Літера Б

Баддха (санскр. बद्ध baddha). Зв’язаний, обумовлений, – таким є кожен смертний, який ще не звільнився завдяки Нірвані. Теософський словник, Шрі Свамі Шівананда

Бадхіта (санскр. बाधित bādhita). Анульований; спростований; суперечливий. Шрі Свамі Шівананда

Бала (санскр. बल bala).

(1) Сила; стійкість; мужність.

(2) Ім’я демона в міфології.

Бала бхава (санскр. बाला भाव  bālā bhāva). Дівочий образ (аспект).

Бала Калі  (санскр. बाला काली  bālā kālī). “Дівчинка Калі” – дівочий характер і образ Шакті.

Балака бхава (санскр. बालक  भाव  bālaka bhāva). Хлопчачий образ (аспект).

Балака Крішна (санскр. बालक कृष्ण  bālaka kṛṣṇa). Хлопчик Крішна.

Бандха (санскр. बन्ध bandha). Контроль, зв'язок.  Раммурті Мішра

“Замо́к” м’язами. В хатха-йозі розрізняють три основних замки:

- джаландхадра бандха (замок підборіддя);

- уддіяна бандха (черевний замок);

- муладхара бандха (замок сфінктера прямої кишки).  Шрі Ауробіндо

Також означає “той, хто перебуває в залежності” – про людей, що не усвідомлюють своєї божественної природи.  Шрі Рамана Махарші

Бандха хету (санскр. बन्ध हेतु  bandha hetu). Причина залежності.  Шрі Рамана Махарші

Бандхіки (санскр.). Люди, обумовлені маєю.

Бархішади (санскр. बर्हिषद् barhiṣad). Клас місячних Пітрі (предків), котрі виділили свої тіні, або чхайі, щоб створити першу людину.  Теософський словник

Басті (санскр.). Йогічна клізма: внутрішнє очищення кишківника за допомогою втягування води через анус. Шрі Свамі Шівананда

Бах’я (санскр. बाह्य bāhya). Зовнішній.  Шрі Свамі Шівананда

Бах’я-вішая-прат’якша (санскр. बाह्य विषय प्रत्यक्ष  bāhya viṣaya pratyakṣa). Зовнішнє об’єктивне сприйняття; пряме пізнання відчуттєвих об’єктів. Шрі Свамі Шівананда

Бах’я-карана (санскр. बाह्य कारण bāhya kāraṇa). “Зовнішній інструмент” – п’ять сенсорних і п’ять моторних органів.  Раммурті Мішра,  Шрі Свамі Шівананда

Бахіранга (санскр. बहिरङ्ग bahiraṅga). Зовнішній, сторонній.  Шрі Свамі Шівананда

Бахіранга-лякш’я (санскр. बहिरङ्ग लक्ष्य bahiraṅga lakṣya). Концентрація на зовнішньому об’єкті або точці. Шрі Свамі Шівананда

Бахір-лякш’я-даршана (санскр.). “Зовнішній знак реалізації” – прояв зовнішнього світла; знак реалізації  і Йозі Світла, який виникає на 2-ій сходинці споглядання. Словник лайя йоги

Бахір-врітті-ніграха (санскр.). Втримування вихідних хвиль розуму. Шрі Свамі Шівананда

Бахір-дхауті (санскр.). Зовнішнє обмивання і очищення. Шрі Свамі Шівананда

Бахір-мукта (санскр.). Звернений назовні; схильний до зовнішньої свідомості.

Бахір-мукха-врітті (санскр.). Вихідний спосіб дії або тенденція розуму. Шрі Свамі Шівананда

Бахір-мукхі-манас (санскр.). Розум, звернений назовні.  Шрі Рамана Махарші

Бахір-пранаямам (санскр.). Зовнішній контроль дихання.  Шрі Рамана Махарші

Бахіх-праджна (санскр. बहिःप्रज्ञा bahiḥ-prajñā). Об’єктивна свідомість, як в стані неспання. Шрі Свамі Шівананда

Бахувір’я (санскр. बहुवीर्य bahuvīrya). Дуже потужний і ефективний. Шрі Свамі Шівананда

Бахудака (санскр. बहूदक bahūdaka). Той, що подорожує; санньясінШрі Рамана Махарші

Бахудха (санскр. बहुधा bahudhā). Різноманітно; багатьма способами; відмінно. Шрі Свамі Шівананда

Бахуні (санскр. बहूनि bahūni). Багато.

