Літера В

В’юттхана (санскр. व्युत्थान vyutthāna). Свідоме повернення святого (в інкарнацію) після того, як майя втратила своє панування над ним.  

В’юха (санскр. व्यूह vyūha). “Структура, форма, розширення”. Назва трьох форм, в яких з’являється Бхагаван Нараяна для створення, підтримання і зруйнування всесвіту: як Санкаршана (Sańkarṣaṇa) Він руйнує, як Прад’юмна (Pradyumna)  – творить і як Аніруддха (Aniruddha) – підтримує. Шрі Свамі Шівананда

В’явасая (санскр. व्यवसाय vyavasāya). “Бізнес, ціль, зайнятість, робота”.

Встановленя, культивування, розуміння, осмислення. Шрі Свамі Шівананда

В’явахара (санскр. व्यवहार vyavahāra). “Активність, поведінка”: мирське буття; щоденна активність на противагу Абсолютному Буттю; феноменальний світ. Шрі Свамі Шівананда

В’явахаріка (санскр. व्यावहारिक vyāvahārika). Практичний; емпіричний; релятивіський. Шрі Свамі Шівананда

В’явахарікасата (санскр.). Емпірична реальність. Шрі Свамі Шівананда

В’ягхрачарма(н) (санскр. व्याघ्रचर्मन् vyāghracarman). Шкура тигра. Шрі Ауробіндо

В’ядхі (санскр. व्याधि vyādhi). Хвороба тіла, нездужання. Шрі Свамі Шівананда

В’якта (санскр. व्यक्त vyakta). Проявлений, явний, відчутний, індивідуальний. Шрі Ауробіндо,  Раммурті Мішра,  Шрі Свамі Шівананда

В’якті, в’яктітва (санскр. व्यक्तित्व vyaktitva). Особистість, індивідуальність. Шрі Свамі Шівананда

В’якті-упасана (санскр. व्यक्ति-उपासन vyakti-upāsana). Медитація на проявленому Богові. Шрі Свамі Шівананда

В’якх’яна (санскр. व्याख्यान vyākhyāna). Пояснення, коментар. Шрі Свамі Шівананда

В’яна (санскр. व्यान vyāna). Одна з п’яти пран – вона пронизує все тіло і розподіляє по ньому енергії; від неї залежить робота серцево-судинної системи, циркуляція крові і розподіл суттєвої частини харчів. Шрі Ауробіндо, Раммурті Мішра

В’япака (санскр. व्यापक vyāpaka). “Той, що пронизує, проникає, просочується”.

Все-проникний. Шрі Свамі Шівананда

В’япакатма (санскр.). Все-проникна Душа. Шрі Свамі Шівананда

В’япі (санскр. व्यापिन् vyāpi). Той, хто розширюється і всюди проникає. Шрі Свамі Шівананда

В’япті (санскр. व्याप्ति vyāpti). “Універсальне проникнення, охоплення”.

Телепатичне сприйняття або зв’язок. Шрі Ауробіндо

В’яса (санскр. व्यास vyāsa). “Той, хто викладає, трактує і відкриває” значення сакральних текстів для широкого загалу. Було багато В’яс – один був компілятором “Вед”, інший, 28-ий за рахунком, автором “Махабхарати”. Теософський словник

В’яхріті (санскр. व्याहृति vyāhṛti). “Слова, мова, заява, ствердження”.

“Вогненні” слова, запалені і народжені вогнем; три містичних слова, що творять, це: бхур – із “Ріґведи”, бхувах – із “Яджурведи” і свар – із “Самаведи”; всі три вважають володарями сили, котра творить: “Брахма сказав бхур, і воно стало землею; бхувах, і воно стало небосхилом; свар, і воно стало небом”. Є ще четверте “вогненне” слово або “сутність, яка світиться” – це махар із “Атхарваведи”. Оскільки це слово чисто мантричне і магічне, то воно є ніби збоку. Олена Блаватська, Шрі Свамі Шівананда

В’яшті (санскр. व्यष्टि vyaṣṭi). Індивідуальність; відокремленість; мікрокосм. Шрі Свамі Шівананда

Вада (санскр. वाद vāda). “Говорити, описувати”: доктрина; теорія; обговорення. Шрі Рамана Махарші,  Шрі Свамі Шівананда

Ваджра (санскр. वज्र vajra).

“Алмазна палиця або скіпетр” – скіпетр Індри, а також магічний скіпетр жерців-посвячених – символ володіння надлюдськими силами сіддхами; цей скіпетр під час певних церемоній тримали в руках жерці і теурги. Теософський словник

Твердість алмазу; удар блискавки. Шрі Свамі Шівананда

Ваджрадхара (санскр. वज्रधार vajradhāra). “Той, хто тримає ваджру”.

Верховний Будда у північних буддистів. Теософський словник

У Ваджраяні – первинний Будда, уособленя Дхармакаї (вищого з трьох тіл Будди).

В тибетському буддизмі – синонім Аді-Будди.

Ваджраяна (санскр. वज्रयान, vajrayāna). 

Інші назви: Ваджрна Колісниця, Алмазна Колісниця, Ваджрний Шлях; також Тантра, Тантраяна (Колісниця Тантри), (Гухья-) Мантраяна (Колісниця (Таємної) Мантри), Пхалаяна (Колісниця Плоду) – тантричний напрям у буддизмі, що утворився всередині Махаяни у V столітті н.е. Ваджраяна поширена в Тибеті. Непалі, Монголії, Японії. Починаючи з VIII століття у Ваджраяні почали виникати окремі школи: Нінгма, Каг’ю, Сак’я, Кадам, Джонанг. Реформа, яку провів великий буддійський лама Чже Цонгкапа, трансформувала школу Кадам в Новий Кадам (Гелуг).

