Убхаятмака Приналежний обом. ШСШ
Удана, udāna Фізіологічна сила, за посередництва якої промовляються звуки. Одна з п’яти пран тіла. (див. прана). РМ ПЙ, ША Випадкові розмови, також Сутри; в філософії цей термін стосується фізичних органів мови: язик, рот, голос тощо; в священній літературі в цілому це є назви тих Сутр, в яких містяться випадкові проповіді, на противагу тим Сутрам, які містять лише той предмет, який обмежується запитаннями, поставленими Гаутамі Будді і його відповідями. ОПБ ТС
Удана-ваю Один з тонких життєво важливих видів повітря, що функціонують в людському тілі. ШСШ
Удара-вастха Розширений стан. ШСШ
Удара-врітті Розширений стан психіки; щедра натура. ШСШ
Ударата Великодушність; щедрість; розширення. ШСШ
Удасіна, udāsīna Байдужий. ШСШ Духовно “байдужий”: стан свободи душі, котра доторкнулась до Вищого Знання. ША
Удасіната Байдужість до об’єктів і до притяжіння відчуттів; стан безпристрасного буття. ШСШ
Удбодхака Стимул; спонукач. ШСШ
Удбхава Розгортання; згідно з доктриною саткар’я вади, причина і наслідок є згорнутим і розгорнутим станом однієї і тієї ж субстанції; тому будь-яке творення – це розгортання (удбхава), тобто поява наслідків, а всіляке руйнування – це згортання (анудбхава), тобто зникнення в причині. СР ІФ
Удбхута Такий, що не може бути охоплений органами відчуттів, тобто народжений за межами елементів. ШСШ
Удгатрі Священик, який читає напам’ять Самаведу. ШСШ
Удгітха Пранава; Омкара; звучна молитва, приписана Самаведою для голосного співу. ШСШ
Удгхата Пробудження Кундаліні-Шакті, яке лежить, дрімаючи в Муладхара чакрі. ШСШ
Уддіяна Крійя в хатха-йозі – вправа для підйому діафрагми: починається з повного видиху, потім м’язи живота повністю розслабляються і втягуються глибоко під ребра. ШСШ
Удра Рамапутра, udra rāmaputra Удра, син Рами – брамін-аскет, який протягом декількох років був гуру Гаутами Будди. ОПБ ТС
Удумбара, udumbara Лотос гігантських розмірів, присвячений Будді; голубий лотос (ніла удумбара) розглядається як надприродний знак кожного разу, коли він розпускається; це відбувається, за переказами, один раз на три тисячі років: одна така квітка розкрилась перед народженням Гаутами, інша, поряд з озером біля підніжжя Гімалаїв у 14 столітті якраз перед народженням Цонг-к’а-пи тощо.
Улламбана, ullambana Свято “всіх душ”, прототип християнського “дня поминання померлих”; в Китаї це свято відзначається в сьомому місяці кожного року; водночас ця церемонія є абсолютно чужою для древнього і південного буддизму. ОПБ ТС
Уллата бамсі Містичні парадоксальні висловлювання сіддхів, які прямо вказують на Реальність. СЛЙ
Улупі, ulūpī Дочка Кауравія царя нагів в Паталі (пеклі, або більш точно, країні протилежної півкулі, Америці); екзотерично вона була дочкою царя або вождя туземного племені нагів, або нагалів (древніх адептів), в доісторичній Америці – найімовірніше, в Мексиці чи Уругваї. Водночас, вона була дружиною Арджуни, учня Крішни, якого перекази зображують подорожуючим п’ять тисяч років тому в Паталу (країну протилежної півкулі). Ця пуранічна розповідь заснована на історичному факті; більш того, Улупі, як ім’я, має мексиканське звучання, подібно “Атлан”, “Акло” і т.і.