Бахутва (санскр. बहुत्व bahutva). Множинність. Шрі Свамі Шівананда

Біджа (санскр. बीज bīja). Зерно; джерело. Шрі Свамі Шівананда

Біджі – це найтонші джерела карми в причинному тілі; при новому втіленні людини вони розвиваються як самскари (кармічні відбитки), потім як врітті (коливання думок), потім як васани (тонкі імпульси, що спонукають до дії) і як бхавани (світосприйняття). Біджі – самскари – врітті – васани – бхавани – карма. Словник лайя йоги

Біджакшара (санскр. बीजाक्षर bījākṣara). Корінна або основна буква (або склад), в якій (якому) міститься прихована сила мантри. Шрі Свамі Шівананда

Біджа-мантра (санскр. बीज-मन्त्र  bīja-mantra). Звук, який є “насінням”, джерелом певного типу сили.

Біджатма (санскр.). Тонке внутрішнє “Я”; сутратма або антар’ямін.  Шрі Свамі Шівананда

Бінду (санскр. बिन्दु bindu).

“Крапля, маленька частка”.

Точка за межею; джерело Творіння; зерно; джерело всіх таттв; насіння; базис, з якого, згідно з тантра-шастрою, витікає перший принцип махаттаттва. Шрі Нітьянанда

“Крапля душі” – суть свідомості в тонкому тілі людини; в лайя-йозі розрізняють дві основні краплі душі: перша – махараджас, червона бінду, насіння “отримане від Матері”, розташовується в ділянці йоністхани і забезпечує переживання блаженства; друга – шукла, біла бінду, насіння, “отримане від Отця”, розташовується в ділянці сахасрара-чакри над головою; забезпечує ясність бачення, прозріння і одкровення. При досягненні йогом Реалізації, ці дві краплі змішуються в серці. Словник лайя йоги

Бодх’янга (санскр. बोध्यङ्ग bodhyaṅga). Необхідна умова для досягнення досконалого знання: одна з 37 категорій бодхі-пакчіка-дхарми:

“Сім гілок знання-розуміння” – сім станів свідомості: (1) смріті – пам’ять, (2) дхарма правітчая – правильне розуміння або розпізнавання Закону, (3) вір’я – енергія, (4) пріті – духовна радість, (5) прасрабдхі – спокій, (6) самадхі – екстатичне споглядання, (7) упекша – абсолютна безпристрасність. Теософський словник

Бодха (санскр. बोध bodha). Духовна мудрість; знання, роздуми. Шрі Свамі Шівананда

Бодха-Бодхі (санскр. बोध-बोधि  bodha-bodhi). Мудрість-знання.  Теософський словник

Бодхайката (санскр.). Єдність свідомості. Шрі Свамі Шівананда

Бодхідхарма (санскр. बोधिधर्म bodhidharma). Релігія мудрості; або мудрість, котра міститься в дхармі (законі, етиці). Розуміння закону. Ім’я великого архата, який жив у 6 ст., відвідав Китай, куди відвіз дорогоцінну реліквію – чашу милостині Владики БуддиТеософський словник

Бодхісаттва (санскр. बोधिसत्त्व bodhisattva). Той, чия свідомість стала розумом, або буддхі. Той, на кого чекає ще лише одне втілення, щоб стати досконалим Буддою. Разом з цим це назва посади – Голови всіх світових релігій і Вчителя Вчителів.  Аліса Бейлі ЛМ

Брамін або брахман (санскр. ब्रह्मन् brahman). Представник першої з чотирьох каст, священно-служитель Знання, людина знання і роздумів.  Шрі Ауробіндо

Брахма або Брахман (санскр. ब्राह्म brāhma, ब्रह्मन् brahman, ब्राह्मण brāhmaṇa).

Безособовий вищий і непізнаваний Принцип Всесвіту, без статі, вічний (позачасовий) і нескінченний (позапросторовий), Його слід відрізняти від Брахми-творця чоловічої статі; Він є всеохопним і всеодухотворним (від найвищого бога до найдрібнішого мінерального атома). Акханда-Екараса-Сатчідананда. Теософський словник

Синоніми Брахмана: Абсолют, Реальність, Тотальне Буття і Небуття, Дух і Його Прояв.  Шрі Ауробіндо

Абсолютна Верховна Реальність. Шрі Свамі Шівананда, Шрі Нітьянанда

Брахма (санскр. ब्राह्म brahmā).