Вайджаянті або ваіджаянті (санскр. वैजयन्ती vaijayantī). Прапор, банер.

Вайджаянті-мала (санскр. वैजयन्ती-माला vaijayantī-mālā). Назва гірлянди на Богові Вішну. Шрі Свамі Шівананда

Вайдхі (санскр. vaidhī). Формальний; узгоджений з законами і правилами. Шрі Свамі Шівананда

Вайдхі-бхакті (санскр. vaidhī-bhakti). Формальна відданість; практика відданості за допомогою законів і ритуалів, як підготовчий курс для розвитку інтенсивної любові до Бога. Шрі Свамі Шівананда

Вайкрітіка (санскр. वैकृतिक vaikṛtika). Викривлений, випадковий; перекручений. Шрі Свамі Шівананда Див. також вікріті >>>.

Вайкунтха (санскр. वैकुण्ठ vaikuṇṭha).

Обитель Вішну; вище мирське представництво Вішну, призначене для людей остаточного звільнення. Шрі Свамі Шівананда,  Шрі Рамана Махарші

Трансцендентальне царство Бога. “Шрімад Бхагаватам”

Вайкхарі (санскр. वैखरी vaikharī). Промовляння вголос (на відміну від промовляння пошепки чи подумки). Шрі Свамі Шівананда

Вайкхарі-джапа (санскр. वैखरी-जप vaikharī-japa). Гучне повторювання мантри. Шрі Свамі Шівананда

Вайраг’я (санскр. वैराग्य vairāgya). Не-прив’язаність, відчуженість; безпристрасність; відстороненість; повна байдужість і відраза до світу, що виражається у відсутності бажань і прив’язаностей. Шрі Ауробіндо, Шрі Нітьянанда, Шрі Свамі Шівананда

Вайтарані (санскр. वैतरणी vaitaraṇī). Страшна ріка, яку мають перетнути грішні душі. Шрі Свамі Шівананда

Вайтрішнья (санскр. वैतृष्ण्य vaitṛṣṇya). Безпристрасність; безпристрасна людина; свобода від привязаностей. Шрі Свамі Шівананда

Вайшья (санскр. वैश्य vaiśya). Член стану торговців і лихварів (третьої варни або касти). Шрі Свамі Шівананда

Вайшам’я-авастха (санскр. वैषम्य-अवस्था vaiṣamya-avasthā). Стан (авастха), де рівновага трьох гун порушена; це стан, протилежний до сам’яавастхи, де є рівновага трьох гун: саттви, раджасу і тамасу. Шрі Свамі Шівананда

Вайшванара (санскр. वैश्वानर vaiśvānara).

Бог вогню Агні; вогонь травлення; жар травлення; вся сукупність створених істот; Брахма в формі всесвіту; Вірат Пуруша. Шрі Свамі Шівананда  

“Я”, котре підтримує пробуджену свідомість. Зовнішня свідомість. Вселенський Самець. Шрі Ауробіндо

Сонце, сонячне світло.

Вайшванара-від’я (санскр.). Процес медитації на Брахмані, котрий дає вогонь травлення фізичному тілу; метод медитації на Вірат.  Шрі Свамі Шівананда

Вайшнав(а) (санскр. वैष्णव vaiṣṇava). Послідовник будь-якої з релігійних гілок, яка визнає і поклоняється Вішну, як єдиному вищому Богові. Поклонник Шівишайва. Теософський словник

Вайшнаві (санскр. वैष्णवी vaiṣṇavī). Шакті або божественна сила Вішну. Шрі Свамі Шівананда

Вак (санскр. वाक् vāk). Слово, мова, голос, вібрація; Богиня мови. Містичне уособлення мови, жіноча половина Брахми. Це “мова”, за допомогою якої людина, в т.ч. і ріші отримує знання-одкровення. Теософський словник

Вак’я (санскр. वाक्य vākya). Говоріння; промовляння; заява; речення.

Вак’яртха (санскр. वाक्यार्थ vākyārtha). Буквальне значення; значення змісту речення чи фрази; семантичне значення. Шрі Свамі Шівананда

Ваксіддха або ваксіддхі (санскр. वाक्सिद्ध vāksiddha). Досконалість мови, при якій все, що б людина не казала,сприймається за правду – це результат дотримання правдивості. Шрі Свамі Шівананда

Вамана (санскр. वामन vāmana). “Гном”; П’ятий Аватар Вішну; звідси ім’я того гнома, форму якого прийняв цей Бог. Теософський словник

Ванамала (санскр. वनमाला vanamālā). “Гірлянда з лісових квітів” – живописна гірлянда Бога Вішну. Шрі Свамі Шівананда

Ванапрастха (санскр. वानप्रस्थ vānaprastha). Людина, яка відійшла від справ, живе усамітнено (часто в лісі) і готується піти з життя.

 Ванапрастхашрама (санскр. वानप्रस्थाश्रम vānaprasthāśrama). Третій з чотирьох устроїв життя (див. варнашрама). Шрі Свамі Шівананда

Вані (санскр. वाणी vāṇī). Голос-повідомлення (Вчителя або з певних тонких джерел ) – надходить згори і відрізняється від тонкої мови ззовні. Шрі Ауробіндо

Ванчана (санскр. वञ्चना vañcanā). Омана, обман, лукавство, шахрайство, нещирість. Шрі Свамі Шівананда

Вараха  (санскр. वराह varāha). Вепр-аватар Вішну, третій за ліком. Теософський словник

Варахі (санскр. वराही varāhī). Дика кабаниха (жіночий двійник Вішну в інкарнації вепра). Шрі Ауробіндо

Варна (санскр. वर्ण varṇa).

