості, фізичної слабкості, схильності до одержимості і до багатьох інших проблем. Така людина блукає та застрягає у ефірних потоках енергії та у світі матеріальних об’єктів. Ефірні енергії низького ґатунку втягують людину у хибну активність і оточують її водовертю дій і станів, в яких вона є безпорадною. Це рабство може бути припинене шляхом устремління і ментального контролю, а на пізніших етапах – завдяки контролю Душі.
Б) Мара – розколи в емоційному (астральному) тілі, що призводять до величезної кількості психологічних проблем, які ґрунтуються на підвищеній почуттєвості, на чутливості до ман інших людей;
В) Ілюзія – розколи в ментальному тілі, які породжують ментальні ілюзії різних видів, зокрема контроль над людиною з боку мислеформ, які створені нею самою, чутливість до існуючих світових, національних або групових мислеформ, нав’язливі ідеї, відчуття драматизму або важливості, фанатична прихильність до ідей, успадкованих з минулого, або суто особистісні ментальні реакції; Ці мислеформи стають більш реальними, ніж Істина, яку вони вуалюють, і, отже, контролюють контакт людини з Реальністю.
Сумарна Мана = майя ефірна + мара астральна + ілюзія ментальна.
Де можна виявити ману
Мана обов’язково присутня там, де є гордість, критицизм, відчуття відособленості і переваги над іншими.
Більша частина сучасного людства поляризована у емоційному тілі (точка свідомості знаходиться у емоційному тілі), тому найбільш актуальною для людства на сьогодні є робота з астральною маною – марою. Саме цим в основному і займається класична психологія – розсіюванням індивідуальної мари індивідуумів, які звертаються за психологічною допомогою.
Мана на астральному плані – Мара
Згідно езотеричної психології (А.Бейлі), є три типи сил, які створюють Велику Оману на астральному плані
І. Сила егоїстичного бажання
Ця сила потрібна і є корисною для людей на інволюційній дузі розвитку, щоб навчитись життєвого досвіду. Для людини, яка переходить на еволюційну дугу циклу стає зрозумілим вислів, який стверджує, що “єдиним гріхом є гріх сепарації, відособлення”.
ІІ. Сила страху
Є основним астральним злом; корені страху – в самій матерії, в субстанції і у взаємодії Душі й Матерії. Його модифікацій безліч, зокрема: страх смерті (як страх невідомого), страх майбутнього (як очікування неприємностей в майбутньому), страх фізичного болю, страх невдачі. Також страх невідомого, страх перед природою і життям, страх втратити друзів і близьких, страх втратити здоров’я, гроші, популярність чи авторитет, страх самотності, навіть страх самого страху.
ІІІ. Сила сексуального тяжіння
Коли людство починало свою еволюцію, то проблеми зловживання сексом не було. Вона з’явилась в період розвитку емоційного тіла людини – тоді власне роль сексу як акту для продовження роду була викривлена, виникли бажання отримувати лише плотське задоволення і залежність людини від цього бажання.
ОСНОВНІ МАНИ, ЯКІ ТРИМАЮТЬ ЛЮДСТВО В РАБСТВІ
• Мана матеріальності
Причина – відсутність розуміння істинної природи взаємостосунків між Душею і формою, між Духом і матерією; страх не отримати необхідного для прожиття і відповідна погоня за достатком: мана матеріальності є масовою астральною формою, тому надзвичайно потужна.
Засіб усунення – виробити правильне ставлення до грошей і до матеріальних цінностей та завжди усвідомлювати, що за будь-якою матеріальною цінністю має стояти глибший сенс; якщо ж такого сприйняття немає, то це є симптомом залежності від мани матеріальності.
• Мана почуттєвості
Причина – змішування в людській свідомості чистої безумовної любові з сентиментальністю, бажанням бути любимим та прихильністю-прив’язаністю. Безумовна безкорислива любов підміняється бажанням бути поряд з тим, хто дасть підтримку і покаже свою прихильність.
Засіб усунення – налаштовуватись на чисту любов Душі, на її спонтанну відсутність бажань для окремого “я” і її стан свободи та ставлення до інших істот як до вільних Душ, не обмежених жодною прихильністю-прив’язаністю.
• Мана відданості
Причина – один з різновидів прихильності, коли віддане служіння справі, наставнику, обов’язку, вірі тощо настільки поглинає людину, що вона не бачить інших сфер життя, в яких вона також має реалізовувати свій потенціал. Прагнення задовольнити своє бажання відданості є надзвичайно шкідливим і небезпечним, бо породжена імла мани має дуже гарне забарвлення. Це, в свою чергу, призводить до підвищення потужності астрального тіла, і ці вібрації людина вважає хорошою ознакою духовного зростання. Це робота з центру сонячного сплетення, що окутує відданого прихильника туманом, і навколишні не можуть до нього достукатись, оскільки створена відданим астральна стіна міцно тримає його ж в полоні мани.
