Розділ 3 - Сутра 13 - За допомогою цього стану пізнаються аспекти кожного об'єкту; пізнаються і усвідомлюються його особливості (або форма), його символічна природа і його специфічне використання в умовах часу (стадія розвитку).

ETENA BHUTENDRIYESHU DHARMA LAKSHANA AVASTHA PARINAMA VYAKHYATAH ||13||

एतेन भूतेन्द्रियेषु धर्मलक्षणावस्था परिणामा व्याख्याताः ॥१३॥

etena bhūtendriyeṣu dharma-lakṣaṇa-avasthā pariṇāmā vyākhyātāḥ ||13||


etena = цим
bhūtā = елементи
indriyeṣu = органи відчуття
dharma = властива функція, призначення
lakṣaṇā = характеристики
avasthāḥ = стан
pariṇāma = перетворення, зміни
vyākhyātāḥ = пояснюються

 Сутра 13. За допомогою цього стану пізнаються аспекти кожного об'єкту; пізнаються і усвідомлюються його особливості (або форма), його символічна природа і його специфічне використання в умовах часу (стадія розвитку).

Кожна форма божественного прояву має три аспекти і тому дійсно створена за образом і подобою Божою, з усім божественним потенціалом. У людському царстві це розпізнається, але це твердження також справедливе щодо всіх форм. По-справжньому зосереджений Йог уловлює цю потрійну природу, він бачить всі три аспекти як вони є, в той же час розуміючи, що вони складають єдине ціле. У своєму коментарі Джонстон описує дані ідеї так:
“... ми одержуємо подвійне бачення об'єкту, сприймаючи одночасно всі його індивідуальні особливості і його сутнісний характер, рід і вид; ми бачимо його, яким він є сам по собі, і в співвідношенні з Вічним”.

Ці три аспекти цікавим чином охоплюють три аспекти рівняння часу, або відносин об'єкту зі своїм оточенням.

1. Особливості форми. Ця фраза має на увазі речовинні, зовнішні аспекти даної форми. Мається на увазі матеріальна сторона ідеї, що виявляється; те, з чим можна контактувати за допомогою відчуттів, спочатку розглядається, а потім позбавляється уваги. Форма є результатом минулого, і обумовлені точкою еволюції обмеження розпізнаються. Кожна форма несе в собі свідчення попередніх циклів, що можна бачити в:
а) Швидкості її вібрації,
б) Природі її ритму,
в) Об'ємі Світла, якому вона дозволяє виявитися,
г) Її окультному кольорі.

2. Символічна природа. Кожен об'єкт – це всього лише символ Реальності. Відмінність в розвитку форм, які символізують, або втілюють, цю Реальність, є гарантією того, що коли-небудь в майбутньому всі символи досягнуть мети своєї місії. Символ – це втілена ідея, детальне опрацьовування в об'єктивному існуванні якого-небудь Життя. Це аспект свідомості, і в кожному символі, або формі, приховані два великі одкровення:
а) Одкровення повного усвідомлення, або поява відгуку на контакт. Цей відгук в одних формах ще не виявився, в інших виявився частково, але в результаті він може принести і принесе розкриття повного усвідомлення.
б) Одкровення того, що, у свою чергу, ховається за Аспектом Свідомості (другим аспектом). Розкриття Душі веде до прояву Єдиного Життя. Прояв Сина Божого веде до пізнання Отця. Виявлення Світла вищого “Я” завдяки посередництву нижчого “я” викликає одкровення Божественного, або Духовного, “Я”. Порода містить алмаз, і коли порода виявить заховану коштовність і робота ограновування і шліфовки буде завершена, та пишність коштовності стане очевидною. Коли лотос, що росте, досягає зрілості, квітка розпускається, і в центрі її пелюсток стає видно “Коштовність в Лотосі” (Ом Мані Падме Хум).
Символічний аспект існує у всіх формах, і якщо він є символом атома речовини, мінералу або дерева, тварини чи “форми Сина Божого”, в ньому буде знайдена прихована коштовність Першого Аспекту. Вона виявить свою присутність через якість свідомості в тому або іншому з його численних станів.