“Колір” – один з семи видів матеріалу акаші для рупи і ліли.  Шрі Ауробіндо

“Колір”, водночас означає касту; чотири касти (браміни, кшатрії, вайші і шудри) – варнашрама або чатурварна. Олена Блаватська

Форма букви; колір; каста. Шрі Свамі Шівананда

Варнамайя (санскр. वर्णमय varṇamaya). “Той, що складається з кольорів” – Рупа або лілі, що складається з варни (“кольору”) – один з семи видів матеріалу акаші. Шрі Ауробіндо

Варнашрама (санскр. वर्णाश्रम varṇāśrama).

Ведична соціальна культура, яка складається з варн (станів або каст) і ашрамів (духовних устроїв життя). Існує чотири варни: (1) браміни (вчителі і священнослужителі), (2) кшатрії (воїни і адміністратори), (3) вайші (торговці і лихварі),  (4) шудри (робітники і ремісники).

Існують також чотири ашрами, духовних устрої життя: (1) брахмачарі (учні), (2) гріхастхі (сімейні люди), (3) ванапрастхі (ті, що живуть усамітнено, готуючись до повного відречення від світу), (4)санньясі (ті, хто повністю відреклися від світу). Шрі Свамі Шівананда

Варнашрамадхарма (санскр. वर्णाश्रमधर्म varṇāśramadharma). Дхарма різних каст і стадій життя. Шрі Рамана Махарші

Варта (санскр. वर्त varta). Засоби для добробуту і благополуччя; існування, буття. Шрі Ауробіндо

Варуна (санскр. वरुण varuṇa).

Один з найстаріших Богів Вед – Бог води або морський Бог, але зовсім не схожий на Нептуна, бо Вода означає “Води Простору” або все-оточуюче небо, акаша. Тому Варуна є прототипом грецького Урану. Теософський словник

Божественний розум, яки керує елементом води. Шрі Свамі Шівананда

Варуна-лока (санскр. वरुणलोक varuṇaloka). Світ Бога Варуни. Шрі Свамі Шівананда

Васана (санскр. वासना vāsanā).

Підсвідоме бажання; приховане бажання; тенденція, створена людиною виконанням певної дії або насолодою; вона спонукає людину повторювати дію або шукати повторення насолоди; тонке враження в розумі, яке прагне розвинути себе в дію. Шрі Свамі Шівананда

Думка або розумове почуття (кама-манас), що випромінюється від чітти. Шрі Ауробіндо

Тонкі, непомітні тенденції підсвідомості, які дають початок бажанням. Шрі Нітьянанда

Васана-кшая (санскр. वासना-क्षय vāsanā-kṣaya). Припинення; викорінення, усунення, знищення васан. Шрі Рамана Махарші.

Васана-рахіта (санскр. वासना-रहित vāsanā-rahita). Вільний від васан; позбавлений підсвідомих тонких бажань. Шрі Свамі Шівананда

Васана-тьяга (санскр. . वासना-त्याग vāsanā-tyāga). Відмова від прихованого тонкого бажання. Шрі Свамі Шівананда

Васіштха (санскр. वशिष्ठ vasiṣṭha). Відомий мудрець, автор 7-ої книги Ріґ-Веди; його настанови Шрі Рамі становлять основу Йога-Васіштхи. Шрі Рамана Махарші

Васту (санскр. वस्तु vastu).

Об’єкт. Раммурті Мішра

Об’єкт; субстанція; Брахман. Шрі Свамі Шівананда

Сутність; реальність. Шрі Рамана Махарші

Васудева (санскр. वसुदेव vasudeva). Ім’я Бхагавана Нараяни; батька Шрі Крішни, царя місячної династії; етимологічно термін означає Деву, котрий перебуває у всіх речах і в якому перебувають всі речі. Шрі Свамі Шівананда

Ватсалья (санскр. वात्सल्य vātsalya). “Любов і ніжність” – ставлення до Бога, як до родича; погляд на Бога як на дитину. Шрі Свамі Шівананда

Вата (санскр. वात vāta). “Вітер”; одна з трьох рідин тіла; ревматизм; один з трьох темпераментів в Аюрведі. Шрі Свамі Шівананда, Шрі Нітьянанда

Вахана (санскр. वाहन vāhana). “Екіпаж, вагон, провідник” – провідник чогось нематеріального і безформного. Тому Боги і Богині зображуються як ті хто користується ваханами, щоб виявити себе, до того ж всі ці носії завжди символічні. Для людини ваханою є її фізичне тіло. Теософський словник

Вахіні (санскр. वाहिनी vāhinī). “Немов ріка”; потік (думки). Саі Баба

Вахні (санскр. वह्नि vahni). Вогонь (божественний). Шрі Свамі Шівананда

Вач (санскр. वाच् vāc). Мова, мовлення.  Шрі Свамі Шівананда

Вашікарана (санскр. वशीकरण vaśīkaraṇa). Контроль, підкорення; вища стадія нижчої вайраг’ї. Шрі Свамі Шівананда

Вашітва (санскр. वशित्व vaśitva).

Одна з трьох “сіддхі сили” – вплив на особи або інші зовнішні об’єкти за допомогою концентрації волі. Шрі Ауробіндо

Одна з восьми сіддх – контроль над всім. Шрі Свамі Шівананда

Вашьята (санскр. वश्यता vaśyatā). Контрольований, взятий під контроль, вгамований, підпорядкований.

Ваю або вайю (санскр. वायु vāyu).

