Літера Т

 

Т’я́га     Відречення (від васан, егоїзму і від світу). ШСШ   Відречення; відмова. ША Щ, ШРМ

Тад-Айкійя, tad aikya  “Тотожність” – ототожнення або єдність з Абсолютом. В “Ведах” до Парабрахману (всесвітньої непізнаваної сутності) зазвичай звертаються як до Тад, “Те”. ОПБ ТС

Та́йджаса         Індивідуальне буття в стані сновидіння. ШРМ Тонкий стан індивідуума (як у сні), коли вища Реальність прихована і забарвлена тонким тілом.  ШСШ

Тайджасі, taijasi          Сяючий, полум’яний (від Теджас, “вогонь”); інколи вживається для позначення манаса-рупи, “тіла життя”, а також зірок.  ОПБ ТС

Тайріягіон’я, tairyagyonya      П’яте творення, або, вірніше, п’ятий ступінь творіння, cтворення нижчих тварин, плазунів, і т.і.  ОПБ

Талатала Область ніщо.  ШСШ

Тамала патера, tamāla pattra          Бездоганний, чистий, подібний до мудреця; також назва листа дерева, що ніби володіє різними дуже магічними властивостями.  ОПБ ТС

Та́мас, tamas   Якість темряви, “забрудненості” й інертності; також якість невігластва, бо матерія сліпа. ОПБ ТС   Нижча з трьох гун (властивостей) Природи: інертний рух; сила інерції і безсвідомості; виражає себе в таких якостях як темрява, пасивність, без-свідомість, невігластво, бездіяльність, тлінність, нездатність до активних дій. ША СЙ   Космічна сила інерції; нейтронна сила. РМ ПЙ

Тамаса-ахамкара      Нижчий або найгрубший тип егоїзму, який характеризується заблудженням, інерцією і глибокою зарозумілістю. ШСШ

Тамасікатапас           Крайня строгість непотрібного і шкідливого типу – самобичування, яке практикує неосвічена людина, помилково сприймана за істинний тапасШСШ

Тамогуна  Сила інерції; субстанція маси.  РМ ПЙ

Тамра Парна   Цейлон, древня ТапробанаОПБ ТС   tamra parna

Тандра             Дрімота; напівсонний стан; перепона в медитації.  ШСШ

Танма́йята      Наповнений цим; повнота АтмануШСШ

Танма́тра, танма́три (множ.), tanmātras      Танма́три – тонкі сутності п’яти елементів. ШРМ  Типи або зачатки п’яти стихій; тонкі сутності стихій, позбавлені всіх якостей  і  тотожні  властивостям  землі,  води,  вогню, повітря і ефіру; тобто танматри, в одному зі своїх аспектів, суть: нюх, смак, дотик, зір і слух. ОПБ ТС    Один з п’яти тонких станів елементів, що перебувають за межею відчуттів звичайної людини і є як причиною, так і наслідком; потенційна енергія, більш тонка за електронні, протонні і нейтронні сили. РМ ПЙ   Атом; першо-стихія; першо-елементи матерії, що перебувають в не-проявленому стані. ШСШ

Тантра, tantra                       “Тканина”, “методологія” – спеціальний метод, техніка  або духовна практика; філософський підхід, орієнтований на Божественну енергію і Творчу Силу. ШРМ   “Нитка” або “неперервність” – езотеричні Вчення про короткий Шлях до Звільнення; є чотири різновиди тантри: крійя (дія, очищення), чар’я (ритуали, церемонії, поклоніння), йога (мистецтво управління праною і пересування краплі душі, тобто  бінду, в тілі), ануттара (мистецтво споглядальної бездіяльності). СЛЙ    “Закон або ритуал” – певні містичні і магічні праці, головною особливістю яких є поклоніння жіночій енергії, уособленій в Шакті (Деві, Дурга, Калі), дружині Шіви. ОПБ ТС   Система йоги, основний принцип якої – динаміка Шакті в Природі; в основі Тантри лежить поклоніння Божественній Матері (Шакті), а також визнання важливості проявленого світу та одухотворення людської природи. ША ЙС

Тантрична йога         Інтегральна йога, яка містить в собі мантра-йогу, хатха-йогу, кундаліні-йогу, лайя-йогу, раджа-йогу.

