Розділ 3 - Сутра 15 - Стадія розвитку є причиною ряду видозмін пластичної психічної природи і мислячого принципу.

KRAMANYATVAM PARINAMANYATEVE HETUH ||15||

क्रमान्यत्वं परिणामान्यतेवे हेतुः ॥१५॥

kramānyatvaṁ pariṇāmānyateve hetuḥ ||15||

Distinctness in transformation (anyatvam-parinama) are based on differences in the sequence ||15||

krama = послідовність
anyatvaṁ = розрізнення, відмінність
pariṇāma = зміна, трансформація, перетворення
anyatva = розрізнення
hetu = причина

Сутра 15. Стадія розвитку є причиною ряду видозмін пластичної психічної природи і мислячого принципу.

Це найзагальніший переказ даної ідеї, і, по суті, він підсумовує вельми важкі для розуміння ідеї, виражені попередніми сутрами. У подальших сутрах (до кінця Книги III) наводяться результати медитації. У попередніх сутрах розглядалися перешкоди і труднощі, які треба подолати, перш ніж стане можливою дійсна медитація. Ця сутра дає ключ до їх подолання і прояснює різницю між прагнучими на Шляху. Визначення свого приблизного місця на сходах еволюції і усвідомлення своїх чеснот і недоліків – ось одна з найкорисніших дій, яку може зробити потенційний прагнучий. Розуміння досягнутої стадії і наступного кроку, який повинен бути зроблений, надзвичайно важливі для всякого дійсного прогресу.

Джонстон перекладає цю сутру словами: “Різниця в стадії служить причиною різниці в розвитку”, – і далі говорить: “Перша стадія – це саджанець, гусениця, тварина. Друга стадія – дерево, що росте, лялечка, людина. Третя – розкішна сосна, метелик, ангел...”. Аліса Бейлі та Джуал Кхул

   

Інші варіанти перекладу цієї сутри: 

Сутра 15. Причина відмінності. Відмінність у процесі послідовності є причиною перетворення.

Існує різниця внаслідок послідовності подій, що відбуваються з різними речами. Наприклад, ком глини може бути перетворений на горщик; горщик може зруйнуватися і перетворитися на купу глиняних уламків. Подібним чином певна чітта відчуває особливого характеру перетворення відповідно до законів природи, що лежать в її основі. Ця відмінність, зумовлена порядком прямування подій, дає початок різним перетворенням чітти, органів чуття та елементів.

У аспекті, що нас цікавить, вся структура чітти відчуває зміну [в результаті] процесу, званого інволюцією. Протягом цього процесу весь [спектр станів] самадхі, екаграти та ніродхи торкається структури чітти. Сутра каже, що зміна, яка йде в структурі розуму, відбувається, бо вона є закономірною.

Навіть якщо ви не практикуєте жодну садхану і просто живете своїм життям, навіть тоді з часом ваша чітта відчуватиме цей особливий стан перетворення. Але для цього може знадобитися кілька народжень. Свамі Сатьянанда Сарасваті

  

Сутра 15. Послідовність змін є причиною різноманітної еволюції. Свамі Вівекананда