Засіб усунення – «Контактуй з Більшим “Я” за посередництва Вищого “Я”, щоб перестати бачити мале “я”, його реакції, бажання, наміри. Чиста любов Душі, безособова у всіх відношеннях і яка не шукає визнання, може вилитись в світ мани, яка окутує того, хто відданий, і мла його відданості (якою він гордиться) розчиниться».
• Мана пар протилежностей
Причина – ототожнення із почуттями, які приходять і міняються на полярно протилежні (наприклад, перехід від радості після якогось успіху до депресії і відчаю після невдачі або коливання між сильною особистісною прихильністю і ненавистю то тієї ж людини). Ці стани астральні за своєю природою і відчуттєві за своєю якістю, не торкаються Душі зовсім.
Засіб усунення – зусилля з перенесення поляризації своєї свідомості на ментальний план і самосвідоме ототожнення з рівнями, вищими за емоційний.
• Мани Шляху
Причина – в міру звільнення від ман, описаних вище, людина відкриває для себе світ туману та імли, через який пролягає Шлях; цим Шляхом їй потрібно пройти і звільнити себе від мар Шляху. Це мари, описані в трьох спокусах Ісуса. Сюди також належать: комплекс гордині, коли персона приписує всі досягнення на Шляху собі, комплекс принесення себе в жертву, зростання внутрішньої агресивності і домінантності, прагнення самоствердитись в духовній роботі та ін.
Засіб усунення – пройти Шляхом.
Саме просунуті люди вносять найбільший внесок в ману. Головною маною є реакція прагнучого на Істину, на Реальність, коли він уперше стає обізнаним про те, що знаходиться за астральним планом. Він інтерпретує все, що він тут відчуває, в поняттях мари, емоційного розуміння і почуттєвого фанатизму. Він забуває, що істина цілком лежить за світом почуттів, незачеплена ним, і може бути сприйнята в своїй чистоті, тільки коли почуття трансцендується і трансмутується.
• Мани Шляху жалості до себе.
Існує безліч різних видів ман, і багато людей дивується, дізнаючись, що ж саме езотеричною психологією розглядається як мана. Ось назви ще деяких з найбільш загальних ман:
- Мана долі.Вказує тому, хто знаходиться під її контролем, що він повинен виконати важливу роботу, а також говорити і працювати так, як йому призначено. Ця мана живить необґрунтовану гординю.
- Мана спрямування.Нею зумовлені ті, хто повністю задоволений і зайнятий своїм спрямуванням до світла, заспокоївшись тим фактом, що вони – прагнучі. Таким людям треба рухатися далі, до Шляху Учнівства, і покінчити зі своїм упередженням і самовдоволенням своїми духовними амбіціями і цілями.
- Мана самовпевненості,або того, що можна назвати астральними принципами людини. Кажучи простою мовою, це віра людини в те, що її точка зору повністю вірна. Це знов-таки живить гординю і примушує людини вірити, що вона – авторитетна і непохитна. Основна для теолога.
- Мана обов’язку.Веде до надмірного підкреслення почуття відповідальності, породжуючи пусту метушню і акцентування неістотного.
- Мана навколишніх умов,що часто приводить до почуття спустошеності, до відчуття марності зусиль, або ж, навпаки, власної важливості.
- Мана розуму,його ефективності і здібності справлятися з будь-якою задачею. Неминуче приводить до ізоляції і самотності.
- Мана відданості,що веде до надмірної стимуляції астрального тіла. Людина, яка перебуває в полоні у цієї мани, бачить лише одну ідею, одну людину, один авторитет і один аспект істини. Живить фанатизм і духовну гординю. Причини коріняться в масовій психології.
- Мана бажанняз його мимовільним впливом на фізичне тіло. Веде до стану постійної боротьби і неспокою. Вона заперечує всяку спокійну і плідну роботу і, рано або пізно, повинна бути зруйнована до кінця.
- Мана особистісної амбіції.
- Мана могутності.
В результаті правильно практикованих устремління, медитації і служіння людину з часом охоплює відчуття могутності і значимості власної ролі в еволюції людства, які переважають над усвідомленням обов’язку, відповідальності і відчуттям правильної пропорції та духовних цінностей. Замість того, щоб продовжувати докладати зусилля для розвитку, любові до ближніх і служіння, людина починає думати і говорити про себе і про свою роль та місію. В результаті контакт з Душею поступово слабшає і людину окутує мана могутності.
