Літера І

Ідам (санскр. इदम्  idam). Це; тут; також Субстрат, на який проектується ілюзорне сприйняття.  Шрі Свамі Шівананда,  Шрі Рамана Махарші

Іда-наді або чандра-наді (місячна) (санскр.). Канал ефірного тіла, визначається потоком повітря, який проходить через ліву ніздрю (див. сушумна); це людська наді, що охолоджує, на противагу пінгалі-надіШрі Свамі Шівананда

Ієрархії Космосу. Весь Космос керується, контролюється і одухотворюється незліченними серіями Ієрархій свідомих Істот, з яких кожна має призначену їй місію. Серед них є Ієрархія людських монад.  Аліса Бейлі

Ієрофант (грецьк.). Посвятитель; Той Хто посвячує інших в Містерії Буття.

Ілюзія (лат.). Це омана, заблудження на ментальному плані; ілюзія є здатністю деякої ментальної мислеформи, де­якого ідеалу і деякої концепції – відчутої, усвідомленої і мен­тально інтерпретованої – домінувати над ментальними проце­сами індивідуума або раси і, отже, накладати обмеження на індивідуальне або групове вираження. Ментальну ілюзію можна описати як ідею, втілену в ідеа­льній формі, яка не залишає місця, або простору, для будь-якої іншої форми ідеалу, і цим позбавляє здатності вступати в контакт з ідеями. Людина прив’язується до світу ідеалів і ідеалізму. Вона не може порвати з ним. Така мента­льна ілюзія зв’язує, обмежує і ув’язнює людину. Отже, хороша ідея може дуже легко стати ілюзією і виявитися руйнівним обумовлюючим чинником в житті тієї людини, яка вловила її. Аліса Бейлі     Див. також сумарна ілюзія

Індра (санскр. इन्द्र  indra).

Бог небосхилу, цар зоряних богів – ведичний Бог. Олена Блаватська 

Господь світу Безсмертя і Світла. Шрі Ауробіндо

Головний Дева; Бог Дощу; Небесний Правитель; Бог відчуттів; також розум або душа. Шрі Свамі Шівананда

Індраджала (санскр. इन्द्रजाल  indrajāla). Ілюзія або фокус.  Шрі Свамі Шівананда

Індрані (санскр. indrāni). Жіночий аспект ІндриТеософський словник

Індрія (санскр. इन्द्रिय indriya). Орган відчуття; точніше – це не фізичний орган, а властивість розуму, котрий використовує цей орган як свій інструмент.  

Джняна-індрія – орган сприйняття; їх є п’ять: вухо – слух; шкіра – дотик; око – зір; язик – смак; ніс – нюх. Розум (манас) є шостим синтезуючим принципом; шосту функцію вважають локалізованою у всьому тілі – цілісний образ об’єкта.

Карма-індрія – орган дії; їх є також п’ять: рот – мова, руки – тримання; ноги – ходьба; анус – виділення; геніталії – відтворення.  Аліса Бейлі   Той, що стосується ІндриШрі Ауробіндо

Інструменти Йоги. Є чотири основних інструменти Йоги: Шастра, Утсаха, Гуру і Кала.

Ірдхі (санскр. irdhi). Синтез десяти “надприродних” окультних сил в буддизмі і брахманізмі. Теософський словник

Іті (санскр. iti). Цей; таким чином.  Шрі Свамі Шівананда

Іті-іті (санскр. iti-iti). Це – Те, і це – Те.

Ітіхаса (санскр. इतिहास  itihāsa). Епос, легенда, хроніка; книга, що описує життя героїв; термін, що застосовується до “Рамаяни” і “Махабхарати”. Шрі Свамі Шівананда

Іхаіва (санскр. ihaiva). Поле Божественного вияву (ще не завершеного).

Іччха (санскр. इच्छा  icchā)

Воля або сила волі.  Теософський словник 

Бажання.  Шрі Свамі Шівананда, Шрі Рамана Махарші

Іччха-Шакті (санскр.). Сила волі; потужність бажання; одна з окультних Сил природи; це та розвинута спеціальними вправами сила волі, котра створює нервові струми, потрібні для руху певних м’язів. Теософський словник    Всемогутня сила бажання. Шрі Свамі Шівананда

Ішвара (санскр ईश्वर  īśvara). Господь Бог, Владика всього; Найвища Істота в Її аспекті Володаря всього. Шрі Ауробіндо,  Шрі Рамана Махарші 

Особистісний вияв Всевишнього; Космічне “Я”, Космічна свідомість-Душа, що володіє космічними силами. Раммурті Мішра

“Владика” або особистий бог – божественний Дух в людині. Буквально, суверенне незалежне існування. Титул Шіви та інших богів в Індії. Шіву також називають Ішварадева, або верховний дева.  Теософський словник

Ішвара-ануграхам (санскр. ईश्वरअनुग्रहं  īśvara-anugraham). Милість Бога.  Шрі Рамана Махарші

Ішвара-арадхана (санскр.). Шанування Бога.  Шрі Рамана Махарші

Ішвара-дрішті (санскр. ईश्वरदृष्टि īśvara-dṛṣṭi). Бачення всього як Бога.  Шрі Рамана Махарші

Ішвара-бхава (санскр. ईश्वरभाव  īśvara-bhāva). Влада, характер правителя і лідера; відчуття Сили Бога. Шрі Ауробіндо

Ішвара-коті (санскр. ईश्वरकोटि  īśvara-koṭi). Людина, що розкрила в собі Божественну свідомість, досягла єдності з Божественним і духовного звільнення і водночас здатна продовжувати життя на землі, розкриваючи божественне в людській природі.  Шрі Ауробіндо ЙС

Ішвара-пранідхана (санскр. ईश्वरप्रणिधान  īśvara-praṇidhāna). Віддавати себе в розпорядження Господа.  Шрі Свамі Шівананда

Ішвара-прасада (санскр. प्रसाद  prasāda). Милість Бога, спокій, ясність, медитація.  Шрі Рамана Махарші

Ішварарпана-буддхі (санскр.). Пропонування плодів дії Господові.  Шрі Свамі Шівананда

Ішіта (санскр. ईशिता  īśitā). Одна з трьох сіддхі сили, влада над силами природи. Шрі Ауробіндо

Ішітва (санскр. ईशित्व  īśitva). Перевага, Божественна якість, характеристика. Теософський словник

Ішта (санскр. इष्ट  iṣṭa). Бажаний; Об’єкт бажання; вибраний ідеал; особлива форма Бога; обряд жертвопринесення.  Шрі Свамі Шівананда

Ішта-девата (санскр.). Ім’я і Особиста форма Божества, вибрані нашою природою для поклоніння; свідома Персональність Божества, що відповідає потребам власної індивідуальності прагнучого і показує йому в образі те, як виявляє себе Абсолют.  Шрі Рамана Махарші,  Шрі Ауробіндо

Ішта-мантра (санскр.). Мантра вибраного божества-покровителя.  Шрі Свамі Шівананда

Ішта-мурті (санскр.). Улюблений образ або форма Бога.  Шрі Свамі Шівананда

Ішта-пурта (санскр.). Обряди жертвопринесення (ішта) і дії благочинності, як вираження публічного побажання добра (пурта).  Шрі Свамі Шівананда

Ішта-сіддхі (санскр.). Досягнення бажаного об’єкту або цілі; назва книги з ВедантиШрі Свамі Шівананда