Тантріка. tantrika       Церемонії, зв’язані зі згаданим вище поклонінням Шакті. Шакти діляться на два напрямки: дакшіначар’ї і вамачар’ї, або шакти правої і лівої руки, тобто “білі” і “чорні” маги. ОПБ ТС

Тану          Тонкий.  ШСШ

Тану-авастха  Витончений стан розуму.  ШСШ

Тануманасі      Стан розуму, тонкий як нитка; третя (з семи) ступінь Просвітлення в джнана-бхумікаШСШ,  ШРМ

Танха́     (палі)       Спрага життя; бажання жити і прив’язаність до життя на цій землі; ця прив’язаність і є причиною перевтілення. ШРМ

Тапана      Той, що горить.  ШСШ

Та́пас, tapas або Тапас’я́або Тапасчар’я́    “Запал”, “Жар”; аскетизм, самодисципліна: розуму, фізичного тіла і мови. ШСШ, РМ ПЙ, ШН   “Відсторонення”, “медитація”; “здійснювати тапас” означає споглядати. ОПБ ТС   Подвижництво.   Сила, енергія, воля, потужність; три сили сіддхі.   “Жар”; свого роду аскетизм, самообмеження свідомої сили; духовна енергія, що дозволяє впливати на навколишній світ. ШРМ, ША   Старання, індивідуальні вольові зусилля, сила концентрації волі і енергії. ША ЙС

Тапаса-тару, tapasa taru      Дерево, яке було дуже священним серед древніх аскетів Китаю і Тибету. ОПБ ТС

Тапасви. tapasvī         Аскети і відлюдники буддійської, брамінської і доаістської релігії.  ОПБ ТС

Тапо́брашта   Той, хто відпав від практики аскези, тапасуШРМ

Тапо-лока. tapo loka   Царство дев вогню, називаних Вайраджами; воно іменується “світ семи мудреців”, а також “царство спокутування”; одна з шашта-лок (шести світів) над нашим, сьомим.  ОПБ ТС   Один з вищих світів відразу під Сат’я-локоюШСШ

Тара. tāra         Дружина Бріхаспаті (Юпітера), викрадена Царем Сомою (Місяцем), що призвело до війни між Богами і Асурами. Тара уособлює містичне знання, на противагу ритуальній вірі; вона матір (з Сомою) Буддха, “мудрості”. ОПБ ТС   Ім’я Бога, як Божественної Матері в особливій формі. ШСШ

Тарака. tārakā  (1) Звернення в раджа-йозі до світла між і перед бровами, яке бачиться в медитації. ШН   (2) Описується, як данава і дайт’я, тобто велетень-демон, надлюдський аскетизм якого як йогіна примусив богів переживати за свою владу і верховенство. За переказами, його вбив Карттікея. ОПБ ТС

Тарака раджа йога                Одна з брамінських систем Йоги для розвитку чисто духовних сил і знання, що веде до Нірвани.  ОПБ ТС

Таракаджнана  Знання, яке веде до МокшіШСШ

Тарана      Звільнення; перехід через сансаруШСШ

Таранга     Хвиля.  ШСШ

Тарка        Логіка.  ШСШ

Та́ттва. tattva                   Основа; суть; фундаментальний принцип.  Вічне суще “Те”; також різні принципи в Природі, в їх окультному значенні. “Таттва Самаса” – праця з філософії санкх’я, приписувана самому Капілі. ОПБ   Реальність; єдність; елемент; принцип; стихія. ШРМ, ШСШ   Елемент; реальність; істина; принцип; сутність. ШН