Ума Кан’я, umā kanyā “Діва Світла” – титул Дургі Калі, жіночого аспекту Шіви; ця Богиня в ранні часи також є і Сарасваті і Вак; уже пізніше тантристи і маги “лівої руки” почали закликати її ім’я і використовувати її образ як кровожерливу покровительку їхніх ритуалів. В езотеричному символізмі Калі є двоїстим представником двоїстої душі – божественної і людської, тобто є світлою душею і темною душею людини. ОПБ ТС
Ума-Деві Дружина Шіви; вона передала знання Індрі. ШСШ
Уна, una Дещо, яке лежить під чимось, підпорядковане, підлегле; також другорядне і матеріальне. ОПБ ТС
Унмадана Оп’яніння. ШСШ
Унмані-авастха Відсутність думок в йогів. ШСШ
Унмукхі Стан, в якому Пракріті готова до творення. ШСШ
Упадана, upādāna Матеріальна Причина, подібно до того як льон є основа лляних виробів. ОПБ ТС Матеріальний. ШСШ
Упадана каранам, upādāna kāranam Матеріальна причина наслідку. ОПБ Матеріальна причина, подібна до глини для виготовлення горщика; в філософії Н’яя це називається Самавая-карана. ШСШ
Упаде́ша Навчання; повчання. ШСШ Духовні повчання. ШРМ Таємні повчаннявищих тантр, які передаються в надсвідомому стані самадхі; вони стосуються того, як залишатись в стані споглядання постійно. СЛЙ
Упадраштха Всевидящий. ШСШ
Упа́дхі, upādhi Обмеження, умови; посудина. Основа, провідник, передавач чи носій чогось менш матеріального, ніж він сам: так тіло людини є упадхі її духу; ефір – упадхі світла і т.д.; шаблон; визначальна або обмежувальна субстанція. ОПБ ТС Інструмент, засіб, тіло – технічний термін Веданти, який вказує на будь-яке суміщення, котре обмежує бачення Абсолюту і робить його уявно близьким; так упадхі джіви є авід’я, а упадхі Ішвари є майя. ШСШ
Упадхі-дхарма Характеристика (закон, принцип) обмежувального застосування. ШСШ
Упайя Метод; шлях методу. СЛЙ
Упакрама Початок; почин. ШСШ
Упакурвана Той, хто став домашнім господарем після релігійного навчання. ШСШ
Упалабдхі Досвід, переживання. ША Щ Знаходження, знання, досягнення. ШСШ
Упалабдхрі Суб’єкт, який володіє розрізненням і знанням. ШСШ
Упанаяна Внутрішнє посвячення; церемонія в якій Гуру посвячує учня в духовне життя. ШН
Упаніта upanita “Приведений до духовного Вчителя”, той, кому даровано брамінський шнур. ОПБ ТС
Упанішади, upanişad “Сидіння (учня) поряд (з Вчителем)” – священні писання, котрі вважають джерелом філософії Веданти; тайне вчення про устрій світу і про шляхи духовного звільнення, доступне лише Посвяченим; третя, заключна частина Вед; до Вед Упанішади приєднав В’яса; в центрі Упанішад – вчення про тотожність Атмана і Брахмана. ША. Частина Вед; всього є 108 Упанішад, з яких 10 вважаються найголовнішими. ШСШ “Езотерична доктрина”, або трактування Вед за допомогою методів Веданти; третій підрозділ Вед, доданий до “Брахманів” і розгляданий як частина шруті, або “відкритого” слова. Ще одне трактування терміну Упанішади індійськими Вчителями: “Те, що знищує невігластво, і таким чином здійснює звільнення духу”. Саме з Упанішад виросла система філософії Веданти; Упанішади древніші за часи буддизму, оскільки не надають переваги брамінам як касті; більше того, в найбільш ранніх з них підноситься клас воїнів. ОПБ
Упапатака Малий гріх. ШСШ
Упапрана Одна з п’яти малих пран (життєвих дихань). ШСШ
Упарама Пересиченість; вайраг’я; відмова від дій. ШСШ
Упарамата Спокій розуму; припинення дій. ШСШ
Упараті, uparati Відречення; відмова від мирських бажань. Відсутність бажань; один із станів Йоги. ОПБ ТС Перенасиченість у сприйнятті і насолоді чуттєвими об’єктами; абсолютний спокій, відмова. ШСШ
Упа́сака. upāsaka Той, хто виконує упасану, поклоняється Богу. ШСШ Мужчини чела, або послідовники-учні, які, не вступаючи в касту жреців, дають клятву дотримуватись основних заповідей. ОПБ
