Розділ 3 - Сутра 2 - Тривале зосередження (Дхарана) називається медитація (Дх’яна).

TATRA PRATYAYA IKATANATA DHYANAM ||2||

तत्र प्रत्ययैकतानता ध्यानम् ॥२॥

tatra pratyaya-ekatānatā dhyānam ||2||

tatra = там, тоді
pratyaya = зміст свідомості, вміст розуму, представлена ідея
eka = один
tāna = текти, переміщатись
ekatānata = неперервність, неперервна течія 
dhyānam = медитація, споглядання

 2. Тривале зосередження (Дхарана) називається медитація (Дх’яна).

Медитація – це лише продовження стану зосередження, і вона зростає з тієї легкості, якої досягає людина, навчившись “фіксувати розум” за своїм вибором на будь-якому окремому об'єкті. Медитація підкоряється тим же правилам і умовам, що і зосередження, і єдиною відмінністю між ними є чинник часу.

Наступним кроком після досягнення здатності стійко фокусувати розум на об'єкті є розвиток здатності непохитно утримувати речовину розуму (чітту) зайнятою цією думкою, або об'єктом, тривалий час. У вищезазначеній Пурані далі мовиться:
“Безперервний ланцюг ідей, які з’являються під час повного занурення в Його форму, без бажання чого-небудь ще, о Повелителю, – це споглядання. Досягають його за допомогою перших шести засобів йоги”.
Слово “споглядання” тут синонім слова “медитація”. Ця медитація – все ще медитація з насінням, з об'єктом.

Двіведі в своєму коментарі до Сутри говорить:
“Дх’яна – це повна фіксація розуму на об'єкті роздуму (аж до ототожнення з ним). По суті розум в цей час повинен усвідомлювати тільки себе і об'єкт. Стан людини тепер є чистою, фіксованою увагою; її фізичне тіло, її емоції, оточення, всі звуки і враження зникають, і мозок усвідомлює тільки об'єкт, що є темою (або насінням) медитації, і думки, які формулює розум у зв'язку з цим об'єктом”.

 

Інші варіанти перекладу цієї сутри:

Неперервний потік змісту свідомості є дх'яна (медитація). Свамі Сатьянанда Сарасваті

Пратьяя означає вміст свідомості, який може бути ідеєю, звуком чи будь-яким об'єктом, тонким чи грубим. Якщо в дхарані усвідомлення стає настільки безперервним, що відсутні перерви або переривання, викликані, наприклад, якоюсь думкою, тоді дхарана заміщається дх'яною, тобто перетворюється на неї. Коли ми практикуємо дхарану, іноді дх'яна стається спонтанно, сама по собі. У дх'яні має місце безперервний потік свідомості.

Якщо ви уявляєте внутрішнім поглядом певний об'єкт, то ви повинні також усвідомлювати, що ви практикуєте дх'яну. Це важливо. Іноді ви можете забувати про об'єкт, але при цьому залишатиметься усвідомлення (самого процесу) дх'яни, який називається сакші бхава. Інакше, як це часто буває, якщо протягом концентрації ваш розум вислизає, у вас не буде можливості знати про це. Цього не повинно бути. Таким чином, дх'яна містить в собі дві речі: одна непорушний, безперервний потік свідомості одиничного об'єкта і друга усвідомлення дх'яни, тобто усвідомлення того, що ви практикуєте непорушну концентрацію. Ці два види усвідомлення йдуть пліч-о-пліч.

Встановлення безперервного потоку знання про цей об'єкт – це вже дх'яна. Свамі Вівекананда