Таттваджнана          Те ж, що і Брахмаджнана, знання Брахману.  ШСШ

Таттваджняна          Знання Природи і основних принципів Буття.  ША

Тат-твам-асі            “Той є ти ” – одна з чотирьох Махавак’яс: це обґрунтовано в Чхандог’я Упанішад Сама ВедиШСШ

Таттватіта   За межами таттв або елементів.  ШСШ

Татхагата, tathāgata           “Той, який подібний грядущому” – той, хто подібно до своїх попередників (Будд) і наступників, є грядущим майбутнім Буддою або Рятівником Світу; один з титулів Гаутами Будди, і найвищий.  ОПБ ТС

Татхагатагупта, tathāgatagupta    Таємний або прихований Татхагата, або “ Будда, який охороняє і захищає: він відноситься до НірманакайОПБ ТС

Твач          Шкіра.  ШСШ

Тваштрі, tvaşţŗ          Те ж, що і Вішвакарман, “божественний художник”, тесля і зброяр богів.  ОПБ ТС

Те́джас, tejas   Ментальне світло, енергія (нижча відносно тапасу), сила; “вогонь” – один з п’яти станів матерії, чий баланс в тілі суттєвий для арог’ї; один з семи типів матеріалу акаші, з якого сформовані рупа і ліпі. ША Щ   Жар; елемент вогню; Агні; блиск (особливо духовний). ШСШ   Променистість; сяйво; блиск. ШРМ   Просвітлення; озаріння.

Теджахкшобха           Включення елементу теджас в тіло і як результат – порушення спокою.  ША Щ

Теджогхана     Щільний теджасША Щ

Теджомайя      Форма (рупа), що складається з теджасу – матерії акашіША Щ    Сповнений світла, блискучий.  ШСШ

Тетраграмматон      Зв’язна система з чотирьох складових – нижчих принципів і оболонок, через які вони проявляються як зв’язна одиниця, яка зберігає свою цілісність протягом вияву завдяки життєвій силі внутрішньої сутності.  ААБ

Тибетська тантрична йога Інтегральна йога, що складається з чотирьох етапів: крійя-тантра, чар’я-тантра, йога-тантра, ануттара-йога-тантра.

Тівра         Інтенсивний; різкий; гострий.  ШСШ

Тівра-ананда або тіврананда          Інтенсивна, вібруюча ананда – один з п’яти типів фізичної анандиША Щ

Тівра-вайраг’я Інтенсивна безпристрасність.  ШСШ

Тіло Причинності       Це “тіло”, яке не є ні об’єктивним, ні “суб’єктивним”, а тілом Буддхі, Духовної Душі; названо так тому, що є прямою причиною стану Сушупті, який веде до стану Тур’ї, найвищого  стану  Самадхі.  В  Тарака Раджа Йозі  воно названо Каранопадхі, “основа причини”, в системі Веданти воно є як Віджнянамайя, так і Анандамайя Коша  - остання слідує за Атмою і тому є провідником вселенського Духу. Один Буддхі не можна назвати “Тілом Причинності”, але він стає таким в з’єднанні з Манасом, втілюваною сутністю або ЕгоОПБ ТС

Тір’яксрота , tiryaksrota        Від слів “тіря’к – зігнутий” і “сротас – канал”; назва “створення” Брамою людей або істот, шлунки яких, із-за їх вертикального розташування як двоногих, були в горизонтальному положенні.  ОПБ ТС

Тіробхава        Інволюція.   Авірбхава – еволюція.  СР ІФ

Завуальованість.  ШСШ

Ті́ртха      Священна річка або водоймище.  ШРМ

Тіртхакі, tīrthakas      “Єретичні вчителі” – епітет, який буддійські аскети дали брамінам і деяким йогінам Індії.  ОПБ ТС

Тіртханкара, tirthankāra        Святі джайнів; всього їх двадцять чотири; стверджується, що один з них був духовним гуру Гаутами Будди. Тіртханкара є синонімом слова джайнОПБ ТС

