Ідам (санскр. इदम् idam). Це; тут; також Субстрат, на який проектується ілюзорне сприйняття. Шрі Свамі Шівананда, Шрі Рамана Махарші
Іда-наді або чандра-наді (місячна) (санскр.). Канал ефірного тіла, визначається потоком повітря, який проходить через ліву ніздрю (див. сушумна); це людська наді, що охолоджує, на противагу пінгалі-наді. Шрі Свамі Шівананда
Ієрархії Космосу. Весь Космос керується, контролюється і одухотворюється незліченними серіями Ієрархій свідомих Істот, з яких кожна має призначену їй місію. Серед них є Ієрархія людських монад. Аліса Бейлі
Ієрофант (грецьк.). Посвятитель; Той Хто посвячує інших в Містерії Буття.
Ілюзія (лат.). Це омана, заблудження на ментальному плані; ілюзія є здатністю деякої ментальної мислеформи, деякого ідеалу і деякої концепції – відчутої, усвідомленої і ментально інтерпретованої – домінувати над ментальними процесами індивідуума або раси і, отже, накладати обмеження на індивідуальне або групове вираження. Ментальну ілюзію можна описати як ідею, втілену в ідеальній формі, яка не залишає місця, або простору, для будь-якої іншої форми ідеалу, і цим позбавляє здатності вступати в контакт з ідеями. Людина прив’язується до світу ідеалів і ідеалізму. Вона не може порвати з ним. Така ментальна ілюзія зв’язує, обмежує і ув’язнює людину. Отже, хороша ідея може дуже легко стати ілюзією і виявитися руйнівним обумовлюючим чинником в житті тієї людини, яка вловила її. Аліса Бейлі Див. також сумарна ілюзія.
Індра (санскр. इन्द्र indra).
Бог небосхилу, цар зоряних богів – ведичний Бог. Олена Блаватська
Господь світу Безсмертя і Світла. Шрі Ауробіндо
Головний Дева; Бог Дощу; Небесний Правитель; Бог відчуттів; також розум або душа. Шрі Свамі Шівананда
Індраджала (санскр. इन्द्रजाल indrajāla). Ілюзія або фокус. Шрі Свамі Шівананда
Індрані (санскр. indrāni). Жіночий аспект Індри. Теософський словник
Індрія (санскр. इन्द्रिय indriya). Орган відчуття; точніше – це не фізичний орган, а властивість розуму, котрий використовує цей орган як свій інструмент.
Джняна-індрія – орган сприйняття; їх є п’ять: вухо – слух; шкіра – дотик; око – зір; язик – смак; ніс – нюх. Розум (манас) є шостим синтезуючим принципом; шосту функцію вважають локалізованою у всьому тілі – цілісний образ об’єкта.
Карма-індрія – орган дії; їх є також п’ять: рот – мова, руки – тримання; ноги – ходьба; анус – виділення; геніталії – відтворення. Аліса Бейлі Той, що стосується Індри. Шрі Ауробіндо
Інструменти Йоги. Є чотири основних інструменти Йоги: Шастра, Утсаха, Гуру і Кала.
Ірдхі (санскр. irdhi). Синтез десяти “надприродних” окультних сил в буддизмі і брахманізмі. Теософський словник
Іті (санскр. iti). Цей; таким чином. Шрі Свамі Шівананда
Іті-іті (санскр. iti-iti). Це – Те, і це – Те.
Ітіхаса (санскр. इतिहास itihāsa). Епос, легенда, хроніка; книга, що описує життя героїв; термін, що застосовується до “Рамаяни” і “Махабхарати”. Шрі Свамі Шівананда
Іхаіва (санскр. ihaiva). Поле Божественного вияву (ще не завершеного).
Іччха (санскр. इच्छा icchā)
Воля або сила волі. Теософський словник
Бажання. Шрі Свамі Шівананда, Шрі Рамана Махарші
Іччха-Шакті (санскр.). Сила волі; потужність бажання; одна з окультних Сил природи; це та розвинута спеціальними вправами сила волі, котра створює нервові струми, потрібні для руху певних м’язів. Теософський словник Всемогутня сила бажання. Шрі Свамі Шівананда
Ішвара (санскр ईश्वर īśvara). Господь Бог, Владика всього; Найвища Істота в Її аспекті Володаря всього. Шрі Ауробіндо, Шрі Рамана Махарші
Особистісний вияв Всевишнього; Космічне “Я”, Космічна свідомість-Душа, що володіє космічними силами. Раммурті Мішра
“Владика” або особистий бог – божественний Дух в людині. Буквально, суверенне незалежне існування. Титул Шіви та інших богів в Індії. Шіву також називають Ішварадева, або верховний дева. Теософський словник
Ішвара-ануграхам (санскр. ईश्वरअनुग्रहं īśvara-anugraham). Милість Бога. Шрі Рамана Махарші
Ішвара-арадхана (санскр.). Шанування Бога. Шрі Рамана Махарші
Ішвара-дрішті (санскр. ईश्वरदृष्टि īśvara-dṛṣṭi). Бачення всього як Бога. Шрі Рамана Махарші
Ішвара-бхава (санскр. ईश्वरभाव īśvara-bhāva). Влада, характер правителя і лідера; відчуття Сили Бога. Шрі Ауробіндо
Ішвара-коті (санскр. ईश्वरकोटि īśvara-koṭi). Людина, що розкрила в собі Божественну свідомість, досягла єдності з Божественним і духовного звільнення і водночас здатна продовжувати життя на землі, розкриваючи божественне в людській природі. Шрі Ауробіндо ЙС
Ішвара-пранідхана (санскр. ईश्वरप्रणिधान īśvara-praṇidhāna). Віддавати себе в розпорядження Господа. Шрі Свамі Шівананда
Ішвара-прасада (санскр. प्रसाद prasāda). Милість Бога, спокій, ясність, медитація. Шрі Рамана Махарші
Ішварарпана-буддхі (санскр.). Пропонування плодів дії Господові. Шрі Свамі Шівананда
Ішіта (санскр. ईशिता īśitā). Одна з трьох сіддхі сили, влада над силами природи. Шрі Ауробіндо
Ішітва (санскр. ईशित्व īśitva). Перевага, Божественна якість, характеристика. Теософський словник
Ішта (санскр. इष्ट iṣṭa). Бажаний; Об’єкт бажання; вибраний ідеал; особлива форма Бога; обряд жертвопринесення. Шрі Свамі Шівананда
Ішта-девата (санскр.). Ім’я і Особиста форма Божества, вибрані нашою природою для поклоніння; свідома Персональність Божества, що відповідає потребам власної індивідуальності прагнучого і показує йому в образі те, як виявляє себе Абсолют. Шрі Рамана Махарші, Шрі Ауробіндо
Ішта-мантра (санскр.). Мантра вибраного божества-покровителя. Шрі Свамі Шівананда
Ішта-мурті (санскр.). Улюблений образ або форма Бога. Шрі Свамі Шівананда
Ішта-пурта (санскр.). Обряди жертвопринесення (ішта) і дії благочинності, як вираження публічного побажання добра (пурта). Шрі Свамі Шівананда
Ішта-сіддхі (санскр.). Досягнення бажаного об’єкту або цілі; назва книги з Веданти. Шрі Свамі Шівананда