Повітря, вітер, газоподібний стан субстанції; один з п’яти елементів, правильний баланс якого в тілі відіграє суттєву роль для арог’я. Шрі Ауробіндо

Бог повітря.

Ваюбхакшана (санскр. वायुभक्षण vāyubhakṣaṇa). “Поїдання повітря”; існування без вживання їжі – практика в хатха-йозі. Шрі Свамі Шівананда

Ваюдхарана (санскр.). Концентрація на особливому  життєвому повітрі; один з п’яти способів концентрації в хатха-йозі.  Шрі Свамі Шівананда

Ваютаттва (санскр.). Принцип повітря. Шрі Свамі Шівананда

Вега (санскр. वेग vega). Момент, сила, імпульс, швидкість. Шрі Свамі Шівананда

Веда, Веди (санскр. वेद veda). “Знання”; Знання Божественного; загальна назва найдревнішої індійської сакральної літератури (ІІІ – І тисячоліття до н.е.) – складається з чотирьох збірників (або самхіт): Ріґ-Веда, Яджур-Веда, Сама-Веда, Атхарва-Веда, кожна з яких ділиться на дві частини: Мантра і БрахманаШрі Ауробіндо

Вважається, що Веди не були написані, тому є вільними від людських недосконалостей; їх Ріші в момент потреби відновлює шляхом медитації; Смріті, Ітіхасас і Пурани лише підсилюють це вчення. Шрі Свамі Шівананда

Ведана скандха (санскр. वेदन vedana).

Одна з п’яти скандх; відчуття-емоції, сприймання. Шрі Ауробіндо

Шоста нідана. Олена Блаватська

Група відчуттів (буддійський термін). Шрі Свамі Шівананда

Веданашакті (санскр.). Сила пізнання або відчуття. Шрі Свамі Шівананда

Веданга (санскр. वेदाङ्ग vedāṅga). Помічник Вед; є шість веданг: (1) сікша, вчення про правильну артикуляцію і вимову; (2) кальпа, ритуали і церемонії; (3) в’якарана, граматика; (4)нірукта, етимологія ведичних слів; (5) чхандас, просодія; (6) джьотіша, астрономія. Шрі Свамі Шівананда

Веданта (санскр. वेदान्त vedānta). “Завершення Вед” – Упанішади як заключна частина Вед.

Одна з шести релігійно-філософських шкіл (даршан), яка коментувала і систематизувала вчення Вед, Упанішад, Брахма-сутри, Бхагавад Гіти і Бхагавата-пурани. Шрі Ауробіндо

Школа Веданти базується на “Брахма-сутрі” або “ВедантіВеда-В’яси. Є багато шкіл Веданти; основні з них три: (1) Адвайта-веданта, або вчення про абсолютну єдність індивідуальної душі і Брахмана, монізм (засновник Шрі Шанкара);      (2) Вішішта-адвайта-веданта, вчення про обмежений монізм, що визнає реальність існування джіви, індивідуальної душі (засновник Шрі Рамануджа); (3) Двайта-веданта, яка не визнає повної тотожності індивідуальної душі і Брахмана, стверджуючи про їхню відмінність (засновник Шрі Мадхава). Шрі Свамі Шівананда

Ведантист (санскр.). Послідовник філософії Веданти. Шрі Свамі Шівананда

Вібрама (санскр. विभ्रम vibhrama). Невизначеність, сумнів, неспокій, нестабільність, ілюзія. Сарвепаллі Радхакрішнан

Вібхага (санскр. विभाग vibhāga). Розділення, розподіл. Шрі Свамі Шівананда

Вібхакті (санскр. विभक्ति vibhakti). Розділення. Шрі Рамана Махарші

Вібху (санскр. विभू vibhū). Всепроникний; досконалий, могутній. Шрі Свамі Шівананда

Вібхутайах (санскр. विभूतयः vibhūtayaḥ). “Багатство, слава, досконалість” – те ж, що і сіддхі – магічні сили. Теософський словник

Вібхуті (санскр. विभूति vibhūti). “Багатство, процвітання, велич, могутність”; “священний попіл”.

Проявлення божественної сили в людині. Шрі Ауробіндо

Людина, що представляє один з проявів Божественного (сил Божественного в світі проявленому). Шрі Ауробіндо

Священний попіл; милість Бога; надприродня Сила. Шрі Рамана Махарші

Особливі форми, в яких Бог себе проявляє; прояв Божественних слави і сили. Шрі Свамі Шівананда

Вібхуті-пада (санскр.). Третя (з чотирьох) частина “Йога-сутрПатанджалі: “Про досконалі незвичайні здібності”. Сарвепаллі Радхакрішнан

Віварта (санскр. विवर्त vivarta). Ілюзорна зовнішність (доктрина не-дуалістичної школи Веданти, що пояснює творення як ілюзорну зовнішність Абсолюту); уявна, нереальна зміна; накладання; ілюзорний прояв Брахмана. Шрі Свамі Шівананда

Віварта-вада (санскр. vivarta-vāda). Доктрина про ілюзорний прояв Брахмана. Шрі Свамі Шівананда

Теорія, що Брахман проявляється як світ. Шрі Рамана Махарші

Віварта-срішті (санскр. विवर्त-सृष्टि vivarta-sṛṣṭi). Творення, де початкова реальність залишається тим, чим вона є, і тим не менше, здається такою, що створює наслідки – згідно з Адвайта-Ведантою. Шрі Свамі Шівананда

Вівартопадана (санскр.). “Ілюзія змін”. Матеріальна причина, яка не зазнає жодних матеріальних змін під час творення наслідку, а є нероздільно присутньою з феноменальним наслідком; це на противагу парінама-упадані, яка в дійсності перетворюється в наслідок Брахмана, Котрий є вівартопаданою всесвіту (за Шанкарою). Шрі Свамі Шівананда

Вівасват (санскр. विवस्वत् vivasvat). “Яскравий, той, що сяє, випромінює” – епітет Сонця. Теософський словник

Вівека (санскр. विवेक viveka). “Мудрість, розрізнення”.