Тітікша. titikşā           “Витримка, терпіння”; Тітікша – дочка Дакші і дружина Дхарми (божественного закону). ОПБ ТС   Урівноваженість при будь-яких обставинах, сила духу; незворушність; внутрішня збалансованість.   Той, хто має справу з урівноважуванням пар протилежностей: тепла і холоду, задоволення і страждання, поваги і зневаги; терплячість.  ШСШ

Тіш’я   tişya      Те ж, що і Калі Юга, Четверта Епоха.  ОПБ ТС

Трайгун’ямайя            Сумарна дія трьох гунША Щ

Трайлок’я  “Три сфери” або три області або три світи посмертного стану; в буддійському поділі це: світ бажання (камадхату або камалока), світ форми (рупадхату) і божественний світ (арупадхату). ОПБ  Нижній троїстий світ (нашого буття).  ША Щ

Трайлок’ядрішті         Бачення трьох світів (ментал, вітал і фізичний). ША

Тратака          Медитація з розплющеними очима. РМ ПЙ   Фокусування погляду в певній точці; хатха-йог пильно, не моргаючи, дивиться на якийсь дрібний об’єкт, поки з очей не поллються рясні сльози – так набувається дів’я дрішті, тобто божественний зір. ШСШ

Трета Юга   ОПБ          Друга епоха, період в 1 296 000 років.  tretā yuga

Тріада       Це буквально Атма-Буддхі-Манас, вирази Монади, так само як особистість є вираженням Его; Монада в своєму нижчому третьому аспекті формує егоїчне (каузальне) тіло, зародкове Его; аналогічно Его виражає себе через троїсту нижчу людину – ментальну, емоційну і ефірну (останні три є відображенням вищої Тріади); нижчі троє визначають щільний фізичний вияв.  ААБ

Трібхувана, tribhuvana або трілока           Три світи – Сварга, Бхумі, Патала – або Небо, Земля і Пекло в народних віруваннях; езотерично вони суть Духовна сфера, Психічна (або Астральна) сфера і Земна сфера. ОПБ ТС

Трівені       Місце, де зустрічаються три святі річки; простір між бровами.  ШСШ

Трівід’я, trividyā          “Три знання” або “науки”; це – три основні аксіоми в містицизмі: а) непостійність всього існування або аніт’я; б) страждання або муки всього, що живе і існує, або дукха; в) все фізичне, об’єктивне існування настільки ж швидкоплинне і нереальне, як мильна бульбашка у сні, або анатмаОПБ ТС  

Трівідха двара. trividha dvāra           “Троє брам” – це тіло, рот і розум; або чистота тіла, чистота мови і чистота думки – три чесноти, необхідні для того, щоб стати БуддоюОПБ ТС

Трівікрама, trivikrama Епітет Вішну, який вживається в “Ріґведі”  в зв’язку з “трьома кроками Вішну”; перший крок Він зробив на землі (в формі Агні), другий в атмосфері (в формі Вайю, бога повітря), третій на небі (в образі Сур’ї, сонця).  ОПБ ТС

Трівріткарана Троїста суміш трьох видимих елементів: вогню, води і землі для утворення тіл.  ШСШ

Трігуна. trigunas         Троїстий принцип дії нижчої Природи. ША Щ   Три якості нижчої Пракріті. Три розділи вроджених якостей диференційованої матерії: саттва, раджас і тамас. ОПБ ТС

Трігунамайі     Додаткове ім’я Бога як Божественної Матері, яке вказує на те, що Вона володіє трьома гунами. ШСШ

Трігунамайя    Сумарна дія трьох гунША Щ

Трігунатіта. trigunātīta         За межами трьох гун. ША Щ   Стан свідомості, при якому просвітлена людина виходить за межі космічних сил; володар космічних сил. РМ ПЙ