Упа́сана “Той, хто сидить поряд”; поклоніння або споглядання Бога чи божества; присвячена медитація. ШСШ
Упасана-мурті Та форма Бога, яка вибрана для поклоніння. ШСШ
Упа́сана-стха́на Місце медитації. ШРМ
Упасарга Перепона. ШСШ
Упасіка, upāsikā Жінки-чела, послідовниці, які вчились під керівництвом гуру, вчителя. ОПБ ТС
Упастха Статевий. ШСШ
Упахіта-чайтан’я Інтелект, що асоціюється з упадхі; індивідуальна душа. ШСШ
Упашруті, upacruti Згідно сходознавцям, “надприродній голос, чутний вночі, який відкриває таємниці майбутнього”; езотерична наука навчає, що упашруті, це голос людини (переважно адепта), що звучить на відстані; така людина володіє здібністю відображати свій голос і свій астральний образ, на будь-яку людину, незалежно від відстані; упашруті може відкривати таємниці майбутнього, чи повідомляти людині, до якої звертається, якийсь прозаїчний факт теперішнього. ОПБ ТС
Упекша, upekşā “Відречення” – стан тривалої безпристрасності, набутий само-володінням, повне володіння своїми ментальними і фізичними почуттями та відчуттями. ОПБ ТС, ШСШ
Урагі, uraga Наг (змій), який живе в Паталі. Адепти, Вищі Жреці і Посвячені Центральної і Південної Америки, відомі древнім арійцям; до наших днів на Кубі і Гаїті переважає Нагалізм, тобто поклоніння Нагам, а його головне відгалуження, Вудуїзм, діє в Новому Орлеані. ОПБ
Урваші, urvaṡī Божественна німфа, згадана в “Ріґведі”, краса якої запалила всі небеса; проклята богами, вона спустилась на землю і оселилась там; її любов до Пурурави (Вікрами) послужила сюжетом для відомої драми Калідаси “Вікраморвасі”. ОПБ ТС
Урдхваретас “Той, чиє насіння тече вгору”; Йог, в якого енергія сім’я підіймається вгору завдяки трансформації сексуальної енергії в духовну. ШСШ
Урмі Хвиля; зло; посилання, яке часто вказує на шість видів зла: голод і спрага, старість і смерть, горе і заблудження (або втрата свідомості). ШСШ
Уткранті Відхід душі з тіла. ШСШ
Утпатті Джерело; творення. ШСШ
Утсава Веселість. ШСШ
Утсана Бадьорість, ентузіазм. ШСШ
Утсаха,utsāha Наполегливе зусилля в напрямах, вказаних в шастрі (системному знанні). ША СЙ
Уттама Кращий. ШСШ
Уттамам рахас’ям Найвища таємниця. ША ЙС
Уттама-Пуруша Вища Особа; Бог. ШСШ
Уттама-рахас’я Найвища таємниця речей. ШСШ
Уттараяна Шість місяців в році – шість місяців північного сонцестояння (від січня до липня). ШСШ
Уттхапана Стан непідвладності впливу фізичних сил, елемент Шарірачатуштайя; досконала уттхапана є результатом комбінованої дії трьох фізичних сіддх: лагхіми, махіми і аніми. Три рівні уттхапани: 1) збільшення потужності трьох фізичних сіддх в менталі і зростання фізичної та психічної прани, 2) тривале перебування в підвішеному стані різних частин тіла з метою зробити тіло невтомним, 3) звільнення від дії закону гравітації і інших фізичних законів. ША Щ
Уттхапана-шакті Сила-енергія, що є похідною від уттхапани і приносить легкість, невтомлюваність та витривалість. ША Щ
Учніча, ucnīca або Буддочніча “Виступ на черепі Будди, що утворює чубок” – це опис сходознавців; “конічний або подібний язику полум’я чубок на вінці Будди” – результат активного функціонування третього ока, яке в середньої людини не функціонує. ОПБ
Уччайхшравас, uccaih cravas Зразковий кінь; один з чотирнадцяти скарбів, створений при збиванні океану богами; білий кінь Індри, називаний раджею коней. ОПБ ТС
Уччваса Видих. ШСШ
Ушанас,uṡánas Планета Венера або Шукра; вірніше владика і повелитель цієї планети. ОПБ ТС
Ушас usas Зоря, дочка неба; те ж, що і Аврора латинян; уперше Ушас дуже поетично і привабливо згадана в Ведах, де вона також названа Ахана і Д’єтана (та, що освітлює) – вона відданий друг людей, вона є безсмертною і вічно юною дівою, яка відвідує житло людей, несучи їм світло. ОПБ ТС