Розділ 3 - Сутра 7 - Три останні засоби Йоги мають сокровенніший суб'єктивний ефект, аніж попередні засоби.

TRAYAM ANTARANGAM PURVEBHYAH ||7||

त्रयमन्तरन्गं पूर्वेभ्यः ॥७॥

trayam-antarangaṁ pūrvebhyaḥ ||7||

trayam = три
antar = внутрішній
aṅga = частина
pūrvebhyaḥ = у порівнянні з попередніми

Сутра 7. Три останні засоби йоги мають сокровенніший суб'єктивний ефект, аніж попередні засоби.

Перші п'ять засобів Йоги ставлять за мету підготувати майбутнього Йогіна. За допомогою дотримання Заповідей і Правил, завдяки прийняттю правильного положення і досягненню ритмічного контролю над енергіями тіла, а також навчившись видаляти свідомість і фокусувати її в голові, прагнучий одержує можливість здобувати всю користь із здібності зосередження, медитації і споглядання і може безпечно її розвивати.

Досягнувши контакту з суб'єктивним в собі і ставши обізнаним про те, що приховане, він може приступити до роботи з внутрішніми, духовними, сокровенними засобами.

Всі вісім засобів Йоги самі по собі тільки готують людину до того стану Духовної свідомості, який перевершує думку, який відокремлений від будь-якого насіння думки, який не має форми і який, хоч і неадекватно, описується в термінах: всеєдність, реалізація, ототожнення, нірванічна свідомість і т.д.

Марно початківцеві намагатися осягнути цей стан, поки він не розвине внутрішній інструмент збагнення; безглуздо мирській людині просити і добиватися, щоб його їй було показано, поки вона не захоче (як в освоєнні будь-якої науки) вивчити азбуку і оволодіти технікою.
Джонстон в своєму коментарі говорить:
“...Раніш описані засоби розвитку стосувалися звільнення Духовної людини від психічних оков і покривів, тоді як ця потрійна здатність повинна бути розкрита звільненою Духовною людиною, яка стоїть на ногах і дивиться на життя розплющеними очима”. Аліса Бейлі та Джуал Кхул

 

Інші варіанти перекладу цієї сутри: 

Сутра 7. Ці три є внутрішніми. Ці три разом є внутрішніми по відношенню до попередніх.

Три частини (дхарана, дх'яна і самадхі) є внутрішніми в порівнянні з першими п'ятьма частинами йоги, якими є яма, ніяма, асана, пранаяма та пратьяхара. Внутрішній означає тонший або чистіший. Попередні п'ять частин належать до сфери буддхі, характеру, звичок, манер, розуму, органів чуття та прани. Вони належать до анамайя коші, пранамайя коші та маномайя коші, тому вони називаються зовнішніми частинами або зовнішніми частинами – бахіранга. Усі вони належать до зовнішнього світу.

Антаранга означає внутрішній, спрямований усередину. Коли ви стоїте на порозі дверей, ви розумієте і те, що зовні, і те, що всередині. Це пратьяхара. Коли ви перебуваєте за порогом і дивитеся назовні, тоді це яма, німа, асана та пранаяма. Всі ці п'ять частин аж до пратьяхари стосуються ваших особистих властивостей; всі вони належать до зовнішнього світу. Вони нічого не можуть зробити по відношенню до більш глибоких шарів вашої свідомості, і тому в цій сутрі говориться, що дхарана, дх'яна та самадхі разом становлять внутрішню дисципліну.

  

Сутра 7. Ці три ближчі, ніж попередні.

Перед цими вправами ми мали пратьяхару, пранаяму, асану, яму та ніяму; це зовнішні частини останніх трьох – дхарани, дх'яни та самадхі. Але й ці останні суть зовнішні стосовно безнасінної самадхі (нірбіджа самадхі). Коли людина досягла цих трьох, вона може набути всезнання і всемогутності, але це ще не буде спасіння. Ці три не зроблять свідомість незмінною нірвікальпа, але залишать насіння для утворення тіл знову; тільки коли насіння буде "підсмажене", як каже йогін, воно втратить можливість породжувати подальші рослини. Досягнуті досі сили поки що не здатні підсмажити насіння. Свамі Вівекананда