Школа на основі вальдорфської педагогіки

Велика група батьків у Львові планує відкрити школу на основі вальдорфської педагогіки. Для цього потрібно приміщення на пільговій основі або безкоштовне, щоб школа була фінансово доступна усім бажаючим.

 В Україні діють чотири такі школи : в Одесі, Дніпропетровську, Києві та Кривому Розі.

У 2014 році, після 10-річного експерименту, вальдорфська педагогіка набула статус офіційної освітньої програми в Україні. Детальніше тут >>>  Міністерство освіти України рекомендувало до впровадження педагогічну систему «Вальдорфська школа» у загальноосвітніх навчальних закладах України.

За визначенням ЮНЕСКО, вальдорфська педагогіка є освітою третього тисячоліття.

Особливості вальдорфської школи

• Вальдорфська освіта не розглядає дитину як якусь скриньку, яку треба напхати усілякою інформацією, часто непотрібною. Вона розвиває вільну особистість, творчі здібності дитини, формує людину. «Головна позиція вальдорфської педагогіки – щоб людина духовно і фізично росла. 

 • У звичайній школі вчитель каже: «Вивчіть правила, а потім їх застосовуйте». У вальдорфських школах зворотній шлях: вчитель пропонує феномен, спостерігає його, виділяє закономірності, і діти на їх основі виводять правила. Вивчення математики у класі нагадує інтерактивну гру.

• Дітей вчать взаємодопомагати одне одному, а не конкурувати. «Найвище мистецтво – соціальне», – казав Рудольф Штайнер, засновник вальдорфської системи освіти. 

• Вальдорфська педагогіка дуже орієнтована на дитину та фази її розвитку. У державній школі обсяг знань, котрі учень має засвоїти до випускних іспитів, просто розділено на роки навчання. Тоді як у вальдорфській школі навчальний план обґрунтований розвитком і психологією дитини. Всі предмети викладають епохами, а підручники діти створюють самі. Друковані підручники використовують лише у старших класах. Замість уроків проходять «епохи» – поглиблене вивчення одного предмету протягом трьох тижнів.

• У вальдорфських школах дітям аж до старших класів не ставлять оцінок, вони вчаться по створених ними ж книжках, пізнають світ за допомогою власних відкриттів та самостійно майструють музичні інструменти. Немає оцінок, а значить і конкуренції. Діти не списують.

• У вальдорфських школах діти не лише вчаться, а й займаються мистецтвами та ремеслами.

•Також вальдорфська педагогіка має багато елементів викладання за допомогою дії. Дитина навчається не лише мозком, а й за допомогою дотиків, коли щось будує, створює. Це театр, танці, скульптура, різьба або кування. До останнього класу вивчаються співи, танці, мовлення, будівництво, шиття. Регулярно влаштовують танці, вистави, середньовічні бали, рицарські змагання, екскурсії. У звичайних школах вони часом також є, але радше на узбіччі. 

• Меблі і реквізити школи виготовлені з натуральних матеріалів.

Українська культура та традиції у вальдорфській школі

Досвід вальдорфського руху, накопичений за 75 років його існування, показав, що його принципи можуть бути адаптовані до культур різних народів.

Вальдорфська освіта ґрунтується на відродженні традицій «мистецтва слова», підґрунтям якого є культурно-історичні корені людства, і безпосередньо народу даної землі (казки, легенди про святих, героїв, міфи народів світу, біблійні історії та історії древності і середньовіччя, біографії видатних історичних особистостей).  Особлива увага приділяється художньому, творчому, естетичному вихованню в процесі навчання. Обов’язково викладається рукоділля та різного роду (народні) ремесла (обов’язково даного регіону) в однаковій мірі для хлопчиків та дівчаток. 

Крім того, ініціативна група хоче взяти вальдорфську педагогіку за основу, інтегруючи у неї кращі досягнення української та європейської педагогік.

 Вальдорфська педагогіка як здоров’язберігаюча та оздоровча освітня система

Як зазначено в Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ ст., державна політика в галузі освіти спрямована на забезпечення здоров'я людини в усіх її складових: духовній, соціальній, психічній та фізичній. Актуальність та пріоритетність цього завдання обумовлюються значним погіршенням в останні роки стану здоров’я серед дітей та молоді. Результатами багатьох досліджень доведено, що  існуюча  система загальної шкільної освіти часто є не здоров’язберігаючою, а здоров’яруйнуючою. 

Для тих, хто більш-менш знайомий з вальдорфською освітньою системою, здоров’язберігаючий та здоров’ястворюючий характер вальдорфської педагогіки є цілком очевидним. Об’єктивності в оцінці ефективності тієї чи іншої освітньої системи можуть допомогти результати наукових досліджень. Досягнення вальдорфської педагогіки підтверджені дослідженнями, проведеними у різних країнах світу, в яких вальдорфські освітні установи існують кілька десятків років.  Так,  ще в 90-х роках ХХ ст. університетами Фінляндії доведено, що відсотки порушень фізичного здоров’я та психічних захворювань у вальдорфських школах значно нижчі, ніж у звичайних, причому у вальдорфських школах показники знижуються, а у традиційних – постійно збільшуються. Проведені у 2006 р. масштабні дослідження здоров’я учнів засвідчили, що учні вальдорфських шкіл п’яти західноєвропейських країн (Австрія, Голландія, Німеччина, Швейцарія, Швеція) мають значно кращі показники здоров’я, ніж учні традиційних шкіл. Результати обстежень декількох тисяч учнів європейських вальдорфських і традиційних шкіл показують, що відсоток психічних захворювань у учнів вальдорфських шкіл значно нижчий, ніж в учнів традиційної школи. Детальніше тут >>>  Результати досліджень учнів вальдорфських шкіл України тут >>>

Як стати вчителем у вальдорфській школі?

В Україні отримати освіту вальдорфського вчителя можна на Київському вальдорфському педагогічному семінарі. Навчання триває 3 роки. Майбутні педагоги, студенти Київського університету імені Бориса Грінченка теж мають можливість познайомитися з основами вальдорфської педагогіки. У Німеччині сім міст пропонують навчання на вальдорфського вчителя.

До вальдорфських педагогів висуваються дуже високі вимоги. Крім того, що вальдорфська педагогіка змінює світогляд, вчитель повинен постійно самовдосконалюватися.

Ініціатива зі створення школи на основі вальдорфської педагогіки у Львові

У Львові ідею створення школи на основі вальдорфської педагогіки найбільше підтримують батьки, чиї діти відвідують львівський дитячий садок на основі вальдорфської педагогіки. Засновник дитячого садочку – Світлана Мосейчук, сертифікований спеціаліст з вальдорфської методики.

Шукаємо однодумців. Залишайте свої повідомлення в коментарях внизу, вказуючи ваші контакти, або дзвоніть.

Контакт: Єлизавета 067-7152824

Сторінка в Фейсбуці: Львівська вальдорфська школа

 Стаття про вальдорфську школу, опублікована в The New York Times плюс відео: "Школа без комп'ютерів в Силіконовій долині".