Розділ 3 - Сутра 9 - Послідовність появи ментальних станів наступна: розум реагує на те, що бачиться; потім слідує момент стримування розуму. Далі настає момент, коли чітта (речовина розуму) реагує на обидва ці чинники...

VYUTTHANA NIRODHA SANSKARAYOH ABHIBHAVA PRADURBHAVAU NIRODHAKSHANA CHITTANVAYO NIRODHA PARINAMAH ||9||

व्युत्थाननिरोधसंस्कारयोः अभिभवप्रादुर्भावौ निरोधक्षण चित्तान्वयो निरोधपरिणामः ॥९॥

vyutthāna-nirodha-saṁskārayoḥ abhibhava-prādurbhāvau nirodhakṣaṇa cittānvayo nirodha-pariṇāmaḥ ||9||

vyutthāna = вираження
nirodha = припинення, заспокоєння
saṁskārayoḥ = відбитки, базовані на минулому досвіді
abhibhava = придушення, пригнічення
prādurbhāvau = поява, виникнення
nirodha = спокій, заспокоєння
kṣaṇa = мить, момент
citta = речовина (субстанція) розуму
anvaya = зв'язок, гармонійне поєднання
pariṇāmaḥ = зміна, перетворення. еволюція

Сутра 9. Послідовність появи ментальних станів наступна: розум реагує на те, що бачиться; потім слідує момент стримування розуму. Далі настає момент, коли чітта (речовина розуму) реагує на обидва ці чинники. Нарешті вони витісняються, і сприймаюча свідомість неподільно править.

Якщо учень подивиться який-небудь з перекладів сутр, то виявить, що ця сутра перекладається по-різному, і більшість перекладів вельми туманні. Проілюструємо це на прикладі перекладу Татьї:
“Коли з двох потоків само-відтворюючої думки, що виникають з в’юттхани і ніродхи (відповідно), перший пригнічується, а другий виявляється і у момент прояву внутрішній орган (чітта) пов'язаний з обома потоками, такі модифікації внутрішнього органу є модифікаціями у формі ніродхи”.

Інші переклади ще більш туманні, за винятком перекладу Джонстона. Він дає нам наступну інтерпретацію, що проливає більше світла на дану думку:
“Контроль розвивається у висхідній послідовності. Спершу – подолання мисле-відбитків збудження. Потім йде прояв мисле-відбитків контролю. За моментом контролю з'являється сприймаюча свідомість. Такий розвиток контролю”.

Можливо, найпростіше буде зрозуміти цю думку, якщо усвідомити, що людина, намагаючись медитувати, в своєму фізичному мозку усвідомлює три чинники:
1. Вона усвідомлює об'єкт своєї медитації, який активізує, вражає її розум і приводить в активність “видозміни мислячого принципу”, інакше кажучи, стимулює прагнення розуму до створення мислеформ і примушує чітту, або матерію розуму, набувати форм, відповідних даному об'єкту.
2. Потім вона починає усвідомлювати необхідність приборкати це прагнення і для цього приводить в дію волю, заспокоюючи і беручи під контроль матерію розуму, так щоб вона припинила видозмінюватися і набувати форму.
За допомогою постійних, наполегливих зусиль послідовність у виникненні цих двох станів свідомості поступово зникає, і з часом вони з'являються одночасно. Розпізнавання об'єкту і негайний контроль чітти, котра відгукнулася, відбуваються блискавично. Цей стан технічно називається “ніродха”. Слід пам'ятати що, як говорить Вівекананда:
“Якщо якась видозміна спонукає розум виплеснутися через відчуття і йогін прагне його контролювати, то цей контроль сам по собі буде видозміною”.
Це не дійсна і не вища форма споглядання. Це всього лише одна з ранніх стадій, але вона набагато вища, ніж зосередження і медитація з насінням в їх звичайному розумінні, оскільки за нею неминуче слідує третя стадія, найцікавіша.
3. Продовжуючи старанно медитувати людина раптово вислизає з нижчого стану свідомості і усвідомлює свою тотожність зі Сприймаючим, Мислителем на його власному плані, і оскільки розум контролюється, а даний об'єкт не викликає відгуку, дійсна Індивідуальність здатна сприйняти те, що дотепер було приховано.

Проте необхідно розуміти, що Сприймаючий на своєму власному плані завжди був обізнаний про те, що розпізнається тепер. Відмінність в тому, що інструмент, розум, перебуває тепер під контролем, тому Мислитель отримує можливість передавати враження про сприймане в мозок за допомогою контрольованого розуму. В результаті людина на фізичному плані також сприймає, і вперше стають можливими справжня медитація і споглядання. Спочатку це відбудеться лише на мить. Спалах інтуїтивного сприйняття, момент прозріння і просвітлення – і все пройшло. Видозміни розуму знову поновлюються, ввергаючи людину в активність, бачення втрачається з поля зору, осяяння проходить, і двері в світ Душі ніби раптово закриваються. Але набувається упевненість; проблиск Реальності зареєстрований в мозку як усвідомлена гарантія майбутніх досягнень. Аліса Бейлі та Джуал Кхул

 

Інші варіанти перекладу цієї сутри:   

Сутра 9. Ніродха парінама. Ніродха парінама це такий стан перетворення розуму, в якому в нього проникає момент придушення, який з'являється і зникає між самскарами, що входять і виходять.

У цій сутрі пояснюється фундаментальний стан ментального перетворення, що включає практику йоги. 