Трідаша. tridacāh        Тричі по десять або “тридцять”; це заокруглена чисельність індійського Пантеону – тридцять три крори божеств – дванадцять Адіт’їв, вісім Васу, одинадцять Рудр і два Ашвіни, або тридцять три коті, або 330 мільйонів богів. ОПБ

Тріджняна, trijnāna      “Троїсте знання”; воно складається з трьох ступенів: а) віра, базуючись на вірі; б) віра, базуючись на теоретичному знанні; в) віра на ґрунті особистого і практичного знання.  ОПБ ТС

Трійяспарша    Астрономічна доба (з 12.00 одного дня до 12.00 наступного), протягом яких три місячних дні (один повністю і частини двох інших) зустрічаються: це є сприятливим для того, щоб почати подорожувати або розпочинати обряд посвячення. ША Щ

Трікала      “Три часи”: минуле, теперішнє і майбутнє, видимі як неподільний рух або синхронна безмежність. ША

Трікала-дарші  Йог – очевидець трьох періодів (минулого, теперішнього і майбутнього).  ШСШ

Трікаладжнана Знання трьох періодів часу (минулого, теперішнього і майбутнього).  ШСШ

Трікаладжнані  Той, хто знає ці три періоди часу.  ШСШ

Трікаладрішті “Бачення трьох часів” – пряме знання минулого, теперішнього, майбутнього; елемент віджняна чатуштайя – в застосуванні до фактів і подій матеріального світу має назву джнянамША Щ

Трікая, trikāya             “Три тіла або форми” – надзвичайно окультне і складне вчення, яке пояснює таємницю всілякої тріади або трійці і є ключем до будь-якого троїстого метафізичного символу. Сюди належить і такі концепції як: трілока (три сфери), тріратна (три скарби).  Трікая – це концепція про три типи тіл, “три одіяння” звільнених істот:

нірманакая, nirmānakāya – перше тіло, “безтілесне тіло”; це та ефірна форма, яку приймають, покидаючи фізичне тіло і залишаючись в тонкому – плюс всі знання адепта. Бодхісаттва розвиває її, просуваючись по Шляху. Досягнувши мети і відмовившись від плодів, він залишається на землі як Адепт, а вмираючи, замість того, щоб відправитись в Нірвану, залишається в цьому чудовому тілі, яке створив для себе і яке є невидимим для непосвяченого людства, щоб оберігати і допомагати людям.

самбхогакая, sambhogakāya – друге тіло, “тіло відшкодування, спокутування”; тут додається слава досконалості – повне усунення всіх земних турбот.

дхармакая, dharmakāya – “прославлене духовне тіло, одіяння блаженства”; це найвище і найтонше з цих трьох тіл, воно ставить людську істоту на поріг нірвани; це навіть не тіло, а ідеальне дихання, що злилося із Світовою свідомістю, або душа без жодних атрибутів. Досягши дхармакая, адепт припиняє будь-які зв’язки із землею і думки про неї.  ОПБ ТС

Трікута, trikūta           “Три вершини” – гора, на якій була побудована Ланка (Цейлон) і її столиця. Алегорично говориться, що це гірський ланцюг, який йде на південь від Меру. Існує легенда, що бог вітру Вайю зніс вершину Меру і кинув її в море, де вона з тих пір стала ЛанкоюОПБ ТС

Трілочана  “Трьохокий” – епітет ШівиОПБ ТС   trilocana

Трімарга             Троїстий шлях, об’єднуючий Йогу Знання (джняна), Йогу Відданості Богу (бхакті) і Йогу Служіння і Трудів (карма). ША Щ

