Розділ 3 - Сутра 12 - Коли стримуюче розум зусилля і обумовлюючу втілення Силу вдається збалансувати між собою, настає стан одно-спрямованості.

TATAH PUNAH SHATODITAU TULYA PRATYAYAU CHITTASYA IKAGRATA PARINAMAH ||12||

ततः पुनः शातोदितौ तुल्यप्रत्ययौ चित्तस्यैकाग्रतापरिणामः ॥१२॥

tataḥ punaḥ śātoditau tulya-pratyayau cittasya-ikāgratā-pariṇāmaḥ ||12||

tataḥ = тоді
punaḥ = знову
śāntā = заспокоєний, погаслий
uditau = проявлений, піднесений
tulya = подібний, схожий, однаковий
pratyayau = думка, зміст
cittasya = розуму
ekāgratā = одно-спрямованість
pariṇāmaḥ = зміна, перетворення, еволюція

12. Коли стримуюче розум зусилля і обумовлюючу втілення Силу вдається збалансувати між собою, настає стан односпрямованості.

Використовуваний тут санскритський термін важко пояснити ясно. Уявлення про даний стан розуму до деякої міри передають терміни: односпрямований, цілеспрямований, фіксований, синтезований, абсолютно зосереджений.

Прагнучий навмисно в цей час не усвідомлює всі стани розуму, що відносяться до трьох світів. Його увага зосереджена на певному об'єкті і головним чином на тій Реальності, або суб'єктивному Житті, котра прихована формою об'єкту. Він також не усвідомлює себе, Мислителя, або Пізнаючого, і лише те, що споглядається, є усвідомлюваним в дійсному сенсі. Це негативний аспект цього стану.

Проте пам'ятатимемо, що сам цей ментальний стан дуже активний, оскільки сприймаюча свідомість обізнана про об'єкт, що вивчається, вичерпним чином. Їй відкриваються як сума якостей, аспектів об'єкту і його вібрація, так і Сутнісна Центральна енергія, яка викликала до прояву саме цей об'єкт. Це відкривається прояснюючим Світлом розуму, стійко спрямованим на даний об'єкт. Сприймаюча свідомість розуміє також свою тотожність з Реальністю, що знаходиться за цією формою. Це істинно окультне усвідомлення, але не стільки усвідомлення самого об'єкту, скільки усвідомлення Єдності, або тотожності, з Життям, яке він приховує.

Сам по собі цей стан подвійний, але не в загальноприйнятому сенсі. Проте існує і ще вищий стан свідомості, коли усвідомлюється Єдність Життя у всіх формах, а не тільки єдність з Життям в одному окремому об'єкті. Аліса Бейлі та Джуал Кхул

   

Інші варіанти перекладу цієї сутри: 

Сутра 12. Коли об'єкти, які згасають і потім знову з'являються [у свідомості], схожі, це називається односпрямоване перетворення розуму.

В екаграта парінамі той самий відбиток час від часу згасає і [знов] виникає. Відбиток, наприклад, АУМ, почергово виникає і згасає. Необхідно [домагатися], щоб якість відбитка, що виникає [знову], була тією ж самою, що й згаслого, а інтервал між ними був дуже малим.

Коли ми дивимося фільм на екрані, ми не можемо вловлювати різні кадри окремо; для нас має місце безперервність. Схожа ситуація [має місце] і у випадку з екаграта парінамою. Виникнення і згасання відбувається настільки швидко, що це [чергування] вислизає з нашої уваги і ми можемо відчувати ніби безперервний потік пратьяї. Поки що це ще не один [безперервний] стан, але відмінність між двома станами важко сприйняти.

У стані концентрації розум стійкий і в цьому випадку ми не усвідомлюємо відмінність між двома станами. Але оскільки нашому розуму властиво зберігати рух від об'єкта до об'єкта, у писаннях говориться, що розум [і в стані концентрації] продовжує рухатися. [Рух] розуму повністю придушено в самадхі, але на інших стадіях (навіть при односпрямованості) розум продовжує рухатися. Відбувається рух пратьяї: одна пратьяя згасає і та сама пратьяя знову з'являється. Цей процес триває якийсь час. Він відомий як екаграта парінама розуму. Свамі Сатьянанда Сарасваті