Розділ 3 - Сутра 16 - Завдяки зосередженій медитації на потрійній природі кожної форми досягається одкровення того, що було і що буде.

PARINAMATRAYA SANYAMAT ATITANAGATA JNANAM ||16||

परिणामत्रयसंयमाततीतानागत ज्ञानम् ॥१६॥

pariṇāmatraya-saṁyamāt-atītānāgata jñānam ||16||

Meditation (samyama) on the three types of change (parinama-traya) gives rise to knowledge of the past and future. ||16||


pariṇāma = зміна, перетворення, трансформація
traya = троє
saṁyamāt = сам'ямою
atīta = минуле
anāgata = майбутнє
jñānam = знання, інсайт

  

Сутра 16. Завдяки зосередженій медитації на потрійній природі кожної форми досягається одкровення того, що було і що буде.

Дана сутра підсумовує попередні ідеї, і цікаво відзначити, як цей перший значний результат медитації повертає нас безпосередньо до дійсних фактів божественного вияву, підкреслюючи три аспекти, через які виражає себе кожне Життя (від атома субстанції до Сонячного Логосу). Великий Закон Причини і Наслідку і весь процес Еволюційного розкриття розпізнаються, і те, що є, бачиться як результат того, що було. Аналогічно, те, що відбудеться в майбутньому, визнається здійсненням причин, приведених в дію в сьогоденні. Тим самим цикл розвитку бачиться як єдиний процес в трьох стадіях.

Три стадії в трьох світах людського розкриття відповідають трьом вимірам, і учневі буде цікаво виявити ці аналогії стосовно різних троїстостей, пам'ятаючи, що Третій аспект (субстанція, яка пізнає), Святий Дух, або аспект Брахми, відповідає минулому (тут є натяк щодо природи Зла), що Другий аспект (свідомість), Христос, або аспект Вішну, пов'язаний з сьогоденням, і що тільки майбутнє відкриє природу Духу, Вищий аспект, або аспект Отця. Завдяки зосередженій медитації мислення в цьому напрямі проясниться, а відчуття пропорції і дійсних цінностей стосовно справжнього моменту часу зросте. З'явиться також розпізнавання зв'язку всіх Життів одного з одним, а життя прагнучого стабілізується і упорядкується таким чином, що минула карма врегулюється, а можлива майбутня карма нейтралізується і процес звільнення піде швидко. Аліса Бейлі та Джуал Кхул

  

Інші варіанти перекладу цієї сутри: 

Сутра 16. Знання минулого і майбутнього. При виконанні сам'ями на трьох перетвореннях (з'являється) знання минулого і майбутнього.

Три перетворення – це самадхі, екаграта та ніродха. Виконувати сам'яму на цих трьох [перетвореннях] означає виконувати сам'яму спочатку на самадхі, потім на екаграті і потім на ніродхі. Тобто ви виконуєте сам'яму на формі усвідомлення [процесу] знищення відволікань. Потім ви практикуєте сам'яму на усвідомленні односпрямованості; аналогічно сам'яма на ніродхі означає збереження свідомості до неї. Ці три сам'ями знищують відволікання розуму, але поряд з цим існує також усвідомлення стану, тобто одночасно з видаленням відволікань ви повинні залишатися свідомим до цього видалення. Це називається сам'яма на трьох перетвореннях. Після цього чітта стає настільки тонкою, що долає бар'єр часу та отримує знання того, що сталося у минулому, і того, що станеться у майбутньому. Свамі Сатьянанда Сарасваті

  

 Сутра 16. Здійсненням сам'ями над трьома видами змін отримується знання минулого і майбутнього.

Ми не повинні забувати перше визначення сам'ями. Коли свідомість досягла такого стану, що вона ототожнюється з внутрішнім враженням предмета, залишаючи осторонь зовнішнє, і коли, внаслідок довгого практикування, свідомість утримує цей стан і може прийти до нього миттєво, це сам'яма. Якщо людина в цьому стані захоче дізнатися минуле чи майбутнє, вона повинна здійснювати сам'яму над змінами в санскарах. Деякі з них виробляються тепер, інші вже вироблені, а деякі ще мають виробитись. Роблячи сам'яму над ними, людина дізнається про минуле та майбутнє. Свамі Вівекананда