Здатність розрізняти між сат і асат (реальним і нереальним), між атмою і анатмою (Я і не-Я), між нітья і анітья (вічним і плинним); інтуїтивне розрізнення між тлінним і вічним. Шрі Свамі Шівананда

Правильне розрізнення істинного від хибного. Інтуїтивне розрізнення. Шрі Ауробіндо

Вівекі (санскр.). Людина, яка вміє розрізняти. Шрі Свамі Шівананда

Вівечана (санскр. विवेचन vivecana). Розрізнення. Шрі Рамана Махарші

Вівідіша санньяса (санскр. विविदिषति संन्यास vividiṣati saṃnyāsa). Аскеза з метою пізнання Бога. Шрі Свамі Шівананда

Віграха (санскр. विग्रह vigraha). Форма, тіло.

Вігхна (санскр. विघ्न vighna). Перешкода. Шрі Свамі Шівананда

Вігхнеша (санскр. विघ्नेश vighneśa). Бог, який усуває перепони; те ж, що і Ганеша, син Бога Шіви. Шрі Свамі Шівананда

Від’ют (санскр. विद्युत् vidyut). Електрика, електрична енергія, блискавка. Шрі Ауробіндо

Від’ют-ананда (санскр.). “Електрична” ананда – один з п’яти типів фізичної ананди.

Від’я (санскр. विद्या vidyā). “Вчення, вище знання, філософія, теологія”.

Вище (окультне) Знання, мудрість, усвідомлення. Саі Баба

Знання в найвищому духовному сенсі; знання єдності; безпосереднє бачення істинного. Олена Блаватська

Від’я-Дхара (санскр. विद्याधर vidyādhara). Один з класів божественних істот. Шрі Свамі Шівананда

Від’я-Дхарі (санскр. विद्याधरी vidyādharī). “Володарі знання” – чоловічі і жіночі божества астральної області, розумні і злі елементали. Олена Блаватська

Відван (санскр. विद्वान् vidvān). Людина знаня; термін, який особливо застосовується щодо того, хто знає істинну природу Атми, як таку, що є відмінною від тіла. Шрі Свамі Шівананда

Відеха (санскр. विदेह videha). Безтілесний; померлий.  Шрі Свамі Шівананда

Відеха-кайвал’я (санскр.). Звільнення як результат покидання фізичного тіла (смерті). Див. кайвалья. Шрі Свамі Шівананда

Відеха-мукта (санскр.). Той, хто звільнений після смерті. Шрі Рамана Махарші

Відеха-мукті (санскр.). Звільнення, досягнуте після залишення фізичного тіла, тобто після фізичної смерті на противагу джіванмукті, звільненню ще при житті. Шрі Ауробіндо,  Шрі Свамі Шівананда

Віджара (санскр. विजर vijara). Нестаріючий. Шрі Свамі Шівананда

Віджняна або Віг’яна (санскр. विज्ञान vijñāna).

Особливе знання; духовне знання. Шрі Рамана Махарші

Істина, вищий розум, вільний духовний розум.  Знання концептуальних істин (реальних ідей); це бачення Єдиного і Багатьох, де різне бачиться в термінах Єдиного, в нескінченно об’єднаній Істині Божественного Буття. Особлива характеристика супраментальної енергії, що включає в себе всю істину, ідею, предмет (ціль) знання, його смисл і бачить їх всіх одночасно в їхній сутності і всезагальності, а також окремо в різних аспектах та поєднаннях. Шрі Ауробіндо

Принцип, що знаходиться в віджняна-майя-коші – і відповідає якостям вищого манасу. Теософський словник

Віджняна-майя (санскр. विज्ञानमय vijñānamaya). Досконалий, гностичний, супра-ментальний. Шрі Ауробіндо

Віджняна-майя-коша (санскр. विज्ञानमयकोष vijñānamayakoṣa). Оболонка інтелекту. Шрі Рамана Махарші

Віджняна-майя Пуруша (санскр.). Гностичний Пуруша; Дух, зрівноважений в Гнозисі.  Шрі Ауробіндо

Віджняна-спандіта (санскр. विज्ञान-स्पन्दित vijñāna-spandita). Рух свідомості, активність свідомості. Шрі Свамі Шівананда

Віджняна чатуштайя (санскр. विज्ञान चतुष्टय vijñāna catuṣṭaya). “Четвірка Духовного Знання” в системі йоги Шрі Ауробіндо. Див. йоганга сапта чатуштая.

Війога (санскр. वियोग viyoga).

Розділення. Шрі Рамана Махарші

Розділення між Пурушою (свідомістю) і Пракріті (природою), між тим, хто сприймає і обєктом, який сприймається. В йозі Патанджалі це розділення, війога, вноситься для того, щоб потім учень побачив єдність цих двох. Сатьянанда Сарасваті

Вікальпа (санскр. विकल्प vikalpa).

Уява; коливання розуму, різновиди розуму. Шрі Свамі Шівананда

Аналіз; заблудження, галюцинація. Раммурті Мішра

Вікара (санскр. विकार vikāra).