Творець (чоловічої статі), що періодично існує в проявленому вигляді, а потім повертається в Пралайю. Олена Блаватська

Хіран’ягарбха або космічний розум. Шрі Свамі Шівананда

В Ведах: священне натхненне слово (або мантра), котре підіймається з підсвідомості в Людині і досягає надсвідомого рівня; слово творчої Сили, що струменить з Душі. Теософський словник

Брахма Вак, Брахма Вірадж (санскр.).      

Брахма, який розділюючи своє тіло на дві половини, створює Вак і Вірадж. Езотерично – Брахма, Всесвіт, диференціюючись, створив у такий спосіб матеріальну природу Вірадж і духовну природу Вак. Теософський словник

Брахмапраджапаті (санскр. ब्रह्मप्रजापति brahmaprajāpati). “Брахма Прародитель” – синтез Праджапаті, або сил творення.  Теософський словник

Брахмабх’яса (санскр. ब्रह्माभ्यास brahmābhyāsa). Медитація на Брахмані; відображення Брахмана; спілкування з Брахманом, розмірковування про Брахмана, що вважається реалізацією Брахмана. Шрі Свамі Шівананда

Брахмабхава (санскр. ब्रह्मभाव brahmabhāva). Стан єдності з Брахманом. Шрі Свамі Шівананда

Брахмабхута (санскр. ब्रह्मभूत brahmabhūta). Той, хто став Брахманом. Шрі Свамі Шівананда

Брахмавадін (санскр. ब्रह्मवादिन् brahmavādin). Той, хто вважає, що є лише одне існування: Парабрахман.

Брахмавак’я (санскр.             ब्राह्म-वाक्य brāhma-vākya). Божественне одкровення, як в “Упанішадах”. Шрі Свамі Шівананда

Брахмавід’я (санскр. ब्रह्मविद्या brahmavidyā). Знання, езотерична наука про двох Брахманів і про їх істинну природу.  Теософський словник

Процес досягнення знання Брахмана. Шрі Нітьянанда

Вчення про Брахмана; знання Брахмана. Шрі Свамі Шівананда

Брахмавічара (санскр. ब्राह्म-विचार brāhma-vicāra). (Дослідження) занурення в Брахмана. Шрі Свамі Шівананда

Брахмагрантхі (санскр. ब्राह्म-ग्रन्थि brāhma-granthi). Вузол невігластва в муладхара чакрі.

Брахмадвара (санскр. ब्राह्म-द्वार  brāhma-dvāra). Двері Брахмана, вхід і вихід Кундаліні. Шрі Свамі Шівананда

Брахма-джняна (санскр. ब्राह्म-ज्ञान brāhma-jñāna). Пряме знання Брахмана. Шрі Свамі Шівананда

Брахма-джняні (санскр. ब्राह्म-ज्ञानिन्  brāhma-jñānin). Той, хто усвідомив Себе.  Шрі Рамана Махарші

Брахма-джьоті (санскр. ब्राह्म-ज्योति brāhma-jyoti). Одвічне Ясне Світло споконвічної Реальності, яке перевершує три гуни; в мікрокосмосі людського тіла енергія Ясного Світла розташована в серці і проектується назовні через очі; основа всіх видимих людиною явищ. Словник лайя йоги

Брахмакара-врітті (санскр. ब्रह्मकार-वृत्ति brahmakāra-vṛtti). Єдина думка лише про Брахмана для усунення всіх інших думок, які виникають під час інтенсивної ведантичної медитації. Шрі Свамі Шівананда,  Шрі Рамана Махарші

Брахмалока (санскр. ब्रह्मलोक brahmaloka). Світ Брахмана, в якому душа єдина з нескінченним існуванням і разом з тим здатна насолоджуватись різницею в єдності; вищий стан чистого існування, свідомості і блаженства (сат-чіт-ананда) душі без повного згасання в Безмежному і нескінченному.  Шрі Ауробіндо

Брахмамухурта (санскр. ब्राह्ममुहूर्त brāhmamuhūrta).