Варто знати, що, коли досягається самадхі, це означає, що свідомість людини пройшла через певне перетворення її стану, а також в області свідомості відбулася певна зміна. Парінама це зміна. Наприклад, сир це парінама молока. В самадхі і навіть в підготовчій садхані розум зазнає деяких змін. Види перетворень і ступінь їх прояву можуть бути різними. Весь спектр перетворень включає три види. Ця сутра описує перетворення у формі пригнічення. Існують ще дві форми, які описуються в наступних двох сутрах. Вони називаються перетворенням у формі заспокоєння і перетворенням у формі концентрації. Таким чином, після досягнення самадхі розум зазнає ці три види змін. Першим відбувається самадхі парінама, наступним екаграта парінама і останнім настає ніродха парінама. Це відбувається так: з початком практики сам'ями розум проходить через три стадії перетворення. Перша стадія – це самадхі, друга екаграта і третя ніродха. Це їхня справжня черговість; в сутрах же порядок викладення змінений.

Ніродха це пригнічення, придушення об'єкта медитації. Це дуже цікава тема. Коли ви практикуєте сам'яму, наприклад на АУМі як на основі, ви намагаєтеся усвідомлювати його і нічого більше. Будь-яке відволікання уваги долається, навіть якщо його вмістом є ваш гуру, Бог або якась інша ідея. Все, окрім АУМа, придушується.
Це називається самадхі парінама. В результаті цього ви досягаєте стану спокою. Коли цей стан реалізовано, АУМ стає ясним, а потік його осмислення вашим розумом стає неперервним. Якщо практика продовжується упродовж пів години, то в кожен момент цього періоду у вашій свідомості буде тільки АУМ. В цьому процесі один АУМ слідує за іншим, і так  забезпечується безперервність. Це схоже на неперервність горіння масляної лампи (коли по суті полум'я в кожну мить нове). В цьому стані відчувається перетворення, яке називається екаграта парінама.

Коли ви просуваєтесь далі, незабаром до вас може прийти якась інша ідея. Це не ніродха. Вона називається в'юттхана і є просто відродженням попереднього стану свідомості. Потім слідує придушення цієї ідеї, в результаті чого знову з'являється АУМ. Цей особливий період придушення і називається ніродхою. Це одна з парінам.

Тепер учневі слід дізнатися, як видалити пратьяю повністю. В ніродха парінамі придушується пратьяя відволікаючого фактору. Потім настає період, коли розум відчуває другий стан перетворення в екаграта парінамі. Після цього ви повинні замість концентрації на АУМі сконцентруватися на процесі втручання (в уже вивільнену діяльність розуму) і спробувати видалити з нього цей АУМ. Видалити цю пратьяю з розуму дуже важко, тому що в той момент, коли ви намагаєтеся зробити вашу свідомість безоб'єктною шуньєю, знову буде приходити АУМ. Його знову доведеться видаляти. Він знову буде приходити і знову повинен бути видалений. З практикою тривалість періоду, що не вимагає втручання, буде зростати і, в кінцевому підсумку, пратьяя зникне. Після чого настає абсолютна пустота. Це період ніродха парінами. В цьому полягає особливий метод йоги, який потрібно зрозуміти. Спочатку йога намагається витягти один шип за допомогою іншого і, коли шип видаляється, інший шип також викидається. Йога намагається викликати перетворення в свідомості за допомогою введення однієї особливої пратьяї або символу та наступного його відкидання. Отже, ніродха парінама це відкидання пратьяї, яка могла створюватись роками.

Вьюттхана і ніродха це два види активності свідомості. Це два види динамічних самскар, які відповідальні за стадію проявлення та подавлення (придушення). Ці два стани (вираження і придушення) виникають, і нерозривно з ними слідує пратьяя. Ніродха парінама існує, навіть коли наявна єдина пратьяя, яка приходить в свідомість час від часу, між двома проявами пратьяї. Проте, і ця (єдина) пратьяя також має бути придушена. Приходить стан повної пустоти, потім знову з'являється пратьяя. Ніродха відрізняється від лайі. Іноді під час практики медитації миттєво настає пустота, в якій все зникає; це лайя, не ніродха. Вона спонтанна. Ніродха – це навмисне придушення; в цьому її відмінність від лайі. Перетворення у формі свідомого придушення є останнім перетворенням розуму. Перетворенню підвладний не лише розум, його також відчуває і фізичне тіло, наприклад, проходячи періоди дитинства, юності, старіння і смерті. Схожого перетворення зазнає розум, проходячи від стану дхарани до самадхі три стадії, звані самадхі парінама, екаграта парінама і ніродха парінама. У самадхі парінамі ви намагаєтеся встановити певну пратьяю і позбутися інших ідей. В екаграта парінамі ви намагаєтеся продовжити цю пратьяю, оскільки тепер немає відволікань, розум спокійний. У ніродха парінамі ви намагаєтеся послабити пратьяю, яку до цього встановили, і встановити шуньяту. Завдяки цьому ви виходите за межі області сабіджа самадхі і входите в нірбіджа самадхіСвамі Сатьянанда Сарасваті

   

Сутра 9. Придушенням безладних видозмін свідомості та активізацією видозмін управління, свідомість досягає стримуючих видозмін, що йдуть за управлінськими.

Це означає, що у першому стані самадхі зміни свідомості підпорядковані недостатньо, оскільки інакше не було би жодних видозмін. Якщо є видозміна, що спонукає свідомість звільнитися від почуттів, і йогін намагається підкорити її, то це підпорядкування буде видозміною. Одна хвиля буде приборкана іншою хвилею; але коли всі хвилі вляжуться, це ще не справжній стан самадхі, оскільки саме управління теж являє собою хвилю. Тим не менш, цей нижчий самадхі набагато ближчий до вищого самадхі, ніж коли свідомість не підпорядкована зовсім. Свамі Вівекананда