Інтелектуальна рефлексія і її результат – спотворення, викривлення, пошкодження; ілюзорне і плинне утворення Реальності. Шрі Ауробіндо

Модифікація або зміна; здебільшого стосується до модифікації розуму, індивідуально або космічно. Шрі Свамі Шівананда

Вікріта (санскр. विकृत vikṛta). Видозмінений; готовий або схильний до творення (срішті-унмукха). Шрі Свамі Шівананда

Вікріті  (санскр. विकृति vikṛti). “Відхилення, спотворення, зміни”.

(1) Зміна; похідні продукти Пракріті, такі як Махат, буддхі, манас, індрії, танматри і т.і. Шрі Свамі Шівананда   

(2) Вікріті в Аюрведі – це стан змін в організмі, коли ступінь цих змін зростає аж до появи серйозного дисбалансу, що спричинює хвороби.

Вікшепа (санскр. विक्षेप vikṣepa).

Розсіяність; відхилення; досягнення хибної цілі. Раммурті Мішра

Блукаючий розум, який перешкоджає концентрації.  Шрі Свамі Шівананда

Вікшепашакті (санскр. विक्षेपशक्ति vikṣepaśakti). Сила Майі, яка проектує всесвіт і викликає рух та накладання. Шрі Свамі Шівананда

Вікшіпта (санскр. विक्षिप्त vikṣipta). Розсіяний, розконцентрований стан розуму. Раммурті Мішра, Шрі Свамі Шівананда

Вімарша (санскр. विमर्ष vimarṣa). Незадоволеність; роздратованість; нетерплячість. Шрі Свамі Шівананда

Вімоха (санскр. विमोह vimoha). Спотворення, ілюзія, сплутаність думок. Сарвепаллі Радхакрішнан

Віная (санскр. विनय vinaya). “Вихованість, скромність, смирення”. Гуманність; манери; культура і витонченість. Шрі Свамі Шівананда

Віная самхіта (санскр. विनय संहिता vinaya saṃhitā). Норми поведінки в конкретних ситуаціях у зовнішньому світі, призначені для ченців; сюди входить: п’ять маха-вратам (великих обітниць), чотири параджіка (особливі правила) і сім правил гармонійного життя; вперше були прочитані на зборах п’ятиста архатів Махаш’япою зразу після смерті Будди. Словник лайя йоги

Вінаша (санскр. विनाश vināśa). Знищення, руйнування, розпад, зникнення, згасанння. Шрі Свамі Шівананда

Вінашін (санскр. विनाशिन् vināśin). Тлінний. Шрі Свамі Шівананда

Віншала (санскр. vinṣala). Дерево пізнання; окультно: плоди з цього дерева зривали “духи, які полюбили науку”. Теософський словник

Віпар’яя (санскр. विपर्यय viparyaya). Неправильне знання; невірне пізнання; відволікання розуму. Шрі Свамі Шівананда

Віпаріта (санскр. विपरीत viparīta). Протилежний, зворотний, спотворений. Шрі Ауробіндо

Віпаріта-бхавана (санскр.). Неправильна концепція, перевернуте розуміння, таке як прийняття тіла за “Я”.  Шрі Свамі Шівананда

Віпашчіт (санскр. विपश्चित् vipaścit). Чистий в сприйнятті, мудра людина. Шрі Ауробіндо

Віпра (санскр. विप्र vipra). Просвітлений, брамін, брахман (brāhmaṇas). Шрі Ауробіндо

Вір’я (санскр. वीर्य vīrya).

Динамічна духовна сила; сила душі.

Енергія сімені; сила. Шрі Свамі Шівананда

Елемент шакті-чатуштаї – сила характеру, що виражає себе через чотирьохскладову персональність (брахмана, кшатрія, вайш’ю і шудру).  Шрі Ауробіндо

Віра (санскр. वीर vīra). Герой, героїзм.

Вірадж (санскр. विराज् virāj). В “Пуранах”: чоловічий Ману, створений в жіночій половині тіла Брахми (Вак). Вірадж – прототип всіх чоловічих істот. Згідно з “Ріґведою”, Вірадж походить від Пуруші, а Пуруша – від Вірадж. Теософський словник

Віраджа́ (санскр. विरज viraja). “Сяючий, чистий”.

Вільний від раджасу або пристрасті; річка, яку потрібно переплисти перед світом Брахми. Шрі Свамі Шівананда

Віракті́ (санскр. विरक्ति virakti ). Не-прив’язаність, байдужість, безпристрасність, чистота, прозорість.  Те ж, що і вайраг’я. Шрі Ауробіндо , Шрі Свамі Шівананда

Віраса (санскр. विरस virasa). Без смаку, без сутності. Шрі Свамі Шівананда

Вірат (санскр. virat).

Універсальна всесвітня Душа; “Я”, котре стає формами всіх речей; Дух зовнішнього всесвіту – провидець і творець зовнішніх форм. Шрі Ауробіндо 

Макрокосмос; Бог в Його формі, як проявлений всесвіт; самашті-стхула-шаріра-абхімані. Шрі Свамі Шівананда

Вірат-Пуруша (санскр. virāṭ-puruṣa). Божество, яке панує над всесвітом, космічний або універсальний аспект божественності.  Шрі Свамі Шівананда

Віраха (санскр. विरह viraha). “Роз’єднання, відділеність”. Пекучий біль і агонія із-за відділеності від Бога. Шрі Свамі Шівананда

Віра-чара (санскр. वीर-चर vīra-cara). Тантричний курс дисципліни для героїчного типу відданості. Шрі Свамі Шівананда

Вісмріті (санскр. विस्मृति vismṛti). Втрата пам’яті; забудькуватість. Шрі Свамі Шівананда

Вісрішті (санскр. विसृष्टि visṛṣṭi). Виділення, екскреція; їх зменшення є ознакою покращення засвоєння і прогресу в арог’ї. Шрі Ауробіндо

Вістара (санскр. विस्तार vistāra). Розширення. Шрі Свамі Шівананда

Вітарка (санскр. वितर्क vitarka).