Період 1,5 години перед сходом Сонця (це дві мухурти: два періоди по 48 хвилин) – найсприятливіший час для медитації. Шрі Свамі Шівананда

Ранковий час з 3 (або 4) до 6 години ранку. Шрі Ауробіндо

Брахмана (санскр. ब्राह्मण brāhmaṇa). (1) Розділ кожної Веди, що базується на значенні і використанні ведичних гімнів; (2) Перша з чотирьох варн або каст соціального устрою; (3) Людина мудрості; реалізований мудрець. Шрі Свамі Шівананда

Брахма-бхавана (санскр.). “Я є Все” – сутність ануттара-тантри і основна практика лайі-йоги; сприяє повній Реалізації йога. Словник лайя йоги

Брахманаді (санскр. ब्रह्मनदी brahmanadī). «Ріка Брахми» – Сушумна: найглибший тонкий нерв або пранічний канал в межах хребетного стовпа. Шрі Нітьянанда

Брахмананда (санскр. ब्रह्मानन्द brahmānanda). Блаженство Брахмана. Вища трансцендентальна радість; блаженство Безмежного Абсолюту. Шрі Свамі Шівананда

Брахманаспаті (санскр. brahmaņaspati). Планета Юпітер: божество в “Ріґведі”; інше ім’я – Бріхаспаті, чия дружина Тара була викрадена Сомою (Місяцем). Це викликало війну богів і асурів. Війна символізує конфлікт екзотеричного ритуалізму з езотеричним містицизмом; тому Бріхаспаті є ворогом Соми, а також противником напитку із священного соку при посвяченні. Теософський словник

Брахманда (санскр. ब्रह्माण्ड brahmāṇḍa).

Всесвіт, Універсум як “яйце Брахми”. Шрі Ауробіндо

Всесвіт; макрокосм; яйце БрахмиШрі Свамі Шівананда

Брахманіштха (санскр. ब्रह्मनिष्ठ brahmaniṣṭha). Той, хто утвердився в прямому знанні Брахмана.

Брахманубхава (санскр.). Богореалізація; Абсолютний досвід.  Шрі Свамі Шівананда

Брахману-сандхана (санскр.). Роздум; пошук; наукове дослідження поглядів на природу БрахманаШрі Свамі Шівананда

Брахмапараяна (санскр. ब्रह्मपारायण brahmapārāyaṇa). Той, чия віра і душа знайшли притулок в Брахмані

Брахмапурі (санскр. ब्रह्मपुरी brahmapurī). “Місто Брахми”. Цитадель Брахми на небі або його місто на горі КайласТеософський словник

Брахмапутри (санскр. ब्रह्मपुत्र brahmaputra). Сини БрахмиТеософський словник

Брахмарандхра (санскр. ब्रह्मपुत्र brahmarandhra). “Дірка або житло Брахми” – не закостеніла ділянка тканин між черепними кістками у новонароджених в ділянці тімені, “джерельце”.  Шрі Свамі Шівананда

Містичний термін: місце на маківці голови, зв’язане за допомогою сушумни (зв’язки в хребті) з серцем.  Теософський словник

Брахмарші (санскр. ब्रह्मर्षि brahmarṣi). Брахманські ріші (святі, провидці).  Теософський словник

Брахма-самстха (санскр. ब्राह्म-संस्था brahmā-saṃsthā). Той, хто закріпився в БрахманіШрі Свамі Шівананда

Брахма-стхіті (санскр. ब्राह्म-स्थिति brahmā-sthiti). Встановлення або перебування в БрахманіШрі Свамі Шівананда

Брахматеджас (санскр. ब्रह्मतेजस् brahmatejas). “Сила і слава Брахмана” – духовна сила світла, просвітлення і чистоти роботи. Шрі Ауробіндо   Промениста велич і краса БрахманаШрі Свамі Шівананда

Брахма-упасана або брахмопасана (санскр. ब्रह्मोपासना brahmopāsanā). Вшановування Безмежного БрахманаШрі Свамі Шівананда

Брахмахатья (санскр. ब्रह्महत्या brahmahatyā). Гріх вбивства БрахманаШрі Рамана Махарші

Брахмачар’я (санскр. ब्रह्मचर्य brahmacarya). Утримування, целібат, стриманість, помірність (особливо статева). Раммурті Мішра

Повне статеве утримання в думках, мові і діях; також перша стадія життя в індуїстів, тобто період до одруження, період навчання. Шрі Свамі Шівананда

Брахмачарі(н) (санскр. ब्रह्मचारिन् brahmacārin). Учень, який живе в школі Гуру і дотримується брахмачар’ї. Шрі Свамі Шівананда   

Аскет, монах.  Теософський словник

Брахма-чінтана (санскр. ब्राह्म-चिन्तन brahmā-cintana). Постійна медитація на Брахмані; роздуми про Брахмана.