3. Специфічне використання в умовах часу. Коли йогін односпрямовано зосереджується на формі, або об'єкті, медитує на його якість (суб'єктивний аспект, або символічну природу) і споглядає Життя, яке приховане формою, але яке свідчить про себе як причина існування свідомості, він стає обізнаним про нинішню стадію розвитку цього об'єкту, і, отже, за допомогою інтуїції, минуле і сьогодення інтуїтивно пізнаються.
Тепер навіть учню-початківцю, буде ясно, що якщо медитація в трьох її вищезазначених стадіях проводиться правильно, то вся сукупність Знання стає доступною йогіну, Вічне Тепер усвідомлюється як факт природи і стає можливою розумна співпраця з еволюційним Планом. Служіння тоді базується на повному Розумінні. Аліса Бейлі та Джуал Кхул

  

Інші варіанти перекладу цієї сутри: 

 Сутра 13. Застосування цих парінам. Цим же пояснюються парінами (а саме природи, характеру та стану) в елементах та органах почуттів.

У світлі перетворень, пояснених у попередніх сутрах, нам слід розуміти і перетворення або зміни в елементах і в органах відчуттів. Як розум завдяки сам'ямі зазнає потрійної зміни або перетворення у формі самадхі, екаграти і ніродхи (парінами), подібним чином елементи та органи відчуттів схильні до трьох видів змін, званих дхарма, лакшана та авастха. Зі зростанням тіла у ньому відбуваються певні зміни. Коли ви стаєте старим, мають місце зміни у вашому тілі та в органах відчуттів. Існує три види змін. У цій сутрі мається на увазі те, що коли розум зазнає зміни або перетворення, аналогічні зміни мають місце у відчуттєвому сприйнятті та в органах відчуттів.

Проаналізуємо концепцію глибше. Розум відчуває зміну і відповідно до перетворення чітти відбувається перетворення в тілі та об'єктах (органах?) сприйняття. Ці зміни такі.

1. Дхарма парінамачітта перетворюється, наскільки це стосується її властивості (дхарми).

2. Лакшана парінамачітта перетворюється, наскільки це стосується лакшани – її характеру.

3. Авастха парінамачітта перетворюється, наскільки це стосується її стану, тобто авастхи.

Перше перетворення відбувається в самадхі, коли ви намагаєтеся виключити відволікання розуму упродовж практики сам'ямиЧітта зазнає невеликої зміни настільки, наскільки це стосується її природи. В екаграті чітта матиме іншу зміну у своїй структурі чи властивості, характері та стані. Потім знову, коли чітта зазнає ніродха парінаму, вона матиме потрійне перетворення, тобто у властивості, характеристиках і стані.

Таким чином, у всіх трьох стадіях вона зазнає дхарма, лакшана та авастха парінам. Точно так само мають те перетворення в почуттях і елементах. Існує п'ять елементів, такі як земля, вода, вогонь, повітря та ефір, і десять чуттєвих органів, п'ять з яких органи пізнання та п'ять так званих рухових органів. Органи пізнання мають зв'язок з відповідними бхутами, наприклад, вуха вловлюють звук, який є якістю землі, шкіра вловлює дотик, який є якістю повітря і т. д. Але почуття не працюють незалежно. Розум або чітта має бути пов'язаний з ними, інакше почуття не будуть проводити свої імпульси.

Коли чітта зазнає трьох видів змін, ці зміни впливають на органи почуттів і п'ять елементів. Під час практикування самадхі, екаграти та ніродхи елементи та індрії зазнають змін, які називаються дхарма, лакшана та авастха. Сприйняття – це дхарма п'яти почуттів, і ця дхарма видозмінюється з перетворенням чітти. Мета цієї сутри довести, що за допомогою сам'ями з часом йогін здатний робити багато чудес. Це одне з положень, що [вказують] на те, що можна зрозуміти, як шляхом концентрації можуть перетворюватися дхарма, лакшана та авастха почуттів та елементів. Це стане більш ясним при обговоренні психічних сил. Свамі Сатьянанда Сарасваті