ПРИРОДА МАРИ ДЛЯ РІЗНИХ ТИПІВ ЛЮДЕЙ
Природа мари різна для різних типів людей, оскільки психотип визначає тип мани або ілюзії, яким людині буде легко піддаватися, і той вид мани, який вона найбільш легко буде створювати. В езотеричній психології мани ділять на 7 груп.
+ І група.
Мара фізичної сили.
Мара особистого магнетизму.
Мара самоцентрованості і особистісної могутності.
Мара “перебування в центрі".
Мара егоїстичної особистої амбіції.
Мара керівництва, диктату або широкого контролю.
Мара комплексу Месії в області політики.
Мара егоїстичного призначення або божественного права на царювання, якого особисто домагаються.
Мара руйнування.
Мара ізоляції, самотності, відчуженості.
Мара волі, що нав’язується – окремим особам і групам людей.
+ II група.
Мара бажання бути любимим.
Мара популярності.
Мара особистої мудрості.
Мара егоїстичної відповідальності.
Мара дуже повного розуміння, що перешкоджає правильній дії.
Мара жалості до себе, основна мара цього променя.
Мара комплексу Месії в світі релігії і світової потреби.
Мара страху, заснована на ненормальній чутливості.
Мара самопожертви.
Мара егоїстичної безкорисливості.
Мара самовдоволеності.
Мара егоїстичного служіння.
+ III група.
Мара зайнятості.
Мара індивідуальної, а не групової співпраці з Планом.
Мара активного породження схем.
Мара творчої роботи без істинного мотиву.
Мара благих намірів, які в своїй основі егоїстичні.
Мара “павук в центрі".
Мара “Бог в машині".
Мара тривалого непрямого, опосередкованого маніпулювання.
Мара важливості уміння з точки зору знання.
+ IV група.
Мара гармонії, спрямована на власний комфорт і задоволення.
Мара війни.
Мара конфлікту з метою нав’язування справедливості і миру.
Мара смутного художнього сприйняття.
Мара психічного сприйняття замість інтуїції.
Мара містичного сприйняття.
Мара пар протилежностей, у вищому значенні.
+ V група.
Мара матеріальності, або надмірне підкреслення форми.
Мара інтелекту.
Мара знання і визначення.
Мара упевненості, заснована на вузькості точки зору.
Мара форми, що приховує реальність.
Мара організації.
Мара зовнішнього, що приховує внутрішнє.
+ VI група.
Мара відданості.
Мара прихильності формам і особам.
Мара ідеалізму.
Мара вірності і віри.
Мара емоційного відгуку.
Мара сентиментальності.
Мара втручання.
Мара нижчих пар протилежностей.
Мара Світових Спасителів і Наставників.
Мара вузького бачення. Мара фанатизму.
+ VII група.
Мара магічної роботи.
Мара зв’язку протилежностей.
Мара підземних сил.
Мара того, що з’єднує.
Мара фізичного тіла.
Мара таємничого і секретного.
Мара сексуальної магії.
Мара виникаючих проявлених сил.
В процесі своєї еволюції людина вчиться поступово опановувати свої три нижні провідники та жити в трьох світах: фізичної матерії, емоцій і думки. Відповідно вона підпадає під троїстий вплив Сумарної Мани. Мана існує для того, в кого розвинута самосвідомість, адже саме завдяки самосвідомості людина може оцінити факт наявності мани і свого рабства від неї.
Всі ми хочемо бути щасливими. Саме наявність мани заважає людині просто радіти життю. Тому кожній людині дуже важливо виявити, в полоні якої мари вона перебуває. Виявлення мари – це перший крок до її розсіювання.
У спробі виявити свою ману та працювати над її розсіюванням може допомогти Еннеаграма – психодинамічна модель, що описує 9 глибинних спонукань, які керують людьми і впливають на їх поведінку.
Еннеаграма співзвучна з академічною психологією, вченням Фрейда та Юнга, теорією Маслоу, філософією, соціологією, соціонікою, психіатрією і тому подібними системами і разом з тим еннеаграму можуть легко зрозуміти люди, які не мають психологічної освіти і легко інтегрувати знання еннеаграми у своє особисте та професійне життя.
Найкращий спосіб визначити свій еннеа-тип — це прочитати опис всіх дев'яти еннеа-типів і відчути, глибинна мотивація якого типу вам близька.
Дізнатися більше про еннеаграму можна тут 7promeniv.com.ua/ennea
За матеріалами книги Аліси Бейлі (Alice Bailey) - Мана: Світова проблема (Glamour: A World Problem, 1950.)
Статтю підготували Анжеліка та Андрій Забави, Львів, Школа цілісної психології "Сім Променів, 2017