Брахма-шакті (санскр. ब्राह्म-शक्ति brahmā-śakti). Сила вищої істоти. Шрі Свамі Шівананда

Брахмашротрія (санскр.). Той, хто володіє знанням Вед і УпанішадШрі Свамі Шівананда

Брахмі-амла (санскр.). Цілюще масло з плодів амлиШрі Свамі Шівананда

Брахмі-стхіті (санскр.). Перебувати в Брахмані. Див. Брахма-стхіті”Гіта”

Бріх (санскр.). Розширюватись.  Шрі Свамі Шівананда

Бріхаспаті (санскр. बृहस्पति bṛhaspati). Юпітер.

Бріхат (санскр. बृहत् bṛhat) “Великий, величезний”. Широка, безмежна супраментальна свідомість.  Шрі Ауробіндо

Величезний, Абсолют.  Шрі Свамі Шівананда

Бріхат-брахманда (санскр. बृहत्-ब्रह्माण्ड bṛhat-brahmāṇḍa). Створювати макрокосм.  Шрі Свамі Шівананда

Бріхаттва (санскр. बृहत्त्व bṛhattva). Велич; об’ємність; Абсолютність.  Шрі Свамі Шівананда

Будда, деколи Буддха (санскр. बुद्ध buddha). “Просвітлений” – вища степінь реалізації, яка характеризується досягненням повної не-прив’язаності до всього плинного і скінченого та перебуванням в безсмертному та вічному, тобто в найвищому стані святості, живучи все ще на Землі.

Просвітлений; наповнений знанням.  Шрі Свамі Шівананда

Будда Сідхартха (санскр. बुद्ध सिद्धार्थ buddha siddhārtha). “Виконання всіх бажань”; “процвітаючий” – ім’я, дане принцу Гаутамі при народжені. Будда – четвертий із семи (сапта) БуддОлена Блаватська

Будди дії.  Це Тріада, розташована найближче до Саната Кумари, Господа Світу. Вони – планетні відповідники трьох аспектів логоїчного третього аспекту і пов’язані з силою, яка лежить в основі планетного вияву.  Аліса Бейлі

Буддхех паратах (санскр. buddheḥ parataḥ). Всевишній над інтелектуальною волею. ”Гіта” 

Буддхі (санскр. बुद्धि buddhi). Принцип любові-мудрості, розуміння, цілісного бачення, розумовий принцип розрізнення, одночасно розум і воля. З цього рівня Божественна Істота в людині спостерігає за речами проявленого світу, контролюючи їх. Шрі Ауробіндо

Чистий Розум; духовна душа людини (Шостий принцип) – провідник Атми (Духу, який є сьомим принципом). Аліса Бейлі

Мудрість-Розум; психологічний аспект Махату (космічного розуму). Раммурті Мішра

Вселенська Душа або Розум; також принцип чистого розуму в людині (шостий принцип). Олена Блаватська

Інтелект, здатність розрізняти, розуміння. Шрі Нітьянанда, Шрі Свамі Шівананда

Духовний розум; інтелект; принцип розрізнення; синтезуюча психічна здатність ухвалювати рішення на основі пізнання, принесеного манасом.

Буддхів’япара (санскр.). Функціонування інтелекту. Шрі Свамі Шівананда

Буддхітаттва (санскр. बुद्धितत्त्व buddhitattva). Закон розуму-інтелекту; принцип інтелекту; інтелектуальна здатність.. Шрі Свамі Шівананда

Буддхішакті (санскр. बुद्धिशक्ति buddhiśakti). Інтелектуальна сила. Шрі Свамі Шівананда

Буддхішуддхі (санскр. बुद्धिशुद्धि buddhiśuddhi). Очищення інтелекту.  Шрі Свамі Шівананда

Будха (санскр. बुध budha). Меркурій.

Бхава (санскр. भाव  bhāva). Емоції; пристрасті; реакції відчуттів; уявлення; інтуїція.

