Розділ 3 - Сутра 5 - Як результат Сам’ями виявляється сяйво Світла.

TAJJAYAT PRAJNALOKAH ||5||

तज्जयात् प्रज्ञालोकः ॥५॥

tajjayāt prajñālokaḥ ||5||


tat = це, від цього
jayāt = оволодіння
prajñā = вища свідомість, пряме абсолютне знання
ālokaḥ = освітленість, все, що видиме, все, що може бути сприйнятим

5. Як результат Сам’ями виявляється сяйво Світла.

Різні коментатори і перекладачі користуються тут декількома термінами, і цікаво буде розглянути деякі з них, оскільки з різних інтерпретацій складеться повне розуміння санскритських термінів.

Кажучи стисло, ідея виражає те, що природою Душі є Світло і Світло це є великим визволителем. Наполегливою практикою медитації Йогін досягає точки, коли за своєю волею він може повернути Світло, що випромінюється з самої його Суті, в будь-якому напрямі і осяяти ним будь-який об'єкт. Тому ніщо від нього не може бути приховане, і все Знання стає йому доступним. Ця здатність описується як:

1. Просвітлення сприйняття. Світло Душі виливається, і тому людина на фізичному плані, в свідомості свого мозку, стає здатною сприймати те, що раніше було темним і прихованим від неї. Технічно цей процес описується в наступних лаконічних термінах:
а) Медитація;
б) Поляризація в Душі, або егоїчній свідомості;
в) Споглядання, або освітлення Світлом Душі того, що слід пізнати або дослідити;
г) Подальша передача знання, одержаного в “потоці прояснення-просвітлення”, в мозок через сутратму, нитку Душі, “срібний ланцюжок”, або магнетичний зв'язок. Ця нитка проходить через розум і просвітлює його. Думки, що народжуються як автоматичний відгук чітти (або матерії розуму) на передаване по сутратмі знання, потім вражають мозок, і людина в своїй фізичній свідомості пізнає те, що відає Душа. Вона стає просвітленою.

У міру того як цей процес відбувається все частіше і стійкіше, у фізичній людині відбуваються зміни. Вона стає все більш синхронізованою з Душею. Елемент Часу при передачі знання відступає на задній план, а просвітлення поля пізнання Світлом Душі і осяяння фізичного мозку стають одночасними подіями.

Світло в голові посилюється відповідно ступеню досягнення, а Третє око розкривається і починає функціонувати. Відповідні “очі” розкриваються на астральному і ментальному планах, і тим самим Его, або Душа, може осявати всі три плани в трьох світах так само, як і світ Душі.

2. Ясність свідомості. Людина стає свідомою і ясновидячою. Вона усвідомлює в собі могутність, що росте, дозволяє їй пояснювати і вирішувати всі проблеми, і це ще не все; вона також починає “виразно говорити”, стаючи, таким чином, однією з повчальних сил у світі. Будь-яким знанням, одержаним свідомо шляхом само-прояснення, необхідно ділитися і в зрозумілій формі передавати його іншим. Це природний наслідок прояснення-просвітлення.

3. Спалах прозріння (одкровення). Він дає новий і найбільш важливий погляд на предмет. Він визначає уміння “вдивлятися” у форму, приходячи до суб'єктивної Реальності, яка зробила об'єктивну оболонку такою, яка вона є. Прозріння – це щось більше, ніж розуміння, співпереживання або осмислення. Вони всього лише його наслідки. Прозріння є здатністю проникати крізь всі форми, прозріваючи те, що вони приховують, тому що їх Реальність тотожна Реальності в тому, хто прозріває.

4. Прояснення-просвітлення інтелекту. До тих пір, поки розум, або інтелект, не може схоплювати і передавати те, що знає Душа, таємниці залишаються непоясненими для фізичного мозку, і знання, яким володіє Душа, вимушене залишатися не більше ніж прекрасною і недосяжною мрією. Але як тільки інтелект просвітлюється, він стає здатним передавати мозку і відображати в ньому те приховане, що відомо лише Синам Божим на їх власному плані. Звідси необхідність в Раджа Йозі, науці об'єднання за допомогою контролю і розвитку розуму.

 

Інші варіанти перекладу цієї сутри: 

Завдяки цьому набувається світло знання. Свамі Вівекананда

З оволодінням сам'ямою з'являється більш високе усвідомлення.  Свамі Сатьянанда Сарасваті