Логічне розмірковування. Раммурті Мішра

Обговорення; контраргумент.  Шрі Свамі Шівананда 

Віттоба (санскр. vittoba). Одна з форм Вішну. Теософський словник   

Віхара (санскр. विहार vihāra). “Приємна родорож, розвага; монастир або палац”.

Будь-яке місце, де живуть буддійські жерці або аскети; буддійський храм, найчастіше скельний храм або печера; монастир, як чоловічий, так і жіночий; раніше віхари були лише в важкодоступних місцях: в диких джунглях, на гірських вершинах і в найбільш усамітнених місцях. Теософський словник

Гра, отримання задоволення, приємне дозвілля, розвага. Бхактіведанта Свамі Прабхупада

Віхара-свамін (санскр. विहार-स्वामिन् vihāra-svāmin). Старший (мужчина або жінка) монастиря, віхари. Інша їх назва Кармадана, оскільки кожен учитель, якщо має владу, то покладає на себе відповідальність за певні діяння (хороші чи погані), які здійснюють його учні або група учнів. Теософський словник

Вічара  (санскр. विचार vicāra).

Філософське дослідження; мислення; обговорення. Раммурті Мішра

Дослідження природи свого Вищого “Я”; проникнення в природу Істини і Брахмана; проникнення в значення слів Тат Твам Асі; розрізнення між Реальністю та Ілюзією. Шрі Свамі Шівананда

Вічара-марга (санскр. विचार-मार्ग vicāra- mārga). Духовний шлях дослідження. Шрі Рамана Махарші

Вічарана (санскр. विचारण vicāraṇa). Дослідження, медитація, обдумування. Шрі Рамана Махарші

Вішада (санскр. विषाद viṣāda). Смуток; печаль, депресія. Шрі Свамі Шівананда

Вішая (санскр. विषय viṣaya). Сприйманий об’єкт, або об’єкт насолоди; думки, що викликаються об’єктами відчуттів; питання, проблема. Шрі Свамі Шівананда    Об’єкт відчуття; часто абревіатура вішая-ананди.   Шрі Ауробіндо

Вішая-ананда (санскр.). Ананда, що досягається відчуттями – один з п’яти типів фізичної анандиШрі Ауробіндо

Вішая-бхога (санскр.). Вішая-ананда в стадії бхоги. Насолода від отримуваних відчуттів. Шрі Ауробіндо, Шрі Свамі Шівананда

Вішая-врітті (санскр.). Думки про об’єкти відчуттів. Шрі Свамі Шівананда

Вішая-кара (санскр.). “В формі об’єкту сприйняття” – стан розуму при сприйнятті. Шрі Свамі Шівананда

Вішая-сакті (санскр.). Прив’язаність до об’єктів відчуттів. Шрі Свамі Шівананда

Вішая-сансара (санскр.). Об’єктивний або відчуттєвий світ. Шрі Свамі Шівананда

Вішая-чайтанья (санскр.). Свідомість, визначена пізнаним об’єктом. Шрі Свамі Шівананда

Вішва (санскр. विश्व viśva).

Всесвіт. Раммурті Мішра

Космос; ім’я джіви в пробудженому стані. Шрі Свамі Шівананда,  Шрі Рамана Махарші

Вішвагаті, вішвагата (санскр. विश्वगत viśvagata).“Всюдисущність“, “Всюдисущий”. Здатність перебувати під час сну без сновидінь в стані самадхі, завдяки якому можна подорожувати в тонкому тілі у відділених місцях або в інших світах; деколи ідентифікується з самим самадхі – останнім елементом віджняначатуштаї. Шрі Ауробіндо

Вішвадева (санскр.). Клас божественних істот, які діють як посередники під час церемоній жертвопринесень. Шрі Свамі Шівананда

Вішвакарман (санскр. विश्वकर्मन् viśvakarman). “Той, що створює все” – ведичний Бог, уособлення Сили, що творить; цей Бог описаний як Єдиний “що все бачить, все породжує, всім розпоряджається і який є за межами розуміння (непосвячених) смертних”. В двох гімнах “Ріґведи”, присвячених спеціально йому, говориться, що він “приніс себе в жертву самому собі”. Імена його матері, “прекрасної і добродійної Йога-Сіддха і його дочки Санджни (духовна свідомість) показують його містичний характер. Теософський словник  Ім’я одного з семи Променів Сонця.

Вішварупа (санскр. विश्वरूप viśvarūpa).

Універсальна, вселенська форма Бога. Шрі Ауробіндо,  Шрі Рамана Махарші

Космічна форма; різноманіття, яке має всі форми.  Шрі Свамі Шівананда

Вішваса (санскр. विश्वास viśvāsa). Віра. Шрі Свамі Шівананда

Вішватріарчас (санскр.). Четвертий сонячний промінь з семи. Теософський словник

Вішеша (санскр. विशेष viśeṣa).