Статус буття; становлення; основне відчуття, емоційний стан; один з вторинних суб’єктивних виявів Природи (статуси розуму, бажань, відчуттів, руху почуттів і моралі, дуальної гри розсудку). Шрі Ауробіндо

Буття, стан буття; також одне з імен Шіви. Серед людей вирізняють три форми бхави, котрі вказують їх схильність до тамасу, раджасу і саттви: (1) Пашу-бхава – обмежені; (2) Віра-бхава – сильні, енергійні, мужні; 3) Дів’я-бхава – одухотворені, гармонізуючі.  Теософський словник

Відносини (в т.ч. і з Богом), вайшнавізмом приписано п’ять таких відносин: шанта, дас’я, сакх’я, васал’я і мадхура’я. Шрі Свамі Шівананда

Бхава-адвайта (санскр. भाव-अद्वैत bhāva-advaita) Адвайтичний союз у відчутті. Шрі Свамі Шівананда

Бхававасту (санскр. भाव-वस्तु  bhāva-vastu). Те ж, що і бхавападартха. Шрі Свамі Шівананда 

Бхавана (санскр. भावन bhāvana). Уявлення; духовне чи розумове ставлення (до Бога і садхани); відчуття. Шрі Свамі Шівананда,  Шрі Рамана Махарші

Духовні відносини, уява, сприйняття.  Шрі Ауробіндо

Світосприйняття; світовідчуття; тенденція свідомості.

Бхавана-Шакті (санскр. भावन-शक्ति  bhāvana-śakti). Сила уяви.  Шрі Свамі Шівананда

Бхавападартха (санскр. भावपदार्थ bhāvapadārtha). Річ, котра справді існує. Шрі Свамі Шівананда

Бхаварупа (санскр. भावरूप bhāvarūpa). Спражнє існування; позитивна природа справжнього існування. Шрі Свамі Шівананда

Бхава-самадхі (санскр. भाव-समाधि bhāva-samādhi). Над-свідомий стан, досягнутий бхактами за допомогою сильної божественної емоції. Шрі Свамі Шівананда

Бхагавадгіта (санскр. भगवद्गीता bhagavadgītā). “Пісня Господа” – священне Писання (епізод з Махабхарати в формі діалогу на полі битви між Крішною і Арджуною). Дуже окультний і езотеричний твір. Теософський словник

Бхагаван (санскр. भगवन् bhagavan).

Бог; Нараяна або Харі; Бог, який має 6 якостей:

(1) джняну, абсолютну мудрість; (2) вайраг’ю, абсолютну безпристрасність-відстороненість; (3) балу, абсолютну силу (4) айшвар’ю, містичні сили або сіддхі; (5) шрі, абсолютне багатство; (6) кріті, абсолютну славу. Шрі Свамі Шівананда

Особистісний аспект Бога, Владика Любові. Шрі Ауробіндо

Титул мудреця, який досяг повної тотожності з Буттям. Словник лайя йоги

Бхагават (санскр. भगवत् bhagavat). “Славетний, божественний, благословенний”.

Божественні стосунки. Шрі Ауробіндо

“Владика” – Титул Будди і Крішни. Теософський словник

Бхагавата (санскр. भागवत bhāgavata). Обожнювач Бхагавана або Вішну як Бога. Шрі Свамі Шівананда

Бхагавата-дхарма (санскр. भागवत-धर्म bhāgavata-dharma). Закон вайшнавів, який приписує обожнювання і любов до Бога; інша назва саттвата-дхарма. Шрі Свамі Шівананда

Бхагаватам (санскр. bhāgavatam). Назва Пурани, яку вайшнави вважають своїм священним писанням. Шрі Свамі Шівананда

Бхагат (санскр.). Той, хто виганяє злих духів; синоніми: Сокха і Сівнат. Теософський словник

Бхаджана (санскр. भजन bhajana). Поклоніння (Богу), молитва, поклоніння хоровим співом; знаходження притулку (духовного). Шрі Свамі Шівананда, Шрі Рамана Махарші

Бхадра-Кальпа (санскр. भद्र-कल्प bhadra-kalpa). “Кальпа мудреців” або “період стійкості – наш теперішній період. Одна Кальпа – це день і ніч Брахми. Теософський словник

Бхайрава (санскр. भैरव bhairava).

“Страшний, жахливий” – як одна з характеристик Шіви; стан за межами.