Трімурті. trimurti        “Три особи” – божественна Трійця: Шіва (Руйнівник), Вішну (Охоронець світу) і Брахма (Творець Світу). В більш ранніх ведичних джерелах Трійця складається з бога вогню Агні, бога повітря Вайю і сонця Сур’ї: земний вогонь, повітряний вогонь і небесний вогонь. У “Падма Пурані” описано виникнення сучасного варіанту Трійці: “На початку великий Вішну, забажавши створити весь світ, став троїстим творцем, хранителем і руйнівником. Щоб побудувати цей світ, Всевишній Дух еманував з правого боку свого тіла сам себе як Брахму, потім для збереження всесвіту він з лівого боку свого тіла створив Вішну, і щоб зруйнувати світ, він з середини свого тіла сотворив вічного Шіву. Одні поклоняються Брахмі, другі – Вішну, треті – Шіві; але Вішну, єдиний і все ж троїстий, створює, зберігає і руйнує, тому нехай благочестиві не роблять різниці між цими трьома”. 

Тріпітака, tripitaka     “Три кошики”, назва буддійського канону; складається з трьох частин: (1) учення, (2) приписи і закони для жерців і аскетів, (3) філософські трактати і метафізика (абхідхарма). ОПБ

Тріпу́та або тріпу́ті  Тріада; наприклад: спостерігач, об’єкт і бачення. ШРМ   Тріада: глядач, побачене і погляд. ШСШ

Тріратна, triratna або ратнатрайя            Три скарби, спеціальний вислів для відомої в наш час формули “Будда, Дхарма (релігійний закон) і Сангха (жрецтво)”. Однак езотерично вірніша така формула: “Бодхі , Дхарма і Сангха”, яка трактується як: “мудрість, її закони і жреці”, де під жрецями маються на увазі “духовні тлумачі” або адепти.  ОПБ ТС

Трісупарна, trisuparna Певна частина “Веди”, після вивчення якої брамін теж називається ТрісупарнаОПБ ТС

Трішарана Те ж, що і ТріратнаОПБ ТС   trişarana

Трішна, trişna  Сильне бажання жити, прив’язаність до світу матерії. ША   Прагнення (об’єктів); внутрішнє прагнення (чуттєвих об’єктів); жадібність. ШСШ   Четверта Нідана – духовна любов. ОПБ ТС

Трішула  trişūla          Тризуб Бога ШівиОПБ ТС,  ШСШ

Тріяна, triyāna  “Три провідники” крізь сансару – океан народжень-смертей; ці провідники називаються Шравака, Прат’єка Будда і Бодхісаттва, або ступені стану Йогіна. Термін Тріяна використовується також для позначення трьох шкіл містицизму: Махаяни (Великої Колісниці), Мадх’їмаяни (Середньої Колісниці) і Хінаяни (Малої Колісниці).  ОПБ ТС

Туласі       Базилік, священний для Вішну і який вайшнави вважають божественним.  ШСШ

Тур’яга́      За межами слів; в джнана-бхуміка сьома (з семи) степінь Просвітлення – трансцендентальний. ШРМ

Ту́раву  (таміл.)  Відречення.  ШРМ

Турі́я, turīya  або Турі́я авастха́, turīya avasthā     Майже нірванічний стан в самадхі: стан Вищої Тріади, який абсолютно відрізняється (хоч все ще невіддільний) від джаграт (не-спання), свапна (сновидіння) в сушупті (сну). Стан найглибшого трансу – четвертий стан Тарака Раджа Йоги, той, який відповідає Атмі, сну без сновидінь, тобто причинному стану. ОПБ ТС   Постійне самадхі.   Четвертий стан свідомості чистого само-існування, абсолютного буття “я”, від якого три стани свідомості (джаграт, свапна і сушупті) є похідними, забезпечуючи відносний досвід у проявленому світі. ША СЙ   Над-свідомий стан; ноуменальний стан живої істоти, який перевершує всі інші стани і умови. ШСШ  

Тутчха     Незначний; середній.  ШСШ

Тушті, tushi   Спокутування, покаяння. ША   Задоволеність, задоволення. ШСШ

Тхарана, tharana         Процедура вигнання злих бхутів (злих духів і злої аури) з допомогою волі гіпнотизера.  ОПБ ТС