Розділ 3 - Сутра 4 - Коли зосередження, медитація і споглядання з’єднуються в одну послідовну дію, то досягається Сам’яма.

TRAYAM EKATRA SANYAMAH ||4||

त्रयमेकत्र संयमः ॥४॥

trayam-ekatra saṁyamaḥ ||4||


trayam = три, троє
eka = один
ekatra = разом, одне ціле
saṁyamaḥ = повністю контрольований і регульований

Сам’ямана (संयमन saṃyamana). “Самоконтроль, міцне утримування”. Одно-спрямованість; зосередження розуму. Шрі Рамана Махарші

4. Коли зосередження, медитація і споглядання з’єднуються в одну послідовну дію, то досягається Сам’яма.

Цю ідею дуже важко виразити, оскільки в сучасній мові немає еквіваленту санскритському терміну “сам’яма”. Цей синтез трьох стадій медитативного процесу стає доступним тільки для того учня, який завдяки вченню оволодів трьома ступенями розумового контролю. Оволодівши ними, він досяг певних результатів, а саме:
1. Він звільнив себе з полону трьох світів: розуму, емоцій і фізичного плану існування. Вони більше не привертають його уваги. Він не зосереджений на них і не поглинений ними.
2. Він може фокусувати свою увагу за своєю волею і необмежено довго підтримувати стійкість розуму під час інтенсивної роботи в ментальному світі, якщо це його вибір.
3. Він може поляризувати (сфокусувати) себе в свідомості Его, Душі, або Духовної людини, і пізнати себе окремо від розуму, емоцій, бажань, сприйнять і форми, які утворюють нижчу людину.
4. Він навчився сприймати цю нижчу людину (загальну сукупність ментальних станів, емоцій і фізичних атомів) простим інструментом спілкування з трьома нижчими планами.
5. Він набув здатності Споглядання, або позицію реальної Індивідуальності по відношенню до царства Душ, і може дивитися на світ Душі, так як дивиться людина, яка користується своїми очима, щоб бачити на фізичному плані.
6. Він може передавати те, що бачить, в мозок через контрольований розум і може тим самим передавати знання самого “Я” і його царства людині на фізичному плані.

Це і є абсолютно зосереджена медитація, і здатність до такої медитації в даній Сутрі називається Сам’ямою. Саме досягнення такого ступеню медитації є метою застосування системи Раджа Йоги. Завдяки їй Йогін вчиться розрізняти об’єкт і те, що цей об’єкт вуалює, або приховує. Він вчиться проникати крізь всі покрови і контактувати з Реальністю, яка позаду цих покровів. Він досяг практичного знання подвійності.

Є ще вищий, ніж цей, стан свідомості: усвідомлювання, яке охоплюється терміном “Єдність”, але учень його поки ще не досяг. Це дуже висока стадія, яка створює у фізичній людині вражаючі наслідки і знайомить її з різними феноменами.

 

Інші варіанти перекладу цієї сутри: 

Троє (дхарана, дх'яна та самадхі) разом встановлюють сам'яму.  Свамі Сатьянанда Сарасваті

Сам'яма – це сума трьох процесів, описаних вище. Слово сам'яма і двох частин: сам означає досконалий чи ґрунтовний, яма означає контроль. Таким чином, сам'яма означає повний контроль над ментальною концентрацією. Це дуже важлива тема йоги. Вона відкриває нам секрет йогічних сил. Застосування сам'ями до різних об'єктів чи думок дає поштовх до розкриття психічних сил, які називаються вібхуті. Сам'яму не можна вважати повною до того часу, поки три процеси концентрації не сплавляться в один. Об'єкт медитації має стати надзвичайно ясним, і не повинно бути усвідомлення себе. Об'єкт може мати відношення до тіла, розуму чи суспільства, чи бути якимось особистим предметом тощо, але обов'язкові зазначені два чинники: ясність і відсутність усвідомлення себе. Сам'яма починається з суб'єктного та об'єктного усвідомлення, тобто індивідуального усвідомлення. Ви усвідомлюєте ваш об'єкт медитації, який, з одного боку, всередині вас, а з іншого – у зовнішньому світі. Поступово двері назовні зачиняються, і ви бачите тільки річ, яка всередині вас. Це дх'яна. Потім річ, видима всередині, стає все яснішою і яснішою, і водночас ви втрачаєте усвідомлення власної особистості. Це називається самадхі. Ці три процеси, взяті разом, відомі як сам'яма.