Бхакта (санскр. भक्त bhakta). Той, хто любить Бога; відданий, благочестивий. Шрі Ауробіндо

Бхакті (санскр. भक्ति bhakti). Любов до Божественного, відданість Йому, скромність. Шрі Ауробіндо, Шрі Рамана Махарші

Бхактійога (санскр. भक्तियोग bhaktiyoga). Шлях любові до Бога у різних Його втіленнях – Вішну, Крішна, Шіва й ін. Має дев’ять складових: (1)шраванам, слухання розповідей про Бога; (2)кіртанам, прославляння Бога виспівуванням Його імен; (3)смаранам, пам’ятання про Бога; (4)пада-севанам, служіння стопам Бога, тобто виконання найнижчого служіння Богу, наприклад, прибирання храму; (5)арчанам, шанування священного зображення Бога в храмі і вдома; (6)ванданам, вознесіння молитов до Господа; (7)дас’ям, розвиток бхави (ставлення) відданого слуг Господа; (8)розвиток бхави (ставлення) друга до Бога;  (9)атма-ніведанам, повне вручення себе Господові. Шрі Свамі Шівананда

Бхакті-марга (санскр. भक्तिमार्ग bhaktimārga). Шлях відданості. Шрі Рамана Махарші

Бхарата (санскр. भारत bhārata). Індія.

Бхарта (санскр. भर्ता bhartā). Той, хто підтримує; Ішвара. Шрі Свамі Шівананда

Бхаскара (санскр. भास्कर bhāskara). “Той, Хто дає життя”, “Той, Хто створює світло” – одне з імен Сур’ї, Сонця. Теософський словник

Бхаті (санскр. भाति bhāti). Світіння; освітленість; кмітливість; усвідомлення. Шрі Свамі Шівананда

Бхаута (санскр. भौत bhauta). Фізичне – стосовно збалансованого функціонування п’яти елементів, бхут (акаша, вайю, теджас, джала, прітхіві), котрі становлять фізичне тіло; має відношення до трьох фізичних сіддх (лагхіма, махіма, аніма). Шрі Ауробіндо

Бхаута-сіддхі (санскр.). Колективний термін для трьох сіддхі Аштасіддхі (лагхіма, махіма, аніма), на яких базується уттхапана. Шрі Ауробіндо

Бхаутіка (санскр. भौतिक bhautika). Фізичний; той, що складається з елементів; матеріальний. Створений іншими живими існуваннями.

Бхаш’я (санскр. भाष्य bhāṣya). Коментар. Теософський словник

Бхаш’якара (санскр.). Коментатор (священних текстів). Шрі Рамана Махарші

Бхаша (санскр. भाषा bhāṣā). Мова: розвиток лінгвістичних здібностей (частина сахіт’ї). Шрі Ауробіндо

Бхашасіддхі (санскр.). Досконалість лінгвістичної (мовної) здібності. Шрі Ауробіндо

Бхая (санскр. भय bhaya). Страх. Шрі Свамі Шівананда

Бхеда (санскр. भेद bheda). Відмінність; різниця; розрізнення; дуалізм.  Шрі Рамана Махарші,  Шрі Свамі Шівананда

Бхеда-абхеда або бхедабхеда (санскр. भेदाभेद bhedābheda). Відмінність і відсутність відмінності; система філософії, де індивідуум відмінний і водночас єдиний з Вищим Духом. Шрі Свамі Шівананда

Бхеда-ахамкара (санскр.). Розрізнююче “его”, відчуття відособленості. Шрі Свамі Шівананда

Бхеда-буддхі (санскр.). Інтелект, який створює відмінності; в’явахаріка-буддхі, який урізноманітнить все. Шрі Свамі Шівананда

Бхеда-джняна (санскр.). Свідомість відмінностей; мирська свідомість. Шрі Свамі Шівананда

Бхікша (санскр. भिक्षा bhikṣā). Пожертвування; милостиня. Шрі Свамі Шівананда

Бхікшу (санскр. भिक्षु bhikṣu). Монах; санн’ясін.  “Учень-жебрак” – так називали перших послідовників Шак’ямуні Будди. Шрі Свамі Шівананда, Теософський словник

Бхог’я (санскр. भोग्य bhogya). Об’єкт досвіду і насолоди. Шрі Свамі Шівананда

Бхога (санскр. भोग bhoga).

Задоволення; насолода; досвід; сприйняття. Шрі Свамі Шівананда, Шрі Рамана Махарші

Насолода, задоволення; насолода без бажання в прані – друга з трьох стадій бхукті. Шрі Ауробіндо

Бхога-бхумі (санскр. भोगभूमि bhogabhūmi). Земля для досвіду або експерименту; плодоносна земля. Шрі Свамі Шівананда

Бхога-хету (санскр. भोग-हेतु bhoga-hetu). Причина насолоди. Шрі Рамана Махарші

Бхокта (санскр. bhoktā). Той, хто отримує досвід, насолоджується і володіє. Шрі Ауробіндо, Шрі Свамі Шівананда

Бхрама (санскр. भ्रम bhrama). Ілюзія; помилка; блукання; мінливість. Шрі Свамі Шівананда

Бхрамша (санскр. भ्रंश bhraṃśa). “Відхилення, відхід”.