“Специфічний” – грубі (фізичні) елементи; органи сприйняття, органи дій і розум. Раммурті Мішра

“Особливий” – певна якість, яка відрізняє об’єкт від інших. Шрі Свамі Шівананда

Вішеша-авастха (санскр.). Диференційована умова. Див. авастха >>>. Шрі Свамі Шівананда

Вішеша-віджнана (санскр.). Особливе знання; знання “Я” на противагу знанням емпіричної науки. Див. віджняна >>>. Шрі Свамі Шівананда

Вішеша-гуна (санскр.). Особлива властивість. Див. гуна >>>. Шрі Свамі Шівананда

Вішеша-джняна (санскр.). Особливе знання; деталізоване знання. Див. джняна >>>. Шрі Свамі Шівананда

Вішешана (санскр. विशेषण viśeṣaṇa). Атрибут; особливість; деталь. Шрі Свамі Шівананда

Вішішта (санскр. विशिष्ट viśiṣṭa). Ослаблений; розбавлений; обмежений; особливий. Шрі Свамі Шівананда, Шрі Рамана Махарші

Вішішта-адвайта, вішішта-адвайта-вада (санскр. विशिष्टाद्वैत viśiṣṭādvaita).

Обмежений монізм. Шрі Ауробіндо

Доктрина обумовленого недуалізму ведантичної школи про те, що єдність проявляється як множинність. Шрі Свамі Шівананда

Вішішта-адвайта-вадін (санскр. विशिष्टाद्वैतवादिन् viśiṣṭādvaitavādin). Той, хто визнає доктрину обмеженого монізму (не-дуалізму).

Вішну (санскр. विष्णु viṣṇu).

Від кореня “віш – все-проникати”: друга Особа в Трійці (Трімурті); ця Трійця складається з Брахми, Вішну і Шіви. В “Ріґведі” він описаний як “той, хто перетинає трьома кроками сім областей Всесвіту і окутує все пилом своїх Променів”. Олена Блаватська

Все-проникливе Божество, спонукальні сили сходження вгору. Шрі Ауробіндо

Оберігач і Спаситель всіх творінь; друга Особа Індуської Трійці. Шрі Нітьянанда

Вішну-врата (санскр.). Обітниця, яку людина дає Вішну. Шрі Свамі Шівананда

Вішну-грантхі (санскр. विष्णुग्रन्थि viṣṇugranthi). Вузол невігластва, біля маніпури-чакри. Шрі Свамі Шівананда

Вішну-майя (санскр. विष्णुमाया viṣṇumāyā). Ілюзія, якою володіє Бог, завдяки чому нереальне здається реальним; ілюзорна форма Бога Вішну.  Шрі Свамі Шівананда

Вішранті (санскр. विश्रान्ति viśrānti). Відпочинок; спокій; тиша; перерва. Шрі Рамана Махарші

Вішуват (санскр. विषुवत् viṣuvat). “Центральний, серединний”. Поперемінна робота ніздрів людини, коли енергія циркулює то через іду, то через пінгалу. Шрі Свамі Шівананда

Вішуддха (санскр. विशुद्ध viśuddha). Чистий, бездоганний.

Вішуддха-чакра (санскр. विशुद्ध-चक्र viśuddha-cakra). “Чисте колесо або чистий диск” – один з центрів людини; розташований в області горла.

Врата (санскр. व्रत vrata). “Обітниця, клятва, закон, правило”.

Закон або сила богів. Теософський словник

Клятва виконувати правила, що стосуються харчування, сну, способу життя тощо. Шрі Свамі Шівананда

Вратані (санскр. vratāni). “Діючі закони” Варуни, закони природної дії. Теософський словник

Вріддха (санскр. वृद्ध vṛddha). Старший, мудрий, старий.

Вріддха Гарга (санскр.). Від “вріддха – старий, старший, мудрий” і “Гарга – ім’я мудреця” – один з найдавніших авторів астрономічних праць. Олена Блаватська

Вріддха Манава (санскр.). Закони Ману. Теософський словник   

Вріндавана (санскр. वृन्दावन vṛndāvana). Місто на півночі Індії, в лісі біля якого згідно з Пуранами Крішна проводив свої містерії (ліли).

Врітра (санскр. वृत्र vṛtra). Демон засухи в “Ведах”, супротивник Індри. Теософський словник

Врітра-хан (санскр. वृत्र-हन् vṛtra-han). Титул Індри, який означає “той, хто знищив Врітру”. Олена Блаватська

Хан (санскр. हन् han). Вбивця, винищувач.

Врітті (санскр. वृत्ति vṛtti). “Водоверть, активність, робота”.

Врітті, тобто прояви активності речовини нижчого розуму (чітти) діляться Патанджалі на п’ять груп: 1) прамана – правильні ідеї; 2) віпар’я – хибні ідеї; 3) вікальпа – фантазії; 4) нідра – ідеї в стані сну; 5) смріті – спогади. Теософський словник

Модифікація, зміна, трансформація, рух. Раммурті Мішра

Мисле-хвилі, коливання розуму, ментальна водоверть; модифікації розуму. Шрі Свамі Шівананда

Врітті-в’япті (санскр.). Розум, який приймає форму сприйманих об’єктів; проникнення психіки. Див. в’япті >>>. Шрі Свамі Шівананда

Врітті-джняна (санскр.). Знання, отримане за допомогою манасу (розуму); досвід світу; мирська наука. Шрі Свамі Шівананда

Врітті-сахіта (санскр. वृत्ति-सहित vṛtti-sahita). Асоційований, об’єднаний, сполучений з думкою. Шрі Свамі Шівананда

Врітті-лайя (санскр. ). Розчинення врітті або модифікацій розуму. Див. лайя >>>. Шрі Свамі Шівананда

Вріша (санскр. वृष vṛṣa). Буйвол, тілець.

Вріша-дхваджа (санскр. vṛisha-dhvaja). Бог Шіва, чиїм сухопутнім засобом пересування був буйвол. Шрі Свамі Шівананда

Вьома (н) (санскр. व्योमन् vyoman).

Повітря, небо, “духовні небеса”.

Ефір. Шрі Свамі Шівананда