Певний відхід від принципів йоги; загальне руйнування. Шрі Свамі Шівананда

Покидання шляху йоги. Шрі Ауробіндо

Бхранті (санскр. भ्रान्ति bhrānti). Помилка; неправильне уявлення; хибна ідея або враження. Шрі Свамі Шівананда

Бхрантідаршана (санскр. भ्रान्तिदर्शन bhrāntidarśana). Помилкове уявлення. Шрі Свамі Шівананда

Бхрантіджа (санскр.). Породження ілюзії або помилкового  уявлення. Шрі Свамі Шівананда

Бхрантіматра (санскр.). Проста ілюзія або помилка. Шрі Свамі Шівананда

Бхрантісукха (санскр.). Ілюзорне задоволення; помилкове щастя. Шрі Свамі Шівананда

Бхрашта (санскр. भ्रष्ट bhraṣṭa). Той, хто покинув йогу або був відкинутий зі шляху йоги. Шрі Ауробіндо

Бхрумадх’я-дрішті (санскр. भ्रूमध्य-दृष्टि bhrūmadhya-dṛṣṭi). Пильний погляд в простір між очима. Шрі Свамі Шівананда

Бху (санскр. भू bhū). Матеріальний світ.

Бхувана (санскр. भुवन bhuvana). (1) Світ. Шрі Свамі Шівананда   (2) Ім’я Рудри або Шіви, одного з Трімурті (Трійці).  Теософський словник

Бхувах (санскр.). Вищий ефірний або астральний світ.  Шрі Свамі Шівананда

Бхукті (санскр. भुक्ति bhukti).

Насолода, володіння – третій елемент останньої чатуштаї. Шрі Ауробіндо

Матеріальна насолода. Шрі Свамі Шівананда

Бхума (санскр.). Всеохопний; безмежний; Абсолют; Брахман. Шрі Рамана Махарші,  Шрі Свамі Шівананда

Бхуміка (санскр. भूमिका bhūmikā). Крок або стадія; стан; степінь. Шрі Свамі Шівананда

Бхута (санскр. भूत bhūta).

Те, що прийшло у проявлене існування; буття як протилежність непроявленому; будь-який з п’яти елементів, які складають всесвіт;  елементи чи елементалії. Шрі Свамі Шівананда   

Жива істота; матерія і її енергія. Раммурті Мішра

Духи п’яти щільних першоелементів.

Також привиди або духи недавно померлих людей, сильно прив’язаних до життя на землі, для захисту від яких використовуються охоронні мантри. Словник лайя йоги

Бхутаджая (санскр. भूतजय bhūtajaya). Завоювання елементів або тіла, перемога над ними. Шрі Свамі Шівананда

Бхутаді (санскр. भूतादि bhūtādi). Елементарні субстанції, початкова і зародкова сутність елементів. Теософський словник

Бхутапаті (санскр. भूतपति bhūtapati). Бог істот; ім’я Шіви. Шрі Свамі Шівананда

Бхутасарга (санскр. भूतसर्ग bhūtasarga). Елементальне або початкове Творення, коли матерія була на кілька порядків менш матеріальною, ніж тепер. Олена Блаватська

Бхутасіддхі (санскр.). Досконалий контроль над елементами і тілом. Шрі Свамі Шівананда

Бхутатма(н) (санскр. भूतात्मन् bhūtātman). Нижче “я”; індивідуальна душа будь-якої істоти. Шрі Свамі Шівананда

Бхуташакті (санскр.). Тонкі матеріальні елементи; сила в матерії; незмінні атоми; бхутатанматри. Шрі Свамі Шівананда

Бхутаяджна (санскр. भूतयज्ञ bhūtayajña). Жертва для створінь, нижчих за людину; один з п’яти обрядів жертвопринесень, приписаних для сім’янина-мирянина.  Шрі Свамі Шівананда

Бхутеша або Бхутешвара (санскр. भूतेश або भूतेश्वर bhūteśa або bhūteśvara). “Володар існуючих життів” – ім’я, яким називають Вішну, Брахму і Крішну. Олена Блаватська

Бхути (санскр.). Див. Бхута. Стихійні сили або духи; фантоми. Теософський словник

Бхух (санскр. भूः bhūḥ). Див. Бху. Земний план. Шрі Свамі Шівананда